احتمال ارائه لایحه بودجه سه‌دوازدهم دولت/ کسری پنهان بودجه ۱۴۰۲

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال ارسال بودجه چنددوازدهم همراه لایحه بودجه گفت: در سرفصل‌های مختلف مانند بیمه کشاورزی، بودجه‌های عمرانی و بسیاری از موارد دیگر اعتبار شش یا دوازده درصد در لایحه بودجه تخصیص داده شده است که نشان‌دهنده کسری بودجه پنهان است.

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بررسی بودجه اظهار کرد: همه در حال انجام مسئولیت خود هستیم و مطرح کردن بحث‌هایی مانند گروکشی بودجه در شأن دولت و مجلس نیست.

وی با رد انتقاداتی که درباره اعلام نشدن وصول لایحه بودجه در مجلس وارد می‌شود، افزود: هر دو بخش دولت و مجلس برادرانه در حال انجام فعالیت حرفه‌ای خود تحت لوای قانون اساسی، نظارت‌های مقام معظم رهبری و نظارت‌های قانونی دیگر در این زمینه هستند، بنابراین هیچ‌گاه نباید وارد این مسائل شویم.

مرحبا با اشاره به اصول بررسی لایحه بودجه گفت: در مرحله نخست باید برنامه هفتم توسعه نوشته شود زیرا سند بالادستی به‌شمار می‌آید و اسناد پایین‌دستی مطابق آن تدوین می‌شود.

وی یکی دیگر از اسناد بالادستی کشور را اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و ادامه داد: برای بررسی لایحه بودجه به این اسناد بالادستی نیاز داریم زیرا برای رأی‌گیری درباره یک ماده در صورتی که تناقضی با برخی از مواد برنامه وجود داشته باشد، به رأی دوسوم نیاز داریم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: بدون وجود برنامه هفتم توسعه از کجا باید بدانیم که برای بعضی از ماده‌های قانون بودجه باید رأی دوسوم گرفته شود یا یک‌سوم یا اکثریت؟

برنامه هفتم به‌موقع نرسید

وی برنامه هفتم توسعه را طبق آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف بعضی از ماده‌های قانون بودجه ضروری دانست و گفت: برنامه هفتم باید به‌موقع می‌رسید تا مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم را انجام می‌داد، سپس به شورای نگهبان می‌رفت و به قانون تبدیل می‌شد در این صورت با ارسال بودجه به مجلس، طبق روال کار بررسی آن صورت می‌گرفت.

مرحبا با اشاره به اینکه بودجه باید تا پایان آذرماه به مجلس فرستاده می‌شد، تصریح کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز به‌موقع نرسیده است، بنابراین به نظر می‌رسد که نظر غالب بر این است که برنامه ششم یک‌بار تصویب و بار دیگر تمدید شده و برداشت ما این است که امکان تصویب دوباره وجود ندارد.

وی مسئله کنونی مجلس را برنامه هفتم و لایحه بودجه سال آینده معرفی کرد و افزود: این مسئله باید با همکاری سران سه قوه همچنین کمک رهبر معظم انقلاب طبق قانون و بنا بر مصلحت نظام حل و برای آن تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس وجود برنامه را برای بررسی لایحه بودجه ضروری دانست و گفت: ممکن است برخی نمایندگان نظر دیگری داشته باشند اما باید دید که در نهایت و بر اساس مصالح موجود چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

احتمال بررسی بودجه سه‌دوازدهمی

وی درباره بودجه سه‌دوازدهم گفت: گرچه بودجه‌های چنددوازدهم را بودجه‌های مطلوبی نمی‌دانیم اما در شرایط اضطراری راهکاری نامطلوب است که می‌توان از آن استفاده کرد.

مرحبا یادآور شد: در صورتی که نتوانیم به‌موقع به لایحه بودجه رسیدگی کنیم، مجلس ابتدا وقت خود را روی برنامه می‌گذارد؛ هنگامی که لایحه بودجه ارسال می‌شود باید پیوست چنددوازدهم داشته باشد تا بودجه چنددوازدهم را بررسی کنیم و پس از اتمام برنامه متناسب با آن به بودجه رسیدگی کنیم.

وی درباره کسری بودجه اظهار کرد: معتقدم کسری بودجه داریم زیرا به نظر می‌رسد که در سرفصل‌های مختلف مانند بیمه کشاورزی، بودجه‌های عمرانی و بسیاری از موارد دیگر اعتبار شش یا دوازده درصد تخصیص داده شده است که کافی نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برداشت شخصی من این است که کسری بودجه پنهانی داریم که نمی‌توان آن را انکار کرد و درستی برخی اظهار نظرها درباره اینکه کسری بودجه نداریم، در آینده مشخص خواهد شد.

کد خبر 632877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.