برنامه اپل برای ساخت تراشه‌های ارتباطی

ظاهراً اپل قصد دارد وابستگی خود به کمپانی‌های سازنده تراشه را تا جای ممکن کاهش دهد. اپل در حال کار کردن روی ساخت یکی از تراشه‌های آیفون است که تا به امروز کمپانی برادکام آن را تأمین می‌کرده است؛ این تراشه ارتباطات وای-فای و بلوتوث در دیوایس‌های اپل را امکان‌پذیر می‌کند

به گزارش خبرنگار ایمنا، نسل جدید گوشی هوشمند مایکروسافت، رونمایی از اسپیکر هوشمند شیائومی، خسارت چند میلیونی قطعی اینترنت در تاجیکستان، معرفی کروم‌بوک‌های ایسوس سری CM14، افشای اطلاعات گلگسی S24 و برنامه اپل برای ساخت تراشه‌های ارتباطی جزو پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته گذشته بود.

نسل جدید گوشی هوشمند مایکروسافت

مایکروسافت ظاهراً نتوانست بازار خوبی برای سرفیس دوئو و سرفیس دوئو نسخه دو پیدا کند به همین دلیل در نسل بعدی یعنی سرفیس دوئو سه تغییرات قابل توجهی خواهد داد. اگر بگوییم که مایکروسافت به خاطر عرضه دستگاه‌های سرفیس دوئو (Surface Duo) درکی از نیاز بازار ندارد حقیقتاً آن را دست کم گرفته‌ایم. در حالی دستگاه‌های دارای صفحه نمایش تاشو رواج پیدا کرده‌اند، مایکروسافت با این فرض که مردم ترجیح می‌دهند به جای آن دو صفحه نمایش تخت داشته باشند، دست به ریسک بزرگی زد و راه متفاوتی در پیش گرفت.

گوشی‌هایی با صفحه نمایش تاشو، سال به سال شاهد رشد فروش هستند در حالی که دستگاه‌های سرفیس دوئو به سختی مشتری پیدا می‌کنند به همین دلیل مایکروسافت به دنبال تغییر استراتژی‌های خود است. سرفیس دوئو سه دارای یک صفحه نمایش داخلی تاشو و صفحه نمایش بیرونی مسطح خواهد بود که شبیه به ویوو ایکس فولد (Vivo X Fold) و گوشی آنر مجیک وی (Honor Magic V) است. ظاهراً این دستگاه جدید، یک سال نمونه‌سازی و آزمایش سخت افزاری را پشت سر گذاشته است.

رونمایی از اسپیکر هوشمند شیائومی

شیائومی از جدیدترین اسپیکر هوشمند خود به نام Sound Pro در کنار سری شیائومی ۱۳ رونمایی کرد. این اسپیکر در واقع نسخه پرو مدل Sound است که قبلاً معرفی شده بود. اسپیکر جدید دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای است و از رابط کاربری MIUI 14 پشتیبانی می‌کند.

شیائومی همیشه علاقمند به معرفی لوازم خانگی هوشمند بوده است و حالا یک اسپیکر بسیار قدرتمند ارائه کرده که هر خریداری را مجذوب خود خواهد کرد. اسپیکر Sound Pro از نظر ظاهری شبیه به مدل قبلی خود است. لامپ ویژه تعبیه شده در این اسپیکر از یک طرف می‌تواند خود را با آهنگ پخش شده از اسپیکر هماهنگ کند و نورهای جالبی به نمایش بگذارد و از طرف دیگر می‌تواند با بهره‌گیری از سنسوری که در داخل آن به کاررفته، محیط اطراف کاربر را هنگام حرکت کردن وی در اتاق روشن کند.

شیائومی ادعا کرده که کیفیت صوتی اسپیکر جدیدش به‌لطف درایورهای جدیدی که در داخل آن استفاده شده در حد عالی است‌. این اسپیکر مجهز به یک ساب‌ووفر جدید، یک پخش‌کننده صوتی پسیو و یک واحد اسپیکر اصلی است که در کل قادر به تولید یک صدای باس شوکه‌کننده با قدرت ۴۰ وات است. اسپیکر Sound Pro دارای طراحی استوانه‌ای است و می‌تواند صدا را در همه جهات پخش کند. این اسپیکر توسط برند هارمن (Harman) تنظیم صوتی شده که کیفیت صدای آن را بهبود بخشیده است.

خسارت چند میلیونی قطعی اینترنت در تاجیکستان

براساس بررسی صورت گرفته در سال ۲۰۲۲ قطعی اینترنت در تاجیکستان دو میلیون دلار خسارت به اقتصاد این کشور وارد کرده است. تاجیکستان در جایگاه نوزدهم فهرست ۲۳ کشوری که بیشترین آسیب را از قطع اینترنت متضرر شده‌اند، قرار دارد. به طور کلی قطعی اینترنت در تاجیکستان ۹۳۶ ساعت (۳۹ روز) بوده و بیش از ۷۸ هزار نفر از ساکنان این کشور تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته‌اند. در این شاخص سالانه، تمامی موارد قابل توجه قطع عمدی دسترسی به اینترنت در سال ۲۰۲۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نشان داده شده است که این امر تا چه حد به اقتصاد آسیب وارد کرده است.

معرفی کروم‌بوک‌های ایسوس سری CM14

شرکت ایسوس دو کروم‌بوک به نام Chromebook Vibe CX34 Flip و Chromebox 5 را در نمایشگاه CES2023 معرفی کرد، البته این شرکت از سومین کروم‌بوک خود به نام Chromebook CM14 در سکوت رونمایی کرد. این محصول به تراشه MediaTek Kompanio 52 مجهز شده است که با هشت گیگابایت حافظه رم LPDDR4x و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‎‌سازی داخلی eMMC همراه است.

مدل فلیپ دارای نمایشگر ۱۴ اینچی FHD با لولای ۳۶۰ درجه است و از ورودی لمسی و ورودی قلم USI پشتیبانی می‌کند. از طرفی، مدل معمولی دارای نمایشگر ۱۴ اینچی با رزولوشن HD و FHD است. این پنل‌ها از ورودی لمسی پشتیبانی نمی‌کنند. کروم‌بوک‌های ایسوس سری CM14 دارای چندین پورت مانند دو پورت USB 3.2 Gen 1 Type-C، یک پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A، یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و یک اسلات microSD است.

اتصالات بی‌سیم کروم‌بوک‌های ایسوس سری CM14 شامل وای‌فای شش و بلوتوث ۵.۱ می‌شود. انرژی مورد نیاز این محصولات با استفاده از یک باتری ۴۲ وات ساعتی تأمین می‌شود و از فناوری شارژ سریع ۴۵ وات پشتیبانی می‌کند. هنوز قیمت و زمان عرضه این محصولات مشخص نشده است.

افشای اطلاعات گلگسی S24

براساس توئیت منتشرشده توسط افشاگری به نام RGcloudS، گلکسی اس ۲۴ اولترا دارای دوربین تله‌فوتو با روشنایی Gen۴ و دیافراگم بین F۲.۵ و F.۹ خواهد بود. هر دوی این موارد دوربین تله‌فوتو را قادر به ثبت تصاویری با زوم ۱۵۰ برابری می‌کند که در مقایسه با زوم ۱۰۰ برابری در گلکسی اس ۲۲، ۵۰ درصد بیشتر است.

افشاگر ادعا می‌کند دوربین تله‌فوتو در گلکسی اس ۲۴ می‌تواند قابلیت زوم متغیر داشته باشد. ماه گذشته، زمانی که LG Innotek دوربین تله فوتویی را معرفی کرد که می‌توانست محدوده زوم پیوسته از 4x تا 9x ارائه دهد، ما امیدوار بودیم که گلکسی اس ۲۴ هم بتواند قابلیتی مشابه داشته باشد و به‌نظر می‌رسد شاهد وجود چنین قابلیتی در پرچم‌دار ۲۰۲۴ این شرکت خواهیم بود.

برنامه اپل برای ساخت تراشه‌های ارتباطی

ظاهراً اپل قصد دارد وابستگی خود به کمپانی‌های سازنده تراشه را تا جای ممکن کاهش دهد. طبق گزارشی که به‌تازگی از سوی بلومبرگ منتشر شده، اپل در حال کار کردن روی ساخت یکی از تراشه‌های آیفون است که تا به امروز کمپانی برادکام آن را تأمین می‌کرده است؛ این تراشه ارتباطات وای-فای و بلوتوث در دیوایس‌های اپل را امکان‌پذیر می‌کند. به طور همزمان، اپل قصد دارد مودم ساخت خود را نیز در همین تراشه تعبیه کند تا به این ترتیب از مودم‌های کوالکام هم بی‌نیاز شود. این برنامه به احتمال زیاد تا پایان سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ عملی خواهد شد.

کد خبر 633365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.