استقلال ۲ _ تراکتور یک/ صعود دشوار آبی‌ها با چاشنی انتقام و ۴ پنالتی پرحرف‌وحدیث

تیم‌های فوتبال استقلال تهران و تراکتور تبریز در آخرین بازی مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌حذفی باشگاه‌های کشور مقابل هم صف‌آرایی کردند و استقلال در ۱۲ دقیقه با نتیجه دو بر یک تراکتور را شکست داد و راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _پنجشنبه بیست‌ودوم دی‌ماه_ تیم‌های فوتبال استقلال تهران و تراکتور تبریز از ساعت ۱۵ در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی تهران و در چارچوب مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌حذفی فوتبال ایران، یادواره آزادسازی خرمشهر و مرحله‌ای که به‌نام خلیج‌فارس مزین شده است، برابر هم قرار گرفتند.

ورزشگاه: آزادی - تهران (بدون تماشاگر)

کوبل‌داوری: کوپال ناظمی (داور وسط)، مهدی عالیقدر (کمک‌داور اول)، حسن انتظاری (کمک‌داور دوم)، مجتبی شجاعی (داور چهارم) و محسن قهرمانی (ناظر داوری)

گل‌ها: رضا اسدی (تراکتور - دقیقه ۹۳)، کوین یامگا (استقلال - دقایق ۱۱۱ و ۳+۱۲۰ - پنالتی)

کارت‌زرد: صفا هادی (تراکتور - دقیقه ۵۸)، مهدی مهدی‌پور (تراکتور - دقیقه ۷۰)، سعید مهری (تراکتور - دقیقه ۸۱)، سیاوش یزدانی (استقلال - دقیقه ۸۳)، آرش قادری (تراکتور - دقیقه ۸۷)، صالح حردانی (استقلال - دقیقه ۸۹)

کارت‌قرمز: هادی محمدی (تراکتور - دقیقه ۱+۱۲۰)

ترکیب استقلال تهران:

سیدحسین حسینی، رافائل سیلوا، سیاوش یزدانی، صالح حردانی (محمد محبی - دقیقه ۹۰)، جعفر سلمانی، روزبه چشمی، سعید مهری، مهدی مهدی‌پور (محمدحسین زواره‌ای - دقیقه ۱۰۵)، پیمان بابایی (مهدی قایدی - دقیقه ۷۲)، کوین یامگا و امیرارسلان مطهری (آرمان رمضانی - دقیقه ۱۰۵).

سرمربی: ریکاردو ساپینتو

ترکیب تراکتور تبریز:

محمدرضا اخباری، هادی محمدی، آرش قادری، محمد آقاجان‌پور، پوریا آریاکیا (ابوالفضل رزاق‌پور - دقیقه ۸۳)، صفا هادی (کاوه رضایی - دقیقه ۱۰۲)، گوستاوو واگنین (مهدی کیانی - دقیقه ۱۰۲)، ریکاردو آلوز، محمدمهدی قنبری (سیدمحمد حسینی - دقیقه ۱۰۲)، محمدرضا عباسی (مهدی هاشم‌نژاد - دقیقه ۸۳) و رضا اسدی.

سرمربی: پاکو خمز

شرح‌بازی و دقایق‌حساس:

دقیقه ۱: پاس رو به‌عقب اشتباه ریکاردو آلوز برای محمدرضا اخباری مقابل پاهای ارسلان مطهری قرار گرفت و با گلر تی‌تی‌ها تک‌به‌تک شد که اخباری مانع از گلزنی مهاجم استقلال شد و نخستین فرصت جدی و بادآورده بازی را آبی‌ها خیلی‌زود از دست دادند.

بازی در همین دقایق ابتدایی به‌دلیل مصدومیت محمدرضا اخباری برای لحظاتی متوقف شد و درون زمین پزشکان تراکتور در حال مداوای گلر باتجربه تبریزی‌ها بودند.

دقیقه ۷: کوین یامگا در آستانه تک‌به‌تک‌شدن با محمدرضا اخباری قرار داشت اما هادی محمدی مدافع تراکتوری‌ها با وی تن‌به‌تن شد و همین کافی بود تا یامگا نقش‌بر زمین شود اما کوپال ناظمی باوجود اعتراض شدید کادرفنی استقلال، اعتقادی به پنالتی نداشت و از صحنه گذشت.

دقیقه ۱۳: برخورد پیمان بابایی با محمدرضا آقاجان‌پور به‌یک ضربه‌ایستگاهی برای استقلال تبدیل شد؛ مهدی مهدی‌پور پشت توپ ایستاد و شوت از راه دور وی پس از واکنش نه‌چندان مطمئن محمدرضا اخباری راهی کرنر شد.

در دقیقه ۱۹ بازی، یک درگیری لفظی میان ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال و ریکاردو آلوز هافبک تراکتور به‌وجود آمد؛ در ادامه روزبه چشمی هم به نزاع با آلوز پرداخت و سیاوش یزدانی هم به این جنجال اضافه شد و پس از لحظاتی درگیری عجیب و ناگهانی، با دخالت سایر بازیکنان این جنجال پایان یافت.

دقیقه ۲۲: کوین یامگا با عبور از پوریا آریاکیا به درون محوطه‌جریمه تراکتور رفت و با پاس رو به‌بیرون ارسلان مطهری را پشت شس‌قدم در موقعیت عالی گلزنی قرار داد اما شوت محکم و بسیار بد مهاجم آبی‌ها با اختلاف زیاد از بالای دروازه اخباری راهی اوت شد.

دقیقه ۲۴: پاس در عمقی که به رضا اسدی رسید با خروج عالی سیدحسین حسینی از دروازه و دور کردن توپ همراه شد اما در ادامه یک‌برخورد بد بین دو بازیکن به‌وجود آمد که منجر به مصدومیت رضا اسدی و سیدحسین حسینی شد اما پس از رسیدگی به وضعیت‌شان مشکل این دو بازیکن برطرف شد.

دقیقه ۳۲: ضربه‌ایستگاهی به‌دست آمده توسط بازیکنان تراکتور به‌وسیله ریکاردو آلوز از بالای دروازه استقلال به بیرون رفت.

برای نیمه‌اول این دیدار باوجود توقف‌های طولانی‌مدت و اینکه پیش‌بینی می‌شد دست‌کم شش‌دقیقه وقت‌اضافه منظور شود، فقط سه‌دقیقه وقت‌اضافه اعلام شد.

دقیقه ۲+۴۵: یک فرصت صددرصد گلزنی دیگر برای استقلالی‌ها در واپسین دقایق نیمه‌اول به‌دست آمد اما پاس دقیق ارسلان مطهری برای پیمان بابایی با شوت محکم و کم‌دقت بابایی از درون شش‌قدم همراه شد.

دقیقه ۳+۴۵: استقلال باز هم از روی یک‌کرنر فرصت گلزنی ایجاد کرد اما آخرین موقعیت آبی‌ها با ضربه‌سر رافائل سیلوا و واکنش نصفه‌ونیمه اخباری از روی خط برگردانده شد.

دقیقه ۴۸: پیمان بابایی از مدافعان تراکتور عبور کرد و به درون محوطه‌جریمه میهمان رفت اما باز هم با یک‌شوت بی‌دقت توپ را از کنار دروازه اخباری به اوت فرستاد.

دقیقه ۵۸ نیمه‌دوم صفا هادی در محوطه‌جریمه استقلال روی زمین افتاد اما کوپال ناظمی حرکت وی را تمارض و شبیه‌سازی تشخیص داد و هافبک عراقی تراکتور را با کارت‌زرد جریمه کرد.

دقیقه ۶۸: یک‌موقعیت جدی گلزنی دیگر برای آبی‌ها ایجاد شد اما شوت زمینی مهدی مهدی‌پور از روی ضربه‌ایستگاهی پس از عبور از بین دیوار دفاعی تراکتور از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۷۰: شوت زیبای گوستاوو واگنین از پشت محوطه‌جریمه استقلال با مهار توپ توسط سیدحسین حسینی همراه شد.

دقیقه ۷۷: ارسال ریکاردو آلوز از روی یک ضربه‌ایستگاهی به درون محوطه‌جریمه آبی‌ها با ضربه‌سر صفا هادی از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۷۹: ارسلان مطهری توپ را از سعید مهری گرفت و از پشت هجده‌قدم اقدام به شوت‌زنی کرد اما محمد آقاجان‌پور با تکل خود مانع از خلق موقعیت جدی شد. البته استقلالی‌ها و علی‌الخصوص ریکاردو ساپینتو به‌شدت نسبت به آن صحنه معترض بودند.

دقیقه ۸۰: پاس پشت‌مدافعان ریکاردو آلوز برای رضا اسدی، او را در موقعیت تک‌به‌تک به حسینی قرار داد اما شوت مهاجم تراکتور با اختلاف بسیار زیاد از بالای دروازه میزبان راهی اوت شد.

دقیقه ۸۳: رضا اسدی توپی که راهی اوت شده بود را به‌قصد شروع سریع بازی قصد داشت به درون زمین پرتاب کند اما سیاوش یزدانی برای وی ایجاد مزاحمت کرد و همین مسئله که از چشمان کوپال ناظمی هم دور نماند برای یزدانی به قیمت یک کارت‌زرد تمام شد.

نیمه‌دوم این تقابل پرموقعیت اما بدون‌گل، پنج‌دقیقه وقت‌اضافه دارد و چنانچه گلی در این دقایق باقی‌مانده میان دو تیم رد و بدل نشود بازی به وقت‌های اضافه اول و دوم می‌رود.

در پایان ۹۰ دقیقه، استقلال و تراکتور موفق به گلزنی نشدند و کار به ۱۲۰ دقیقه کشیده شد.

دقیقه ۹۵: ضربه‌سر ارسلان مطهری روی پاس دیدنی مهدی قایدی در دهانه دروازه تراکتور با بدشانسی محض استقلال به تیرک‌عمودی برخورد کرد و باز هم به گل تبدیل نشد.

نیمه‌اول وقت‌های اضافه توسط داور دو دقیقه وقت‌اضافه داشت.

دقیقه ۱۰۹: فرار مهدی قایدی پشت مدافعان و جدال با هادی محمدی بر سر توپ منجر به سرنگون‌کردن مهاجم آبی‌ها توسط مدافع تراکتور شد و کوپال ناظمی نقطه‌پنالتی را به‌سود استقلال نشان داد.

دقیقه ۱۱۶: مهدی قایدی درون محوطه‌جریمه تراکتور باز هم با یک هنرنمایی دیگر توسط آرش قادری نقش‌بر زمین شد و کوپال ناظمی برای دومین‌بار در وقت‌های اضافه دوم به‌سود استقلال پنالتی گرفت.

دقیقه ۱۱۷: کوین یامگا برای دومین‌بار پشت ضربه پنالتی ایستاد اما شوت وی را محمدرضا اخباری با شیرجه به‌سمت چپ خود گرفت و در ادامه حسن انتظاری که داور لب‌خط بود پرچم خود را بالا برد چرا که اخباری موقع ضربه یامگا جلوتر از خط‌دروازه حرکت کرده بود و پنالتی تکرار داده شد.

هادی محمدی مدافع تراکتور به‌شدت نسبت به تصمیم کمک‌داور معترض بود و با کوپال ناظمی هم بحث و جدل می‌کرد که داور بازی با کارت‌قرمز مدافع باتجربه تراکتور را از زمین بازی اخراج کرد تا قرمزهای تبریزی علاوه‌بر دادن یک پنالتی، ۱۰ نفره هم بشوند.

برای سومین‌بار کوین یامگا پشت توپ ایستاد و این‌بار ضربه‌اش را به همان سمت قبلی زد و دروازه اخباری باز شد اما باز هم آقای کوپال ناظمی دستور به تکرار ضربه پنالتی داد.

پس از تلف‌شدن دقایق بسیار زیاد، شش‌دقیقه وقت‌تلف‌شده برای نیمه‌دوم وقت‌های اضافه اعلام شد که در پایان با ثابت‌ماندن نتیجه ۲ بر یک به‌سود استقلال، این ماراتن ۱۲۰ دقیقه‌ای قبل از اینکه به ضیافت پنالتی‌ها برود به اتمام رسید.

شرح گل‌ها:

۰ - ۱ (تراکتور - رضا اسدی)؛ نفوذ عالی محمد آقاجان‌پور از سمت چپ خط‌دفاعی تراکتور و پاس خیلی‌خوبی که برای رضا اسدی در محوطه‌جریمه استقلال فرستاد، مهاجم تراکتوری‌ها را بدون هیچ‌گونه مزاحمتی در موقعیت گلزنی قرار داد و اسدی با یک بغل‌پای نرم توپ را به‌سمت راست حسینی فرستاد و در دقایق ابتدایی وقت‌های اضافه‌اول، تراکتور بالاخره طلسم دروازه‌ها را شکست و به گل رسید.

۱ - ۱ (استقلال - کوین یامگا)؛ کوین یامگا مطابق معمول پشت ضربه‌پنالتی قرار گرفت و باوجود اینکه محمدرضا اخباری مسیر شوت یامگا را تشخیص داد، ضربه دقیق و مطمئن کوین یامگا به کنج سمت راست دروازه تراکتور رفت و بازی در دقیقه ۱۱۱ به تساوی یک بر یک کشیده شد.

۲ - ۱ (استقلال - کوین یامگا)؛ کوین یامگا در کمال تعجب برای چهارمین‌بار در عرض ۱۰ دقیقه پشت ضربه‌پنالتی قرار گرفت و پس از یک پنالتی از دست‌رفته و یک پنالتی گل‌شده، با شوتی که به‌سمت راست اخباری زد و درحالی‌که گلر تی‌تی‌ها باز هم به مسیر توپ شیرجه زد دروازه تراکتور را باز کرد تا استقلال در یکی از پرحرف‌وحدیث‌ترین صحنه‌های فصل به گل دوم و پیروزی‌بخش دست پیدا کند.

نکات‌ویژه:

کانون هواداران باشگاه استقلال پیش از آغاز بازی به‌مانند سایر باشگاه‌ها با ایجاد طرح‌موزائیکی، عبارت «خلیج‌فارس» را بر روی سکوهای آزادی هک کردند تا جواب اهانت و اقدام جعلی عراق در مسابقات جام کشورهای عربی را بدین‌شکل داده باشند.

ریکاردو ساپینتو سرمربی تیم فوتبال استقلال که در بازی هفته گذشته آبی‌های پایتخت مقابل تراکتور در لیگ‌برتر محروم بود و از جایگاه‌ویژه بازی را هدایت می‌کرد؛ با پشت‌سر گذاشتن محرومیت خود در بازی امروز به کنار زمین بازگشته است.

برای دیدار امروز عباس الیاسی، منصور رستگارپور و هوشنگ نصیرزاده، اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل باشگاه تراکتور در جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی حضور یافتند.

کد خبر 633315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.