فرسایش سالانه حدود ۱۵ تن خاک در چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: مردم به صورت خیریه عملیات ساحل‌سازی را در سه منطقه استان انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر احمدی امروز -چهارشنبه بیست و یکم دی‌ماه- در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ساحل‌سازی مسیر رودخانه روستای دهنو شهرستان کوهرنگ یک عملیات آبخیزداری محسوب می‌شود و آب رودخانه را مدیریت و هدایت می‌کند در عین حال منجر به حفظ وضعیت اراضی کشاورزی مجاور رودخانه نیز می‌شود چرا که طغیان رودخانه به اراضی و قلمستان‌های مجاور آسیب می‌زند که با این کار کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه با این اقدام مردم طعم خدمت‌گزاری مسئولان را می‌چشند، تاکید کرد: این اقدام با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد یا در دو طرف رودخانه اجرا شد که در صورت تأمین اعتبار عملیات در ادامه مسیر نیز با هماهنگی شرکت آب منطقه اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: این پروژه با حجم عملیات خاک‌ریزی و خاک‌برداری ۲۱ هزار متر مکعب و عملیات سنگی گابیونی به حجم ۴۵۱ متر مکعب و خشکه چینی یا اسکله. ریزی در دو طرف آبراهه به میزان ۶۲۹۶ متر مکعب انجام شده است و همچنین جهت کنترل رسوب قبل ورود به مسیل با احداث دو سازه سنگی ملاتی به حجم ۴۶۰ متر مکعب نیز احداث شده است.

وی افزود: با انجام این اقدام از تخریب اراضی کشاورزی حاشیه این مسیل جلوگیری و امکان عبور جریان آب با ۳۰ مترمکعب بر ثانیه وجود دارد. در گذشته مردم به صورت خیریه عملیات ساحل‌سازی را در سه منطقه استان انجام دادند.

احمدی با بیان اینکه فرسایش خاک دومین عامل تلفات خاک به شمار می‌آید، ادامه داد: در ایران سالانه حدود ۱۵ تا ۲۰ تن فرسایش خاک وجود دارد، اما در چهارمحال و بختیاری این رقم در هکتار بین ۱۰ تا ۱۵ تن تخمین زده می‌شود، آلودگی‌های خاک نیز یکی دیگر از عوامل تلفات خاک محسوب می‌شود، البته این عامل در استان به سطح بالا نرسیده است و میزان سم و کود شیمیایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد به اندازه یک سوم میانگین کشوری است، اما در بعضی نقاط بدمصرفی سم و کود شیمیایی وجود دارد یعنی در این نقاط کشاورزان در کاشت محصول به ویژه در جایی که کشت سیب‌زمینی وجود دارد، از کود شیمیایی زیادی استفاده می‌کنند، همچنین در برخی نقاط این بدمصرفی هنگام سم‌پاشی باغات جهت مبارزه با آفات نیز مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: زمانی که خاک و حاصل‌خیزی آن از دست می‌رود درواقع یک بخش مهم برای تولید محصولات کشاورزی با مشکل مواجه می‌شود پس از آن نیز اشتغال افراد در معرض خطر قرار می‌گیرد، امروزه شاهد هستیم، به‌رغم اینکه هرساله اراضی زیر کشت توسعه پیدا می‌کنند و از روش‌های انتقال آب و نوین استفاده می‌شود اما همچنان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به نقطه مطلوب بهره‌برداری نرسیده‌ایم و درنتیجه می‌توان گفت در دراز مدت و با توجه به افزایش جمعیت و نیاز جامعه به تولید بیشتر، معضل از دست رفتن خاک نیز مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 633035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.