پلاک‌کوبی بناهای ارزشمند معماری شهر اصفهان

در شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی‌آقا پیرامون شناسایی بافت‌ها و مکان‌های ارزشمند معماری اصفهان و شیوه اجرای پنجره گردشگری و معماری بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی‌آقا با دستور کار بررسی برنامه‌ها و فعالیت‌های «پنجره معماری و گردشگری» و تدوین برنامه‌های این شورا در سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه تخصصی گردشگری و معماری در سال ۱۴۰۲

ملیحه قریشیان، دبیر شورای معماری موزه گرمابه علیقلی آقا اظهار کرد: یکی از محورهای مهم فعالیت شورای معماری این موزه پنجره معماری و گردشگری است که سعی شده است در این محور به معرفی بافت‌ها و معماری‌های ارزشمند شهر اصفهان نه‌تنها از نظر تاریخی بلکه در دوران معاصر پرداخته شود.

وی افزود: در این پنجره سعی شده است که این ساختمان‌ها و بافت‌های تاریخی بر اساس متد علمی و کارشناسی معماری احصا و در قالب‌ها و شیوه‌های گوناگون به عموم مردم به‌ویژه شهروندان اصفهان معرفی شود.

دبیر شورای معماری موزه گرمابه علیقلی آقا ادامه داد: یکی از مدل‌های پرداختن به فعالیت‌های پنجره معماری و گردشگری برگزاری نمایشگاه‌ها است که البته برگزاری نمایشگاه فقط کارکرد بازدید و اطلاع‌رسانی ندارد بلکه بخش‌های جنبی همچون پنل‌های تخصصی و سخنرانی در حوزه معماری و گردشگری و معرفی عناصر ارزشمند معماری شهر اصفهان دارد.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه قرار است یک تیم مطالعاتی و حرفه‌ای از معماران شهر اصفهان در قالب پروژه عکاسی، فیلم و ثبت‌نگاری بافت‌ها و ساختمان‌های ارزشمند این شهر را شناسایی کنند و ماحصل این پروژه در قالب نمایشگاه به مردم اطلاع‌رسانی شود.

قریشیان گفت: برگزاری نمایشگاه به یک‌بار در سال اختصاص پیدا نمی‌کند بلکه این نمایشگاه به‌صورت فصلی برگزار و در هر فصل به معرفی بافت‌ها و معماری ارزشمند هر منطقه از اصفهان پرداخته می‌شود.

جلوگیری از تخریب بناهای ارزشمند معماری اصفهان در قالب فعالیت‌های شورای تخصصی معماری

مژگان ابراهیمی، عضو شورای معماری موزه گرمابه علیقلی آقا تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه در حوزه معماری و گردشگری فعالیت ارزشمندی است و این ارزشمندی بدین خاطر است که حداقل مالکان خانه‌ای که از لحاظ معماری دارای ارزش است، به اهمیت و ارزش خانه پی می‌برند و از تخریب آن صرف‌نظر می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که سبب می‌شود برگزاری این نوع نمایشگاه را ارزشمند بدانم، این است که بافت‌ها، خانه‌ها و مکان‌های ارزشمند شهر اصفهان از لحاظ معماری دارای شناسنامه و هویت می‌شوند و شهروندان بیشتری از وجود این ارزش‌های معماری در اصفهان مطلع خواهند شد و حداقل شاهد تخریب این بناها و مکان‌ها نخواهیم بود.

این استاد معماری تصریح کرد: اقدامات و فعالیت‌های پنجره معماری و گردشگری نقش بسیار مهمی در فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی جامعه نسبت به داشته‌های ارزشمند. معماری خود ایفا می‌کند و درواقع کاری که برخی از نهاده‌ای متولی در حفظ و حراست از این بناها در طول سال‌ها نتوانستند انجام دهند، این پنجره می‌تواند انجام دهد.

وی گفت: برای اثربخشی فعالیت‌ها نیاز به کار و اقدام پژوهشی است که خوشبختانه پنجره معماری و گردشگری توانسته است در فعالیت‌هایش این رویکرد را حفظ کند اما برای اثربخشی هر فعالیتی نیاز به یک سری ابزار و زیرساخت است؛ در حوزه معماری و گردشگری یکی از ابزارهای مهم نقشه معماری و گردشگری است که متأسفانه در این حوزه در کشور ضعف وجود دارد.

ابراهیمی گفت: اقدامات پنجره معماری و گردشگری در شناسایی و معرفی بافت‌ها، مکان‌ها و ساختمان‌های ارزشمند شهر اصفهان از لحاظ معماری نقش بسزایی می‌تواند در تهیه و تدوین نقشه معماری و گردشگری شهر اصفهان داشته باشد.

مشارکت اداره گردشگری شهرداری اصفهان در فعالیت‌های پنجره معماری و گردشگری

علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهم این اداره نگاه به گونه‌های جدید گردشگری است تا فقط به مدل گردشگری تاریخی نگاه نکنیم. برای انتخاب مکان گردشگری اتاق فکری داشته‌ایم و به شکل آزمایشی نیز فعالیت‌هایی را بررسی می‌کنیم تا از فضاهایی بازدید شود که بتوان با جمع‌آوری اطلاعات، از آن‌ها بهتر و بهینه‌تر بهره برد.

وی ادامه داد: یکی از این مدل‌های گردشگری، «گردشگری علم» است. گردشگری علم نوعی نگاه ویژه در این عرصه است و طی آن به‌جای اینکه نگاه عمومی به جاذبه‌های تاریخی و غیرتاریخی داشته باشیم، به سراغ مباحث دیگر از جمله اینکه در پس این اثر یا سازه تاریخی از نظر علمی، طرح و برنامه وجود داشته است یا خیر، می‌رویم و متوجه می‌شویم در گذشته هم مباحث علمی وجود داشته است.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در حوزه پنجره معماری و گردشگری پیشنهاد می‌شود که مدل گردشگری علم دنبال شود، یعنی نباید در رویدادهای گردشگری این پنجره جهت معرفی مکان‌های ارزشمند معماری شهر اصفهان به دنبال این باشیم که عموم مردم از آن استقبال کنند بلکه پیشنهاد می‌شود رویدادهای گردشگری پنجره معماری و گردشگری با تعداد مخاطب کمتری برگزار شود تا شاهد اثربخشی هرچه بیشتر این رویدادها باشیم.

وی گفت: اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان آماده هر نوع همکاری با این شورا در حوزه پنجره معماری و گردشگری است زیرا معتقدیم این حوزه از گردشگری نیاز به تبیین بیشتری برای عموم شهروندان دارد.

خانه‌ها و ساختمان‌های ارزشمند معماری اصفهان پلاک‌کوبی می‌شود

علی عطریان، رئیس شورای معماری موزه گرمابه علیقلی آقا اظهار کرد: هدف از اینکه یکی از محورهای فعالیت‌های این شورا را پنجره معماری و گردشگری قراردادیم این است که مردم بیش از گذشته به اهمیت فضاهای شهری مناسب آگاه شوند و در واقع بتوانیم نگرش عموم شهروندان را نسبت به موضوع معماری و اهمیت فضاهای معماری ارزشمند در شهر اصفهان بالا ببریم.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز این نگرش به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است، در صورتی که در کمتر از صدسال گذشته مردم توجه ویژه‌ای به ساختار معماری خانه‌ها و محله‌های خود داشتند اما امروزه کمترین توجه به فضاهای معماری خانه‌ها، محله‌ها و حتی شهر می‌شود و شاهد هستیم که بسیاری از خانه‌ها و مکان‌های ارزشمند با اهمیت معماری، توسط مالکان تخریب می‌شود.

رئیس شورای معماری موزه گرمابه علیقلی آقا تصریح کرد: در پنجره معماری و گردشگری به دنبال این نیستیم که معمار تربیت کنیم بلکه هدفمان این است که مردم درک درستی نسبت به فضا و محیط پیرامون خود داشته باشند و بدانند که فضا و معماری صحیح به چه اندازه در ارتقای کیفیت زندگی آنان و سایر مردم مؤثر است.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات پنجره معماری و گردشگری، برگزاری رویدادهای گردشگری در حوزه معماری است، درواقع در این رویداد مردم با مکان‌ها و ساختمان‌های ارزشمند معماری اصفهان و ماهیت و اصول معماری حاکم در این فضاها آشنا می‌شوند. در این رویداد به دنبال جنبه تفریحی گردشگر نیستیم بلکه قرار است در این رویداد اطلاعات مردم نسبت به مکان‌های ارزشمند شهرشان ارتقا پیدا کند.

عطریان اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در پنجره معماری و گردشگری دنبال می‌شود تهیه نقشه گردشگری معماری شهر اصفهان است، منظور از تهیه نقشه گردشگری تهیه و چاپ نقشه‌های گردشگری متداول نیست بلکه قرار است در قالب یک کتابچه همراه، بناها و مکان‌های ارزشمند معماری اصفهان بر اساس مسیر به افراد معرفی و پیشنهاد شود در کنار آن اطلاعات معماری و اهمیت هر بنا در حد مختصر و کوتاه بیان شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در پنجره معماری و گردشگری دنبال می‌شود، پلاک‌کوبی و شناسه‌دار کردن مکان‌ها و بناهای ارزشمند معماری اصفهان است، درواقع با این کار به دنبال این هستیم از تخریب این مکان‌ها جلوگیری به‌عمل بیاید و در کنار آن مردم بتوانند اطلاعات کافی از ویژگی معماری و اهمیت آن بنا را در قالب اسکن کد QR به دست آورند.

کد خبر 633221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.