بازرسان آژانس در همه نیروگاه‌های اوکراین مستقر می‌شوند؟

آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد هم زمان با دیدار «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد سازمان ملل از اوکراین، بازرسانی در همه نیروگاه های هسته ای این کشور مستقر کند.

به گزارش ایمنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد دو یا سه ناظر در نیروگاه‌های اتمی «ریونه»، «خملنیتکسی» در جنوب اوکراین همچنین تاسیسات هسته‌ای «چرنوبیل» مستقر کند.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اجرای مقررات امنیتی در سامانه انرژی اوکراین در شرایط جنگ و اعتصاب- که به صورت مستقیم بر فعالیت این نیروگاه‌های هسته‌ای تاثیر می‌گذارد- نظارت خواهند کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوم دی‌ماه نیز اعلام کرده بود که آماده است نمایندگان دائمی در تمام نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین مستقر کند.

این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده است نمایندگان دائمی شامل کارشناسان ایمنی هسته‌ای را در تمام نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین همچنین در منطقه تأسیسات هسته‌ای چرنوبیل مستقر کند.

در این بیانیه آمده است: براساس توافق هفته گذشته میان دنیس شمیحال، نخست‌وزیر اوکراین و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آژانس آماده استقرار دائمی تیم‌های خود در چهار تأسیسات هسته‌ای اوکراین از جمله نیروگاه‌های هسته‌ای خملنیتسکی، ریونه و جنوب اوکراین همچنین منطقه چرنوبیل است.

کارشناسان آژانس به کارکنان تاسیسات هسته‌ای اوکراین در «حفظ سطح بالایی از ایمنی و امنیت هسته‌ای کمک خواهند کرد.»

نیروگاه «زاپروژیا» بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و یکی از ۱۰ نیروگاه بزرگ هسته‌ای جهان از فروردین، بلافاصله پس از شروع جنگ اوکراین تحت کنترل روسیه درآمد. بیم از یک فاجعه هسته‌ای در بحبوحه گزارش‌ها از گلوله‌باران اطراف منطقه توسط دو طرف وجود دارد.

رئیس جمهور اوکراین در مورد وضعیت نیروگاه اتمی زاپروژیا اظهار کرد: ۵۰۰ سرباز روسیه در این منطقه مستقر هستند.

شرکت ملی انرژی اوکراین اعلام کرد، به جز نیروگاه زاپروژیا که همچنان خاموش است، تمام نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند.

اپراتور دولتی هسته‌ای روسیه نیز از آغاز ساخت یک "بالشتک ایمنی" برای محافظت از سایت ذخیره‌سازی زباله‌های هسته‌ای در زاپروژیا خبر داد.

منبع: ایرنا

کد خبر 633435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.