برآورد بودجه ۱۹ هزار میلیاردتومانی شهرداری برای سال ۱۴۰۲/بودجه مبتنی بر برنامه اصفهان ۱۴۰۵

«لایحه بودجه پیشنهادی حدود ۱۹ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان شامل بودجه مناطق پانزده‌گانه و ناژوان، شهرداری مرکزی و ۲۱ سازمان و شرکت تابعه با مالکیت بالای ۵۰ درصد، فردا (یکشنبه) به شورای اسلامی شهر تقدیم خواهد شد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس ماده ۲۳ آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها، مصوب تیرماه ۱۳۴۶ "بودجه شهرداری یک برنامه جامع مالی است که در آن تمام خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که باید طی سال مالی انجام شود، همراه با برآورد منابع مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه آنها پیش‌بینی می‌شود و پس از تصویب انجمن شهر قابل اجرا است."

بودجه یکی از مهمترین ابزارها در مدیریت مالی شهرداری‌ها است و اهمیت آن به حدی است که طبق ماده ۱۶ آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها، مسئولیت آن به عهده شهردار است، در واقع ضرورتی است که محدودیت منابع آن را ایجاد کرده و نخستین پیام آن این است که سازمانی در صدد توزیع منابع محدود خود بین نیازهای نامحدود به شکلی مناسب است.

بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان با مبلغ ۱۳ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان، بیست‌وششم دی‌ماه سال گذشته به شورای اسلامی شهر ارائه شد و پس از بررسی با حضور کارشناسان و نخبگان اصفهان یکم اسفندماه همان سال در جلسه علنی شورا به تصویب رسید.

بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ شهرداری این کلان‌شهر نیز فردا _یکشنبه بیست‌وپنجم دی_ توسط شهردار اصفهان برای بررسی و تصویب تقدیم شورای اسلامی شهر می‌شود. برای بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده گفت‌وگویی را با سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری شامل کدام حوزه‌ها است و در کلیات آن به چه موضوعاتی پرداخته شده است؟

لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان که فردا _یکشنبه بیست‌وپنجم دی_ توسط شهردار اصفهان تقدیم شورای اسلامی شهر می‌شود، شامل بودجه مناطق پانزده‌گانه، ناژوان، شهرداری مرکزی و ۲۱ سازمان و شرکت تابعه با مالکیت بالای ۵۰ درصد است.

در کلیات بودجه سعی شده به موضوع افزایش حقوق کارکنان، مطابق بخشنامه ابلاغی که ۲۵ درصد است، پرداخته و پیش‌بینی‌های لازم انجام شود.

در تعریف پروژه‌های عمرانی توجه به اهداف برنامه و سیاست‌های کلان مد نظر شهرداری از جمله هوشمندسازی شهر و حرکت در راستای شهر هوشمند، محله‌محوری و توجه به محلات کمتربرخوردار، تنوع‌بخشی در بحث درآمدها و ایجاد تأمین مالی پایدار، عدالت در توزیع امکانات و خدمات به شهروندان، حوزه سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های مشارکت بخش خصوصی، توجه به هویت تاریخی و معنوی شهر اصفهان، حفاظت از جایگاه و نشان شهر اصفهان و موضوع ارتقای شفافیت و انضباط مالی در تدوین بودجه، پرداخته شده است.

راهبردهای دیگر شهرداری اصفهان در تدوین بودجه ۱۴۰۲ علاوه بر سیاست‌های کلان آن چیست؟

شهرداری اصفهان راهبردها و سیاست‌های اجرایی دیگری نیز دارد که در مأموریت‌های شهرداری گنجانده شده است؛ یکی از مهمترین آنها در حوزه حمل‌ونقل عمومی است، زیرا باید بتوانیم زیرساخت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری را از شبکه معابر و تجهیزات و ناوگانی که مورد نیاز آن است تأمین کنیم و حمل‌ونقل پاک را در شهر گسترش دهیم.

آلودگی‌های زیست‌محیطی و ارتقای کیفیت زندگی برای مردم، هوشمندسازی و توسعه زیرساخت‌های الکترونیک و ارائه خدمات در این زمینه، حوزه سرمایه‌های انسانی، فرایندها و فرهنگ سازمانی برای افزایش بهره‌وری سرمایه‌های سازمان، بازآفرینی و محرومیت‌زدایی از بافت‌های ناکارآمد شهری و توجه به اصول شهرسازی ایرانی و اسلامی، زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری شهر و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، ارتقای بهره‌وری دارایی‌ها و سرمایه‌های سازمان و افزایش خوداتکایی و درآمدهای پایدار با اولویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، افزایش سرزندگی فرهنگی و اجتماعی و مشارکت شهروندان از دیگر راهبردهای شهرداری است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ شد و مورد توجه قرار گرفت.

برخی تأکیدات عملیاتی از جمله اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و توجه به سبد طرح و پروژه و اقدام در راستای سیاست‌ها و الزامات شامل طرح پروژه و محدوده زمان و برآورد به‌عنوان پیش‌نیاز بودجه نیز در این لایحه رعایت شده است که تاکنون حدود ۳۰ درصد از این طرح‌ها آماده و برآورد شده است که تا پایان سال بالغ بر ۷۰ درصد از طرح‌ها پیش از آن که به سال ۱۴۰۲ برسیم، آماده شود تا بتوانیم مقدمات اجرای بودجه را فراهم کنیم.

در واقع باید بودجه به‌گونه‌ای تدوین شود تا بتوانیم تفریغ بودجه مناسب از منظر اینکه انضباط مالی رعایت شود تا عملکرد شهرداری ارتقا یابد را داشته باشیم که این مهم نیز در بحث تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ مد نظر بوده است.

برآورد کلی بودجه شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

به لحاظ کلی برای تدوین بودجه ۱۴۰۲ تلاش کردیم در برآورد منابع، ظرفیت مناطق و شهرداری مرکزی را مورد توجه قرار دهیم و در طبقه‌بندی بخش مصارف، برای هزینه‌های جاری که شامل حقوق و دستمزد و نگهداری‌ها است، افزایش معقولی پیش‌بینی کردیم و بر این اساس در شهرداری اصفهان بودجه جاری از سه‌هزار میلیارد تومان به حدود ۵,۴۰۰ میلیارد تومان و بودجه عمرانی از ۸,۱۰۰ میلیارد تومان به عددی بالغ بر حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا می‌کند و به‌طور کلی برآورد حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان برای بودجه شهرداری اصفهان در سال آینده پیش‌بینی شده است.

برآورد بودجه ۱۹ هزار میلیاردتومانی شهرداری برای سال ۱۴۰۲/بودجه مبتنی بر برنامه اصفهان ۱۴۰۵

از این بودجه حدود ۵,۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای پروژه‌های شاخص، حدود ۱,۱۰۰ میلیارد تومان برای اقساط وام و دیون و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های محله‌محوری در محلات هدف، حدود سه هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های منطقه‌ای و حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های مهم منطقه‌ای پیش‌بینی شده است.

در این لایحه، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مشارکت نیز به این مبالغ اضافه خواهد شد؛ امسال سعی شده است ردیف بودجه این ارقام ایجاد شود و بر اساس عملکرد در اصلاح بودجه اتفاق خواهد افتاد.

آیا بودجه سال ۱۴۰۲ همسو با برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ است؟

اتفاق خوبی که امسال به دلیل بازنگری برنامه تدوین بودجه رخ داد، این بود که در شهرداری اصفهان مجموعه اهداف و سیاست‌هایی مبتنی بر برنامه ۱۴۰۵، بازنگری و استخراج شد، سپس هر حوزه این اهداف را با کمیسیون مرتبط خود در شورای اسلامی شهر به تبادل نظر و اشتراک گذاشت و تلاش شد بودجه نیز ذیل همین اهداف تدوین شود تا به نوعی انطباق حداکثری بین بودجه سالیانه با برنامه در عملکرد داشته باشیم. البته همچنان در فرایند بازنگری برنامه هستیم و نیاز به کارهای تکمیلی داریم.

برای پروژه‌های مشارکتی چه ارقامی در بودجه پیش‌بینی شد؟

شهرداری اصفهان برای پروژه‌های مشارکتی نیز حدود ۱۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی کرده است که می‌تواند محقق شود اما با توجه به اینکه اضافه کردن این پروژه‌ها به بودجه باعث تورم آن می‌شد، آنها را با ردیف‌های یک میلیون تومانی در بودجه لحاظ کردیم اما در واقع ظرفیت این پروژه‌ها، حداقل بالغ بر دو هزار میلیارد تومان است، در حالی که یکی از رویکردهای شهرداری در این خصوص برآورد بخشی از خدمات و نیازهای شهروندان از طریق مشارکت است که در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، فرهنگی، عمران شهری و توسعه و پروژه‌های تفریحی صورت می‌گیرد که در سبد پروژه‌های تفریحی و گردشگری عددی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و البته اعتبار مورد نیاز این سبد از عددی که در بودجه پیش‌بینی شده، بسیار مفصل‌تر است و انتظار می‌رود در حوزه سرمایه‌گذاری تفریحی و گردشگری بیش از هزار میلیارد تومان به آن اختصاص داده شود.

حوزه هوشمندسازی نیز در سبد پروژه‌های سال آینده مد نظر قرار گرفت و در بودجه پیش‌بینی شده است؛ برای حوزه فرهنگ نیز ابرپروژه و کلان‌پروژه‌هایی تعریف شده است که وجوه چندوجهی از جمله عمرانی، خدماتی، تفریحی و فرهنگی دارد و در بودجه سال آینده اعداد مناسبی برای آن لحاظ شده است تا محرک توسعه و رشد بهتر شهر باشد.

در راستای پروژه‌های محله‌محوری چه تدابیری اندیشیده شده است؟

برای تعیین بودجه در حوزه محله‌محوری نیز با ایجاد کارگروهی از حوزه شهرسازی سازمان نوسازی، نمایندگان معاونت‌ها و حوزه برنامه‌ریزی مشاوره گرفته شد و به صورت میدانی همچنین مطالعاتی که از قبل در مورد محلات انجام شده بود، تعدادی محلات هدف انتخاب و به این صورت نیازها احصا و متناسب با آن لیست پروژه‌های محله‌محور تهیه شد که اگر بتوانیم عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشیم، در سال آینده می‌توان سقف بودجه آن را افزایش داد.

سقف پروژه‌های محله‌محور برای سال آینده ۶۰۰ میلیارد تومان است، هر منطقه‌ای بین یک تا سه محله انتخابی دارد به علاوه اینکه اقدامات نیمه‌تمام محله‌های مورد نظر سال قبل نیز باید به اتمام برسد.

کد خبر 633474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.