عراقچی: توسعه مکران در خلأ اتفاق نمی‌افتد

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در نشست «همایش ملی توسعه سواحل مکران» گفت: امیدواریم در این نشست، نگاه وسیع‌تری به منطقه و بازیگران منطقه‌ای و جهانی که در توسعه مکران باید به آن‌ها توجه شود، داشته باشیم.

به گزارش ایمنا، سید عباس عراقچی در چهارمین نشست برگزاری «همایش ملی توسعه سواحل مکران» که به همت اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، گفت: همایش ملی توسعه سواحل مکران در اسفند برگزار خواهد شد و مجموعه‌ای از نهادها و ارگان‌ها در آن مشارکت دارند.

وی ادامه داد: حدود هشتصد کیلومتر ساحل در این منطقه داریم؛ از آن ساحل‌هایی که به دریای آزاد است و آرزوی هر کشوری است. بعضی کشورها برای داشتن سی تا چهل کیلومتر ساحل این‌چنینی جنگ‌ها کردند. این ساحل می‌تواند توسعه دریامحور و ثروت و منافع سرشاری را برای کشور داشته باشد و البته اهمیت سیاسی و امنیتی هم دارد.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با طرح این پرسش که آیا توسعه سواحل مکران می‌تواند بی‌اعتنا به این طرح‌های منطقه‌ای باشد یا باید همسو و هماهنگ با آن‌ها باشد، اظهار کرد: معتقدیم توسعه مکران در خلأ اتفاق نمی‌افتد. در منطقه‌ای هستیم که کشورهای مختلف به آن توجه دارند و آن‌ها هم منافع و دغدغه‌های اقتصادی و امنیتی دارند و طرح‌های توسعه‌ای خاص خود را هم دارند و مثال مشهور آن طرح کمربند راه چین است. در این منطقه پاکستان، عمان، هند و دیگر بازیگران منطقه‌ای هستند و بعضی هم طرح‌هایشان را اعلام کردند و پروژه کمربند راه چین سال‌هاست که در حال انجام است. نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار، چین در آن طرح سرمایه‌گذاری کرده است.

وی گفت: پرسش‌های بعدی این است که آیا می‌خواهیم توسعه مکران را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی انجام دهیم یا اینکه در بستر بین‌المللی و منطقه‌ای انجام شود؟ تکنولوژی داخلی کفایت می‌کند یا خارجی هم لازم است یا ترکیبی از هر دو؟ یا با سرمایه داخلی باشد یا خارجی؟ و این توسعه در چه بستری انجام خواهد شد؟ اگر با استفاده از سرمایه داخلی باشد، باید قوانینی تعیین شود که سرمایه داخلی هم اعتماد کند و سرمایه جذب شود. یا اگر نگاهمان به بستر سرمایه خارجی است چه باید کرد و با تحریم‌ها چه کنیم؟

عراقچی ادامه داد: طبیعی است که باید هم از جنبه سیاسی و حقوقی و هم اقتصادی به این مسئله نگاه کرد.

وی تصریح کرد: توسعه مکران می‌تواند ظرفیت اقتصادی زیادی ایجاد کند، اما دغدغه‌های امنیتی هم ایجاد می‌کند. چه راهکارهایی باید دید که این دغدغه‌ها مانع توسعه مکران نشود. در عین حال که این دغدغه‌ها بسیار مهم هستند. جایگاه این مسائل هم باید در بحث‌ها مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 633144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.