چالش‌های محیط‌زیستی زمین از هوا تا افزایش دما

اظهار نظر دادستان کل کشور درباره آلودگی هوا، معضلات تالاب خشکیده بختگان، مصرف سوخت مایع سنگین و مشکلات حاصل از آن، تاثیر ازن در بروز آسم و افزایش دمای زمین را در بسته محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور درباره موضوع آلودگی هوا، اظهار کرد: آلودگی هوا از مصادیق حقوق عامه است و ما در دادستانی کل قدم‌هایی برداشتیم. مسئله آلودگی هوا و حق استفاده شهروندان از هوای سالم مربوط به مجموعه شهروندان از جمله دولت، مردم و دستگاه‌های است.

وی گفت: دستگاه‌های مستقیم مؤثر در آلودگی هوا باید وظایف خود را عمل کنند. ما در دادستانی کل اقداماتی که باید را انجام می‌دهیم اما نتیجه لازم حاصل نشده است و مکرر جلساتی با بخش‌های مختلف از جمله تولیدکننده خودروساز داشتیم، اما آن نتیجه مطلوب حاصل نشده که ناشی از عدم همکاری بخش‌های مربوطه است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه بخشی از مصرف گاز مربوط به مصرف نیروگاه‌ها و بخشی دیگر از آن مربوط به مصارف خانگی است، افزود: تولید گاز ما به گونه‌ای نیست که بتواند به تمامی این نیازها در فصل زمستان با این کیفیت که مردم عادت کردند را پاسخگو باشد. از همین رو مسئولان امر از مردم درخواست می‌کنند که مصرف گاز خود را پایین بیاورند که بتوانند گاز مورد استفاده نیروگاه‌ها همانند نیروگاه‌های برق را تأمین کنند.

وی اظهار کرد: تولید گاز ما به گونه‌ای نیست که هم نیاز کارخانجات و مراکز تولید برق و هم مصارف خانگی را پاسخگو باشد. تولید گاز در کشور محدود است و مصرف گاز در فصل زمستان بیشتر از تولید است و در تأمین نیاز گاز نیروگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شویم، زمانی که امکان تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها نباشد از سوخت‌های جایگزین استفاده می‌شود. سوخت جایگزین گاز در نیروگاه‌ها و کارخانجات مازوت است که با مصرف سوخت مازوت آلودگی هوا ایجاد می‌شود.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه اکنون با نوعی تناقض مواجه هستیم که تنها مردم می‌توانند آن را حل کنند، تصریح کرد: اگر همه عادت کنیم که در فصل زمستان از حداقل گرما استفاده کنیم و اجازه بدهیم که گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها تأمین شود، بدون شک آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

بخت از بختگان بازمی‌گردد؟

سیروس زارع، فعال محیط زیست درباره احداث کارخانه آهن اسفنجی در کنار تالاب خشکیده بختگان، اظهار کرد: چندی پیش یک شرکت در استان فارس به امور اراضی استان درخواست تصرف زمین در محدوده بختگان را می‌دهد، به دنبال این درخواست، اداره امور اراضی استعلامات لازم برای اعطای زمین را از دستگاه‌های متولی می‌خواهد تا پاسخ شرکت را بدهد.

وی ادامه داد: منطقه مذکور خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست است اما در محدوده تحت مدیریت منابع طبیعی و در کنار دریاچه خشکیده بختگان است که درحال حاضر هیچ آبی ندارد. سوال اساسی این است که چگونه می‌شود در منطقه‌ای که تالاب کاملاً خشک شده، حقابه زیست محیطی وجود نداشته و حتی آب زراعی نیز وجود ندارد، کارخانه آهن اسفنجی تأسیس کرد؟ این اقدام پوشش گیاهی و مرتعی منطقه را به طور کامل از بین برده باعث افزایش بیابان‌زایی خواهد شد.

این فعال محیط زیست افزود: محل تأمین آب این کارخانه نیز از طریق انتقال آب از خلیج فارس انجام خواهد شد. سوال این است که آیا توجیه اقتصادی دارد که کارخانه‌ای را در این فاصله از دریا بسازیم که نه ماده معدنی مورد نیاز کارخانه و نه آب آن در منطقه وجود دارد. منطقی نیست این هزینه را به اسم اشتغال به کشور تحمیل کنیم.

زارع گفت: بر اساس اطلاعات من، آب منطقه‌ای نیز با تأمین آب این صنعت آب‌بر موافقت نکرده است، اما در عین حال دو روز پیش این کارخانه با حضور وزیر صمت کلنگ‌زنی شده است. همچنین کمیته تخصصی منابع طبیعی نیز هنوز با درخواست موافقت نکرده چرا که محدوده احداث کارخانه دارای پروانه مرتع‌داری است. اعضای کمیته فنی منابع طبیعی به دلیل حساسیت موضوع از منطقه بازدید کرده و نظر آن‌ها این بوده که این منطقه ۱۵۰ هکتاری دارای شرایط واگذاری برای صنعت نیست.

افزایش آلودگی در کلان‌شهرها با استفاده از "سوخت‌های مایع سنگین"

امیر فاتح‌وحدتی، رئیس سابق مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با کاهش تولید گاز طبیعی ناچار به استفاده از سوخت‌های مایع سنگین برای تولید برق شده‌ایم که این موضوع به تشدید آلودگی هوا در بیشتر کلان‌شهرهای کشور به‌خصوص اراک، تهران و اصفهان منجر شده است.

وی درباره دلایل آلودگی هوا گفت: آلودگی هوای سال جاری در کلان‌شهرها تنها به دولت فعلی مربوط نیست و عملکرد دولت‌های گذشته نیز در این موضوع دخیل است. در ادوار گذشته تمام برنامه‌ها با نقص اجرا شده بود و اگرچه موفقیت‌هایی در خصوص برخی موارد مانند حذف سرب از بنزین، گازسوز شدن خودروها، افزایش خطوط مترو و ایجاد تقاطع‌های غیرهم‌سطح داشتیم اما در کل بسیاری از برنامه‌ها با نقص اجرا شده است.

رئیس سابق مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طی رشد جمعیت و گسترش شهرها، معضلات مربوط به بهره‌گیری از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کرده است، افزود: دولت‌ها توانایی کنترل و هماهنگی با این رشد جمعیت را ندارند و نتوانستند این رشد جمعیت را با توسعه حمل‌ونقل عمومی هماهنگ کنند.

"ازن و ذرات ۲.۵ میکرون" از عوامل اصلی آسم در کودکان

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که ازن (O۳) و ذرات ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی آسم در کودکان هستند. مطالعه‌ای که توسط مؤسسه ملی بهداشت آمریکا انجام شده است، دو آلاینده خاص هوا را شناسایی کرده است که باعث حملات آسم در کودکان در شهرها می‌شود.

کارشناسان گزارش می‌دهند که سطوح متوسط گاز ازن و ذرات ۲.۵ میکرون با حملات آسم در میان کودکانی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند، مرتبط است. این تحقیق بر حملات آسم غیرویروسی که توسط ویروس‌های تنفسی ایجاد نمی‌شوند، متمرکز بود. محققان دریافتند که حملات آسم در نزدیک به ۳۰ درصد از کودکان شهری یک علت غیر ویروسی دارد. طبق شواهد قبلی، این نرخ دو تا سه برابر بیشتر از کودکانی است که در شهر زندگی نمی‌کنند.

این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض ازن و ذرات ریز با تغییرات مولکولی در راه‌های هوایی کودکان در طول حملات آسم غیر ویروسی مرتبط است. این تغییرات مولکولی می‌تواند علت اصلی تشدید آسم باشد. افزایش مقادیر شاخص کیفیت هوا ناشی از افزایش غلظت ذرات PM ۲·۵ و O۳، به طور قابل توجهی با تشدید آسم و کاهش عملکرد ریوی که در غیاب عفونت ویروسی محرک رخ می‌دهد، مرتبط است.

افزایش دمای زمین، تهدیدی جهانی است

پیش‌بینی می‌شود که گرمایش جهانی از آستانه تعیین شده در توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ فراتر رود. از این‌رو، «تحولات سریع در سیستم انرژی جهانی» و افزایش «فناوری‌های کم کربن» مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی هسته‌ای و دست یافتن به پروژه «صفر خالص» از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان در آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام، دانشگاه مریلند و آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، تعهدات فعلی آب و هوا برای دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس کافی نیست و این احتمال وجود دارد که گرمایش جهانی از ۱.۵ درجه سانتیگراد بگذرد، اما مشخص نیست که تا چه اندازه افزایش دما وجود خواهد داشت. آستانه ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمایش جهانی و به عبارتی رسیدن به حداکثر افزایشِ دما بالاتر از میانگینِ قبل از صنعتی شدن، یک تهدید جهانی محسوب می‌شود.

توافق بر افزایش دمای جهانی ۱.۵ درجه سانتیگراد به نشستی اشاره دارد که در سال ۲۰۱۵، دولت‌های جهان در نشست سران سازمان ملل در فرانسه توافق کردند تا تلاش شود میانگین افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود شود، این توافق، توافقنامه پاریس نام گرفت. بر اساس تحقیقات جدید، پیش‌بینی می‌شود که گرمایش جهانی از آستانه تعیین شده در توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ فراتر رود، اما مشخص نیست که تا چه اندازه این افزایش دما رخ می‌دهد.

کد خبر 633404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.