پایه‌گذار علوم نوین در ایران کیست؟

محمود حسابی یکی از دانمشندان ایرانی است که با وجود امکان ادامه تحقیقات در خارج از کشور، به کشور خود بازگشت و به پایه‌گذاری علوم نوین و تأسیس دارالمعلمان و دانشسرای عالی، دانشکده‌های فنی و علوم دانشگاه تهران، نگارش ده‌ها کتاب و جزوه و راه‌اندازی و پایه‌گذاری فیزیک و مهندسی نوین پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه ایران اسلامی به‌واسطه بهره‌مندی از توانمندی‌های جوانان نخبه، در بسیاری از علوم به خودکفایی رسیده است. خبرگزاری ایمنا همسو با دیگر نهادها، نگاه حمایتی ویژه‌ای از استعدادهای درخشان این دیار دارد؛ از طرفی باید از ظرفیت نخبگان به نحو شایسته در راستای توسعه و رفع مشکلات بهره‌مند شویم.

از این رو این رسانه در راستای یکی از رسالت‌های خود که معرفی نخبگان ایران اسلامی است؛ سه‌شنبه و پنج‌شنبه هر هفته به معرفی یکی از نخبگان کشور خواهد پرداخت. این هفته، ایمنا به سراغ «محمود حسابی» رفته و آنچه می‌خوانید گوشه‌ای از سوابق و دستاوردهای این نخبه ایرانی است.

بیوگرافی محمود حسابی

محمود حسابی در سوم اسفند سال ۱۲۸۱ هجری خورشیدی (۱۳۲۱ ه‌.ق) در تهران، زاده شد. وی پس از سپری شدن چهار سال از دوران کودکی در تهران، به همراه خانواده عازم شامات شد. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت با تنگدستی و مرارت‌های دور از وطن در مدرسه کشیش‌های فرانسوی آغاز کرد.

در همان زمان تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی را نزد مادر فداکار و متدین خود فرا گرفت. حسابی قرآن و دیوان حافظ را به‌طورکامل حفظ بود و بر کتاب‌های بوستان سعدی، گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی و مثنوی مولوی اشراف کامل داشت.

شروع تحصیلات متوسطه حسابی همزمان با آغاز جنگ جهانی اول و تعطیلی مدارس فرانسوی زبان بیروت بود. از این رو به مدت دو سال در منزل به تحصیل پرداخت. پس از آن در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فرانسوی مهندسی در بیروت فارغ‌التحصیل شد. در آن دوران با اشتغال در نقشه‌کشی و راه‌سازی، به امرار معاش خانواده کمک می‌کرد.

محمود حسابی در دانشگاه سوربن فرانسه، در رشته فیزیک به تحصیل و تحقیق پرداخت. در سال ۱۹۲۷ میلادی در سن ۲۵ سالگی دانشنامه دکتری فیزیک خود را، با ارائه رساله‌ای تحت عنوان «حساسیت سلول‌های فتوالکتریک»، با درجه عالی دریافت نمود.

فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی محمود حسابی

حسابی با وجود امکان ادامه تحقیقات در خارج از کشور، به ایران بازگشت و به پایه‌گذاری علوم نوین و تأسیس دارالمعلمین و دانشسرای عالی، دانشکده‌های فنی و علوم دانشگاه تهران، نگارش ده‌ها کتاب و جزوه و راه‌اندازی و پایه‌گذاری فیزیک و مهندسی نوین پرداخت. برخی از اقدامات و فعالیت‌های پژوهشی این دانشمند ایرانی عبارت است از:

  • پایه‌گذاری اولین مدارس عشایری کشور
  • تدوین اساسنامه طرح تأسیس دانشگاه تهران
  • تحقیقاتی صنعتی سعدایی (پژوهش و صنعت در الکترونیک، فیزیک، فیزیک اپتیک، هوش مصنوعی)
  • ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی کشور (در ساختمان دانشسرای عالی در نگارستان دانشگاه تهران)
  • پایه‌گذاری مرکز تحقیقات اتمی دانشگاه تهران
  • پایه‌گذاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

دستاوردها و افتخارات محمود حسابی

محمود حسابی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی تسلط کامل داشت. او در مطالعات و پژوهش‌های خود از زبان‌های سانسکریت، لاتین، یونانی، ایتالیایی، روسی و ترکی نیز استفاده کرده است. دکتر حسابی در سال ۱۳۴۹ عنوان "استاد برجسته دانشگاه تهران" را دریافت کرد.

در سال ۱۳۶۶ در کنگره ۶۰ سال فیزیک ایران که به مناسبت بزرگداشت ایشان برگزار شد از خدمات وی به عنوان پدر فیزیک ایران قدردانی شد. محمود حسابی همچنین نشان لژیون دونور فرانسه را از کشور فرانسه دریافت کرد. برخی از دستاوردها و افتخارات این دانشمند ایرانی عبارت است از:

  • ۱۳۴۹ - دریافت عنوان «استاد برجسته دانشگاه تهران»
  • ۱۳۶۵ - برگزاری کنفرانس سالانه فیزیک در ایران
  • نشان لژیون دونور فرانسه

درگذشت محمود حسابی

محمود حسابی در دوازدهم شهریورماه سال ۱۳۷۱ هجری شمسی در بیمارستان دانشگاه ژنو درگذشت. آرامگاه خانوادگی وی در شهر تفرش قرار دارد.

کد خبر 633181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.