ایران منبع مهمی از دانش‌ها و فنون سنتی، محلی و بومی در حوزه محیط‌زیست است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: ایران منبع مهمی از دانش‌ها و فنون سنتی، محلی و بومی در حوزه محیط‌زیست است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید یوسف‌پور امروز -پنجشنبه بیست و دوم دی- در نشست هماهنگی برگزاری همایش ملی مستندسازی دانش سنتی محیط‌زیست، اظهار کرد: ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های تمدنی و فرهنگی جهان، منبع مهمی از دانش‌ها و فنون سنتی، محلی و بومی است.

وی افزود: این دانش، جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود، اما تاکنون به‌طور نظام‌مند به این دانش در حوزه حفظ محیط‌زیست توجه لازم صورت نگرفته است.

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: هرچند دولت ایران به کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی در این زمینه ملحق شده است، اما در حال حاضر زمینه اجرایی شدن بخش قابل توجهی از تعهدات ناشی از کنوانسیون‌ها در عرصه‌های ملی هنوز فراهم نشده است.

وی توجه به کنوانسیون بیابان زدایی، پروتکل ایمنی زیستی، معاهده بین‌المللی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی را به مهم دانست و اضافه کرد: کنوانسیون تنوع زیستی توجه ویژه‌ای به موضوع دانش سنتی دارد.

یوسف‌پور استفاده از توان علمی دانشگاهیان برای شناسایی، جمع‌آوری و مستندسازی دانش بومی توسط دانشگاه شهرکرد به‌عنوان دانشگاه معین استان را راه‌گشا خواند و همکاری این مجموعه علمی در برگزاری هرچه بهتر این همایش را مؤثر دانست و گفت: با برنامه‌ریزی‌های لازم، سعی خواهد شد از دانش صاحب‌نظران و اساتید مطرح دانشگاهی کشور در برگزاری این همایش بهره لازم را برد. برگزاری این همایش ملی در استان فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و دانش سنتی مردمان این خطه از کشور پهناور ایران است.

کد خبر 633310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.