آزادسازی زنان زندانی به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س)

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: آزادسازی زنان زندانی در استان‌های کشور همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته گرامیداشت مقام زن انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، انسیه خزعلی امروز _چهارشنبه بیست‌ویکم دی‌ماه_ در جمع خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت مقام زن و روز مادر، اظهار کرد: رسیدگی به زنان و فرزندان زنان زندانی در این هفته در دستور کار است، همچنین در این هفته خدمات‌رسانی از جمله بررسی وضعیت کلی سلامت بانوان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات مختلف در حوزه شهدا، مسابقات ورزشی، کارآفرینی، برگزاری نمایشگاه‌هایی از دستگاه‌های زنان و تأثیرگذاری در این حوزه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، همچنین در این هفته اکران فیلم‌هایی مرتبط با نقش زنان، ارائه تخفیف‌ها در زمینه موزه‌ها و اهدای بسته معیشتی به زنان در مناطق محروم مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با بیان اینکه در همه استان‌ها برای زنان جشن‌های بزرگی برپا می‌شود، افزود: از زنان کارآفرین و با ایده‌های برتر و فعال در تمام استان‌ها از جمله تهران تقدیر و تجلیل می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم اتحاد زنان در جامعه و اقدامات صورت گرفته برای مشارکت تمام اقشار در جامعه، گفت: در جریان‌های اخیر از زنان استفاده ابزاری شد، وجه نامناسبی از زنان به طور غیر واقعی با کشته‌سازی نمایش دادند.

خزعلی تصریح کرد: حرکت زنان در ۴۰ سال گذشته در بخش‌های مختلف چشمگیر است، وضعیت زنان اکنون با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست، سواد زنان از ۳۵ به ۹۵ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه گاهی ۶۰ درصد فرصت‌های دانشگاهی را زنان به خود اختصاص داده‌اند، گفت: میزان اعضای هیئت علمی از دو درصد پیش از انقلاب به ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده است، همچنین زنان در پیشرفت‌های اجتماعی مانند گروه‌های مردم نهاد، خیران شرکت می‌کنند، تعداد نویسندگان زن پیش از انقلاب به ۱۰ نفر نمی‌رسید اما اکنون به چهار هزار نفر رسیده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ۸۰۰ ناشر زن داریم و حضور زنان در بخش‌های مختلف هنری و رسانه‌ای چشمگیر است که آن‌طور که باید برجسته نمی‌شود.

وی در خصوص در نظر گرفتن بودجه برای زنان خانه‌دار در بودجه سال آینده، اضافه کرد: به صورت ویژه برای زنان خانه‌دار نام برده نشده است، اما در بحث جمعیت، توانمندی زنان و مشاغل خانگی مرتبط با زنان خانه‌دار است.

خزعلی با بیان اینکه بحث کمک به بیمه زنان خانه‌دار سال‌ها مطرح است، ادامه داد: اکنون با ارائه بخش عمده‌ای از هزینه، بانوان خانه‌دار بیمه می‌شوند، اما آنچه که مدنظر ما بوده این است که بخشی را دولت عهده‌دار شود که هنوز اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: برای زنان خانه‌دار روستایی دارای سه فرزند موضوع بیمه در نظر گرفته شده است و امیدواریم این موضوع گسترش یابد و شامل تمام زنان خانه‌دار شود، طرحی با عنوان زنان مولد در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم، از این رو برای زنان خانه‌دار که اقدامات و مدیریت چندگانه زنان خانه‌دار در این طرح دیده شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: بخشی انجام شده اما باید به صورت وسیع‌تر این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره آمار اشتغال زنان، گفت: نرخ اشتغال، فارغ التحصیلی و سوادآموزی زنان فاصله زیادی با هم دارند، البته این به عوامل مختلفی بستگی دارد، یکی از مسائل مورد توجه در کشور ما این است که مسئله نفقه به عهده مرد است و زن نان‌آور خانه محسوب نمی‌شود، در سایر کشورها بسیاری از هزینه‌های زندگی به عهده زنان است.

خزعلی گفت: لازم است توجه داشته باشیم با توجه به مسئولیت‌هایی که سپرده شده، اشتغال نیز متفاوت است، اما باید مورد توجه باشد که زنان وقتی تحصیل می‌کنند و از مهارت خود استفاده کند، باید به سمتی برویم که انعطافی در ایجاد شغل به وجود آید.

وی افزود: در برنامه هفتم این موضوع مورد توجه قرار گرفت و باید به منعطف و شناور بودن ساعت شغلی دقت شود تا زنان بتوانند جذب کارهایی شوند که به زندگی آن‌ها لطمه نزند، البته بسیاری از زنان در روستاها همواره همراه و شریک در امور بیرون از خانه نیز هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 633094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.