هجوم سرمایه‌دارها برای خرید خانه/علت قیمت‌های نجومی مسکن چیست؟

با توجه به رشد نرخ دلار، عده‌ای از خریداران با این تصور که گرانی بیشتری در راه است، تمایل به خرید پیدا کرده‌اند اما فروشندگان، ملک خود را عرضه نمی‌کنند یا قیمت‌های غیرکارشناسانه‌ای ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره قیمت ارز در کشور تعیین‌کننده مسیر بازارها بوده است، به‌طوری‌که هر بار افتی داشته دیگر بخش‌ها به تبعیت از آن روند کاهشی و با هر صعودی، بازارهای دیگر نیز افزایش قیمت را در پیش گرفتند. بازارهایی چون مسکن، ارز، طلا و بورس، چهار بازار موازی و رقیبی هستند که تحولات هریک بر دیگر مؤثر واقع می‌شود. در مواردی این تأثیرات فوری و گاه هم در بلندمدت خود را نشان می‌دهد.

اکنون افزایش نرخ ارز نسبت به ماه‌های گذشته، موجب برهم خوردن تعادل در این بازارها شده است. با مقایسه بازدهی بازارهای مذکور، می‌توان مشاهده کرد که بازار مسکن در در پایان آذرماه کمترین رشد قیمت‌ها را نسبت به سایر بازارها تجربه کرده است. در این ماه سکه بیشترین رشد قیمت را به خود دید، رده‌های بعد از سکه به ترتیب دلار و بورس هستند که با بازده‌های ۱۰ و شش درصدی را ثبت کرده‌اند و در انتها بازار مسکن با ۲.۹ درصد بازدهی قرار دارد.

علی‌رغم قرارگیری مسکن در رده آخر رتبه‌بندی پاییز، شواهد و گزارش‌های موجود حاکی از آن است که قیمت‌ها رو به افزایش رفته است، این‌چنین‌که رفتار خریداران بازار مسکن دریکی دو ماه گذشته موجب تورم زیادی در این حوزه شد؛ البته این تقاضا ناشی از انتظارات تورمی است و مردم سعی می‌کنند تا با تبدیل پول به دارایی‌های ملموس، از کاهش ارزش آن در شرایط تورمی جلوگیری کنند.

طبق آمار منتشر شده در آبان‌ماه، متوسط قیمت هر مترمربع خانه در تهران حدود سه میلیون تومان به نسبت به ماه قبل از خود یعنی مهرماه رشد کرد و در آذرماه نیز دو میلیون و ۹۰۰ تومان افزایش متوسط قیمت هر مترمربع خانه نسبت به آبان‌ماه ثبت شد، این در حالی است که در وضعیت متوسط قیمت مسکن در مهرماه نسبت به شهریورماه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رشد داشته است.

اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که اغلب فروشندگان به دلیل شرایط تورمی از معاملات مسکن صرف‌نظر کرده و منتظر رشد بیشتر قیمت‌ها هستند تا جایی که فعالان و کارشناسان تعداد معاملات املاک را در این مدت، بسیار کمتر از اعداد و ارقام پیش‌بینی‌شده مطرح می‌کنند.

جو روانی موجب گرانی مسکن شده است

کارشناسان و فعالان بازار مسکن، راهکار اصلی برای خروج مسکن از شرایط تورمی افزایش تولید و عرضه است. بسیار بر تناسب عرضه و تقاضا در هر بازاری تأکید می‌شود، و متولیان هم هر بار با تدابیری سعی در بهبود شرایط داشته‌اند. زمانی با اجرای طرح مسکن و زمانی دیگر با مسکن‌های اجتماعی و اکنون با نهضت ملی مسکن، اما اجرای این طرح‌ها با علی رغم خانه دار کردن مردم، با نارضایتی نیز همراه بوده است.

در حال حاضر با افزایش نرخ ارز، عده‌ای هنوز امیدوار به بهبود وضعیت و خرید خانه هستند اما برخی معتقدند گرانی فعلی به دلیل جو روانی است و هنوز تا تأثیر واقعی دلار بر شرایط بازار، مدت‌زمانی باقی است.

در این زمینه احمد تولا، عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان اصفهان با اشاره به تأثیری فضای روانی در افزایش قیمت مسکن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تأثیرات نوسان قیمت دلار بر این بازار، به‌طورمعمول بیش از شش ماه طول می‌کشد.

وی اظهار می‌کند: افزایش قیمتی که در حال حاضر در بخش مسکن مشاهده می‌شود به دلیل گرانی دلار نیست، بلکه ناشی از جو ایجاد شده و سرازیری سرمایه‌ها به این بخش است؛ درواقع افزایش نرخ ارز موجب تغییر جو روانی جامعه شد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان اصفهان توضیح می‌دهد: از سویی افرادی که نقدینگی دارند برای حفظ ارزش دارایی خود بیش از دیگر بازارها، مسکن را انتخاب می‌کنند. ممکن است سرمایه‌ها از بازارهای دیگر خارج و به بخش مسکن وارد شود و این اقدام در هر بخشی منجر به التهاب و گرانی می‌شود. از طرفی دیگر هم مالکان به دلیل همین شرایط، شروع به افزایش قیمت ملک خود کرده‌اند.

تولا در پاسخ به این پرسش که آیا بازار رونق گرفته است یا خیر، تصریح می‌کند: این نوع خریدها به معنای رونق در بازار نیست، زیرا از سوی سرمایه‌گذاران انجام می‌گیرد؛ زمانی می‌توان ادعا کرد که بازار از رکود خارج شده است که متقاضی واقعی، برای مصرف، خرید کند.

رکود شدیدتری در بازار رسوخ کرده است

اما در این شرایط سخت فعالانی هم هستند که با گلایه از رکود، معتقدند بی‌ثباتی بازارها، موجب بلاتکلیفی خریدار و فروشنده در حوزه مسکن شده و رکود شدیدتری در این بازار رسوخ کرده است. عده‌ای با امیدواری نسبت به افزایش قیمت ملکشان وعده‌ای دیگر به این دیدگاه که امکان احیای برجام وجود ندارد نسبت به فروش منصرف شده‌اند.

اغلب فعالان و مشاوران املاک با تأکید بر بلاتکلیفی بازار مسکن معتقدند، فعلاً تا پایان امسال چشم‌انداز مثبتی نمی‌توان برای این حوزه تعریف کرد، چراکه فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش داده و در مقابل، متقاضی هم با چنین نرخ‌هایی امکان خرید ندارد.

رضا ثانی، یکی از مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از تأثیر گرانی دلار بر بازار مسکن خبر می‌دهد و می‌گوید: جوی بر این بازار حاکم شده که قیمت‌ها را مانند دیگر بازارها افزایشی کرده اما مسئله آنجاست که افزایش قیمت در بخش مسکن مانند دیگر بازارها نیست که خریدار با اندکی پس‌انداز بیشتر، امکان خرید داشته باشد.

وی توضیح می‌دهد: به‌عنوان‌مثال زمانی که سکه گران می‌شود خریدار با مقداری نقدینگی بیشتر، کالای خود را می‌خرد اما با گرانی مسکن، حرف از افزایش قیمت چند صدمیلیونی و گاه میلیاردی است که این افزایش نرخ، موجب انصراف خریدار می‌گردد. البته در برابر فروشنده هم باوجود گرانی همه اقلام به‌ویژه مصالح ساختمانی، ترغیب به افزایش نرخ ملک خود می‌شود یا آنکه ترجیح می‌دهد فعلاً دست از فروش بکشد.

مشاور املاک دیگری با اشاره به کاهش معاملات مسکن در این چند ماه گذشته به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به رشد نرخ دلار عده‌ای از خریداران با این تصور که گرانی بیشتری هم در راه است تمایل به خرید پیدا کرده‌اند، اما فروشندگان، ملک خود را عرضه نمی‌کنند یا آنکه قیمت‌های غیرکارشناسانه‌ای ارائه می‌کنند. در این میان آن فروشندگانی که بنا به دلیلی نیاز به نقدینگی دارند ملک خود را می‌فروشند وگرنه فعلاً، اغلب مالکان از فروش صرف‌نظر کرده‌اند.

درمجموع گرانی دلار و فضای روانی ناشی از آن شرایطی را پدید آورده است که به نظر می‌رسد تداوم آن، بازار مسکن را ملتهب‌تر و راکدتر، اجاره نشین‌ها را بیشتر و فعالان را بلاتکلیف‌تر می‌کند. شرایطی که نه‌فقط در این چندماهه اخیر بلکه از مدت‌ها قبل، در بازار مسکن آغاز شده بود و باوجود گرانی و قدرت پایین خرید، امکان ورود به این بازار را از اغلب اقشار گرفته بود. اما گویا با رشد یک‌باره نرخ دلار، شرایط بحرانی‌تر از گذشته نیز شده است.

کد خبر 633583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.