۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
اتمام ماموریت ناتمام

بنا به گفته مسئولان کمتر از ۳۰ هزار واحد از مسکن مهر به دلایل مختلف به اتمام نرسیده است، به عبارتی این پروژه دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر پیشرفت بیش از ۹۷ درصدی و در شهرهای جدید نیز ۹۶ درصد واحدها به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه‌ای که زمزمه‌های اجرای آن از سال ۸۶ در دولت نهم آغاز و در آن زمان برای نخستین بار، بحث ساخت مسکن‌هایی با عنوان مهر، برای افراد فاقد مسکن مطرح شد. در همان زمان نیز دستور اجرای آن به وزارت راه‌وشهرسازی اعلام و ساخت واحدهای آن خیلی زود آغاز شد.

اما باگذشت نزدیک به ۱۵ سال از آن دوران، هنوز هم واحدهایی نیمه‌کاره از این پروژه وجود دارد که بنا به دلایلی تکمیل نشده‌اند. واحدهایی که متعلق به متقاضیانی است که در این سال‌ها منتظر تحویل گرفتن آپارتمان خود بوده‌اند اما در طول چند دولت گذشته هر بار با بهانه‌ای ساخت آن‌ها به تأخیر افتاده است.

حتی در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ علیرضا جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرده بود که با تأکید رئیس‌جمهور و وزیر راه‌وشهرسازی دولت سیزدهم، حل مسئله مسکن مهر و تعیین تکلیف آن در دستور کار است.

براساس گفته‌های وی، در سال گذشته هزار واحد مسکونی در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید است که باید تکمیل و تحویل شود و با تأکید وزیر راه‌وشهرسازی این تعهدات در ابتدای سال آینده به‌طورکامل تکمیل و به اتمام می‌رسد و تحویل متقاضیان خواهد شد.

اما اکنون با گذشت نزدیک به یک سال از آن وعده، واحدهایی از این پروژه به صورت نیمه‌ساز باقی مانده است، تاجایی‌که مهرداد بذرپاش، وزیر جدید راه‌وشهرسازی در اظهارات خود نسبت به این موضوع تأکید و خبر از تحویل این واحدها در آینده‌ای نزدیک می‌دهد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر می‌گوید: تحویل مساکن مهر از ماه آینده آغاز خواهد شد و تکمیل و تحویل پروژه‌ها با پیشرفت بالای ۹۰ درصد در اولویت هستند و سپس پروژه‌های با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در اولویت قرار خواهند گرفت.

وزیر راه‌وشهرسازی تصریح می‌کند: برای تکمیل حدود ۵۰ هزار مسکن مهر باقیمانده از محل فروش زمین‌ها اقدام شده است. دولت در تکمیل این تعداد واحد باقی‌مانده مسکن مهر متعهد شده است تا واحدها را تکمیل کند، زیرا با افزایش قیمت‌ها مردم متضرر شده‌اند و برخی از آن‌ها نیز عملیات اجرایی نداشته و فقط زمین است و هیچ کاری روی اراضی انجام‌نشده است؛ بنابراین برای تکمیل واحدها چون منابع متکی به منابع بانکی است باید از محل فروش اراضی تأمین منابع انجام، واحدها تکمیل و تحویل متقاضیان شوند.

تأمین تسهیلات برای تکمیل مهر

اکنون پرسش آن است که ارائه تسهیلات برای تکمیل پروژه مسکن مهر به چه صورت است؟ آیا بانک‌ها برای این مورد همکاری لازم را انجام می‌دهد؟

طبق آمار موجود، در خصوص تکمیل پروژه مسکن مهر شهر جدید پردیس، عددی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان وام با نرخ سود ۱۸ درصد اختصاص پیدا کرده و در سال جاری نیز این رقم با افزایش ۲۵ درصدی برای سایر شهرها در نظر گرفته شده است.

تکمیل واحدهای باقیمانده از پروژه مسکن مهر در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر به بنیاد مسکن واگذار شد. تسهیلات اختصاص پیدا کرده در این بخش بیشتر از نوع خودمالکی و در حال حاضر می‌توان گفت که این پروژه تقریباً تکمیل شده و به اتمام رسیده است.

گلایه مردم

موضوع دیگری که در ارتباط با پروژه مسکن مهر همچنان وجود دارد گلایه‌هایی است که مالکان این واحدها به‌ویژه در برخی از شهرها نسبت به کیفیت ساخت و جانمایی‌ها داشته و دارند. باوجود ویژگی‌های مثبت این پروژه اما ازآنجایی‌که حجم این واحدها بالا بود، برای بسیاری از مناطق امکانات رفاهی مناسب فراهم نشده است، به‌طوری‌که بارها در اظهارات مختلف مطرح شده درصد بالایی از این واحدها کیفیت موردنیاز برای سکونت ایمن را ندارند.

همچنین یکی از گلایه‌های دیگر ساکنان مسکن مهر، فاصله زیاد پروژه‌های مسکن مهر در بسیاری از شهرها با مرکز شهر است که به کاهش ارائه خدمات به محله‌های مسکن مهر شده است. فاصله از محدوده یا حریم شهر سبب شده تا برخی زیرساخت‌های آب، برق، فاضلاب و گاز به‌سختی به محل احداث پروژه‌های مسکن مهر برسد.

پروژه مهر بسیاری از افراد را خانه‌دار کرد

در ارتباط با پروژه مسکن مهر و نقاط قوت و ضعف آن، مهدی جعفرپیشه، رئیس انجمن انبوه‌سازان اصفهان با اشاره به نامشخص بودن اعداد و ارقام واحدهای تکمیل‌نشده این پروژه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به نظر می‌رسد کمتر از ۱۰ درصد واحدهای تکمیل‌نشده از این طرح باقی‌مانده باشد و بیشتر هم مربوط به شهرهای بزرگ است.

وی در ارتباط با علت تأخیر در تکمیل پروژه اظهار می‌کند: مشکلاتی چون تأمین زمین، وعده‌های پیمانکاران، قیمت باعث این تأخیر شده است. هرچند بخش بزرگی از واحدهای این پروژه به‌ویژه در شهرهای کوچک تحویل متقاضیان شده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان اصفهان اضافه می‌شود: به علاوه برخی از واحدها هم متعلق به متقاضیانی بوده که در میانه راه به دلایلی انصراف داده و نیمه کاره مانده است که بنا بر گفته‌های مسئولان مربوطه، این واحدها در حال تکمیل است.

جعفرپیشه در پاسخ به این پرسش که پروژه مسکن مهر با چه کمبودهایی همراه بوده است، می‌گوید: نقاط ضعف و قوت هر پروژه پس از اجرا مشخص می‌شود، در این پروژه هم به دلایل مختلف در برخی شهرها، مشکلاتی دیده و موجب گلایه مالکان این واحدها شده است.

وی یادآور می‌شود: اما علی‌رغم ضعف‌های این پروژه، اگر همین تعداد مسکن هم ساخته نشده بود به همین نسبت افراد و خانواده‌های بدون مسکن وجود داشت. موضوع مهم آن است که این تعداد مسکن ساخته شد و به بخش نیازمند جامعه تزریق گردید.

این انبوه ساز توضیح می‌دهد: شرایط تحویل واحدهای مهر به‌گونه‌ای بود که متقاضی با عدد و رقم معقولی در آن زمان، می‌توانست صاحب مسکن شود علاوه بر آنکه سود بانکی وام این واحدها، بسیار اندک و در حد توان مردم بود.

جعفرپیشه خاطرنشان می‌کند: طبیعتاً در آن زمان با سهولت بسیار بیشتری افراد خانه‌دار شدند. درصورتی‌که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی تأمین هزینه‌های پروژه نهضت ملی، برای قشر آسیب‌پذیر که متقاضی این واحدها می‌شوند بسیار سنگین است.

کد خبر 632615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.