پیشگیری از افزایش طلاق با اجرایی شدن طرح‌های مشاوره‌ای

جلوگیری از آسیب‌های افزایش طلاق با طرح مشاوره، ارسال لایحه اصلاح قانون «خروج زنان از کشور» به دولت، فعالیت ۴۲۰۰ «مادر» و «مادریار» در شیرخوارگاه‌ها، رسیدن ۵۲ درصدی نسبت طلاق به ازدواج و ضرورت حمایت از فرهنگ و هویت زنان در مقابل هجمه‌های دشمن را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید رویه‌های مربوطه در این زمینه اصلاح شود تا طلاق کاهش یابد، اظهار کرد: در جلسه ستاد ملی زن و خانواده طرح مشاوره چهار سال اول ازدواج تصویب شد و با این طرح از آسیب طلاق که در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده پیشگیری خواهد شد.

انسیه خزعلی در جشنواره ملی آرای قضائی با محوریت زن و خانواده که در سالن همایش بیمارستان عدل قوه قضائیه برگزار شد، گفت: جزو دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است و بارها تاکید کرده بودند که ظلم به زنان حتی در منزل هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بعضی آمارها که گفته می‌شود دهه ۶۰ بیشترین جرم‌ها را داشته، بررسی شود، زیرا بعضی از آمارها خام است و هنوز نیاز به کار دارد. زنان در حمل و نقل مواد مخدر وسیله‌ای برای سوءاستفاده هستند و از آنها استفاده شده است. همچنین تعداد زنان زندانی سه درصد است و اگرچه آمار کم است، اما همین تعداد هم نباید باشد.

وی ادامه داد: زنان بزه‌دیده آسیب‌های زیادی را از نظر روحی دیده‌اند که ما نمی‌توانیم آنها را احصاء کنیم و قضات باید عادلانه‌تر به موضوعات آنها نگاه کنند. قاضی باید به مشکلات زنان آسیب دیده گوش دهد و باید ببیند که چقدر حکم او می‌تواند درمانگر باشد. قوانین خانواده و تاکید مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید دارد که ظلم به زنان نشود؛ اینها مواردی است که باید آن را جدی بگیریم.

خزعلی خاطرنشان کرد: به عنوان متصدی مسئله زنان در بخش ستادی هستیم و قدرت اجرایی نداریم و امیدوارم با قوانینی که وضع می‌شود بتوانیم مثمرثمر باشیم. آسیب‌های زنان در استان‌های مختلف را شناسایی کردیم. گرفتن آمار از قوه قضائیه در این زمینه سخت است و به راحتی نمی‌توانیم نتایج دادگاه‌ها را به دست آوریم و امیدوارم با همکاری قوه قضائیه آن را به ثمر برسانیم.

وی تاکید کرد: خواهشمندم که در بخش قانون‌گذاری تنقیحی داشته باشیم؛ ۶۰ درصد مسائل مربوط به خانواده نیاز به بازنگری دارد، همچنین اجرای عدالت و احقاق حقوق زنان و قوانین مربوط به آنها باید شناسایی و در اختیار ما گذاشته شود. ناگفته نماند که واکاوی نقش رویه قضائی در استحکام خانواده‌ها مهم است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد شده از روز اول ازدواج مثل مشاور خانواده، مشاوران در اختیار زوج‌ها قرار گیرند. کار بدین صورت است که اول مشاوره تلفنی و بعد حضوری است. در پنج استان این موضوع عملیاتی شده و گسترش می‌یابد.

ارسال لایحه اصلاح قانون «خروج زنان از کشور» به دولت

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری از بررسی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت و ارائه پیشنهاداتی برای کیفیت‌بخشی به این لایحه طی دوشنبه آینده در کمیسیون دولت خبر داد.

مریم صفاران با اشاره به لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت، اظهار کرد: بالای ۱۰ سال است که این لایحه ویرایش و بالا و پایین می‌شود. از طرفی عمر هر قانون و ماده و لایحه‌ای حداقل ۱۰ سال است.

وی افزود: دوشنبه آینده در کمیسیون دولت نشست داریم و امیدواریم بتوانیم با کیفیت بخشی به این لایحه آن را دارای اتقان و دارای ماده‌ها و بعدهایی کنیم که به آرامش کشور کمک کند. لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت هم اکنون در مجلس شورای اسلامی قرار داد.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود این را هم گفت که معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری لایحه‌ای را برای «اصلاح ماده قانونی خروج زنان از کشور» که منوط به اذن همسر است، ۱۸ مرداد امسال به کمیسیون سیاسی دفاعی دولت ارائه و پیگیر آن است.

فعالیت ۴۲۰۰ «مادر» و «مادریار» در شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداری فرزندان بهزیستی

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ «مادریار» در شیرخوارگاه‌ها و سه هزار «مادر» در مراکز نگهداری از فرزندان تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کنند.

سعید بابایی همچنین از برگزاری دومین مسابقه خاطره‌نویسی «مهربان‌تر از مادر» ویژه بانوان شاغل در مراکز نگهداری و خانه‌های شبانه‌روزی فرزندان به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) خبر داد.

وی با بیان اینکه دومین مسابقه خاطره‌نویسی «مهربان‌تر از مادر» ویژه بانوان شاغل به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود، افزود: این مسابقه شامل مسئول فنی، مربی، روانشناس، پرستار، مددکار، کمک مربی، خدمات، آشپز، کارشناسان و معاونان اجتماعی و همچنین اعضای هیئت مدیره در مراکز نگهداری و خانه‌های شبانه‌روزی خواهد بود و فرزندان علاقه‌مندان تا ۲۹ دی‌ماه جاری فرصت دارند در این مسابقه شرکت کنند.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۰۰ مادریار در شیرخوارگاه‌ها و سه هزار مادر در مراکز نگهداری از فرزندان تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کنند

نسبت طلاق به ازدواج به ۵۲ درصد رسیده است

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: نسبت طلاق به ازدواج به ۵۲ درصد رسیده است و این روند رو به رشد نشان می‌دهد در آینده نزدیک تعداد زنان سرپرست خانوار بیشتر می‌شود.

مریم اردبیلی در خصوص روند بررسی جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گفت: نسبت طلاق به ازدواج به ۵۲ درصد رسیده است و این روند رو به رشد نشان می‌دهد در آینده نزدیک تعداد زنان سرپرست خانوار بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۵۹۲ هزار خانم سرپرست خانوار در استان تهران وجود دارد، افزود: البته از سال ۹۵ تاکنون این آمار افزایش یافته است و البته بخشی از این تعداد زنان یا خودشان شاغل بوده یا تحت پوشش بیمه‌ای هستند و مطابق با آمار ۳۳۰۰ زن سرپرست خانوار در تهران تحت پوشش بهزیستی و هفت هزار زن نیز تحت پوشش کمیته امداد امام هستند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با تاکید به اینکه هفت هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران هستند، گفت: حدود پنج هزار فرزند کمتر از ۱۸ سال هم تحت حمایت شهرداری هستند و حدود ۱۵۰۰ شغل در مراکز کوثر ایجاد شده است و ۶۰۰ نفر نیز در قالب مشاغل خانگی مشغول همکاری با شهرداری هستند.

ضرورت حمایت از فرهنگ و هویت زنان در مقابل هجمه‌های دشمن

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه زنان مسلمان ایرانی در جنگ نرم برخلاف جنگ فیزیکی، در خط مقدم و پیشتاز هستند، اظهار کرد: جهاد تبیین در اولویت زنان است و باید از فرهنگ، حریم و هویت آنها در مقابل هجمه دشمنان حمایت و محافظت کرد.

انسیه خزعلی در هفته گرامیداشت مقام زن با تاکید به حساسیت و آگاه بودن زنان در فضای مجازی و شناخت داشتن نسبت به وقایع جهان، افزود: با توجه به تبلیغات منفی رسانه‌های معاند، فشار دشمنان و بازی‌های بین‌ المللی که علیه دختران و زنان ایرانی اجرا می‌شود، بهترین راه مقابله هوشیاری، آگاهی و حضور مؤثر این قشر از جامعه در این عرصه است.

وی در خصوص اینکه بررسی مقایسه میان زنان ایرانی و کشورهای غربی می‌تواند به آسیب‌شناسی حوزه زنان بپردازد، تصریح کرد: بررسی موارد و آسیب‌هایی که متوجه زنان غربی است در مقایسه با زن مسلمان می‌تواند در رفع بسیاری از چالش‌ها راهگشا باشد.

خزعلی خاطرنشان کرد: باید راهکارهایی ارائه شود که بتوان در مقابل مردسالاری غربی که تلاش می‌کند از زن برای مطامع مرد و افزونی لذت و بهره‌گیری بی‌مانع استفاده کند، ایستاد و البته برای رفع نقص‌ها و مدیریت چالش‌های داخل نیز تلاش کرد.

کد خبر 633249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.