مادری؛ ماندگارترین آیین در جهان

مادر بودن خودش آئین است. آئین‌ها ماندگارند و مادر تنها آئینی است که هم آئین آفرین است و هم مایه ماندگاری آئین‌ها است. آئین‌ها اگر نباشند انسان بود و آدمیت نمود نمی‌یابد. مادر اگر نبود هیچ چیز حتی خود هیچ هم نبود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی یادداشتی که منصور قربانی، رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان به مناسبت روز مادر در اختیار این رسانه قرار داده شده است، آمده»

«مادر اصل است. اصل آفرینش ذات هستی. مادر بودن اساس حیات است و اسباب ماندگاری، مادری آئین است، آئین زندگی. مادر آئین زایندگی است. زایندگی یعنی هم زندگی بیافرینی و هم مایه جریان حیات باشی.

مادر بودن خودش آئین است. آئین‌ها ماندگارند و مادر تنها آئینی است که هم آئین آفرین است و هم مایه ماندگاری آئین‌ها است. آئین‌ها اگر نباشند انسان بود و آدمیت نمود نمی‌یابد. مادر اگر نبود هیچ چیز حتی خود هیچ هم نبود.

ایرانیان باستان روزی به نام روز زن داشته و در این روز زنان ایرانی از کار روزانه دست می‌کشیدند و مردان انجام برخی کارها را به عهده می‌گرفتند و مادران از فرزندان خود و زنان از مردان پیشکش‌هایی دریافت می‌کردند.

داشتن چنین روزی قرن‌ها پیش نشان از فرهیخته و متمدن بودن اقوام ایرانی دارد و این پیام را در بر دارد که تبعیض جنسیت در بین ایرانیان جایی نداشته و مقام زن و مادر نزد آنان ارزشمند بوده است.

روز مادر در تمام دنیا روزی پر از ابراز عشق و محبت از طریق کارهایی مثل هدیه دادن و گل دادن به مادران است مادران به طور معمول با ارزش‌ترین فرد خانواده محسوب می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد روز مادر را جشن می‌گیرند و آن را گرامی می‌دارند.

آئین و مراسم روز مادر و روز زن در ایران

با فرارسیدن روز مادر در ایران مردان برای زنان هدیه می‌خریدند و از آنان قدردانی کرده و به جشن و سرور می‌پرداختند. بانوان لباس‌های نو پوشیده و مادران از فرزندان خود و زنان از مردان هدایایی دریافت می‌کردند و زنان نیکوکار، پاکدامن، پرهیزگار و مادرانی که فرزندان درستکار تربیت نموده‌اند مورد تشویق قرار می‌گرفتند. در این روز سفره‌ای پهن می‌شد حاوی شیر، تخم مرغ، سنجد، سیب، انار، بادام، آویشن، شاخه‌های گل، شربت و شیرینی می‌گذاشتند سپس آتشی می‌افروختند و با ریختن اسپند و کندر فضا را خوشبو می‌کردند. زنان استراحت نموده و مردان در فرمان برداری کامل زنان بودند و فعالیت‌های او را تجربه می‌کردند.

در کشورهای دیگر جهان نیز روز مادر به اشکال مختلف گرامی داشته می‌شود که به عنوان مثال به چند نمونه اشاره می‌گردد:

هند: برگزاری جشن ۱۰ روزه و تزئین خانه و پخت غذا توسط مردان

ژاپن: هدیه گل میخک قرمز به مادرانی که در قید حیات نیستند و گل میخک سفید به مادرانی که زنده‌اند

اتیوپی: آوازخوانی فرزندان برای مادران

بریتانیا: برگزاری مراسم مذهبی در کلیسا و پخت کیک میوه‌ای برای مادران

فرانسه: قدردانی از مادران خانواده‌های پرجمعیت

آلمان: هدیه مدال طلا و نقره و برنز به مادران

برزیل: جشن و پایکوبی در روز مادر به عنوان دومین تعطیلی مهم پس از کریسمس

استرالیا: هدیه گل میخک به همراه بردن صبحانه برای مادر

نیکاراگوئه: برگزاری جشن روز مادر شوهر

کشورهای عربی: خواندن سرود سنتی

پرو: اهدا کاردستی و شکلات به مادران

رم: شکستن سلاح‌های جنگی و پابوسی مادر بدون سلاح

کد خبر 633484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.