آموزش و فرهنگ‌سازی؛ لازمه رفع خشونت علیه زنان

یک روان‌شناس با اشاره به راهکارهایی برای کاهش و کنترل خشونت علیه زنان، گفت: با آموزش‌، فرهنگ‌سازی و ایستادگی می‌توان معضل خشونت علیه زنان را رفع کرد.

سارا گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه زنان در مقابل خشونت سکوت می‌کنند، زیرا هنوز به حقوق، جایگاه و ارزش خود آگاه نیستند، اظهار کرد: به همین دلیل است که نخستین افرادی که باید در مقابل خشونت آموزش ببینند و پرورش یابند، زنان هستند.

وی با بیان اینکه در کشور انواع خشونت علیه زنان رایج است، ادامه داد: به‌طوراساسی انواع خشونت ازجمله خشونت‌های کلامی، غیرکلامی و رفتاری گسترده است، همچنین خشونت‌هایی در محل کار افراد و انتخاب اشخاص براساس جنسیت آن‌ها صورت می‌گیرد که زنان را به لحاظ جنسیتی در جامعه و خانواده یا محیط کار تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

این روان‌شناس با اشاره به راهکارهایی برای رفع معضل خشونت علیه زنان، اضافه کرد: با آموزش‌، فرهنگ‌سازی و ایستادگی می‌توان معضل خشونت علیه زنان را رفع کرد.

وی با اشاره به تأثیر خشونت علیه زنان در خانواده‌ها، خاطرنشان کرد: نقش زن باعث می‌شود، خانواده به عنوان یک گروه به رسمیت شناخته شود، خانواده شامل اعضای گروهی ازجمله زن، مرد و فرزند هستند، در غیر این صورت هر کدام از این نقش‌ها را خود فرد باید برعهده گیرد.

گلستانی گفت: درحال‌حاضر خانواده‌های تک‌نفره‌ای وجود دارد که زن یا مرد مجرد به تنهایی زندگی می‌کند و به لحاظ اقتصادی خانواده تک‌نفره محسوب می‌شود، اما به لحاظ روان‌شناختی، نمی‌تواند تمام نقش‌ها را برعهده گیرد و لازم است فرد دیگری را در کنار خود داشته باشد.

وی افزود: زن و مرد هر دو در ایجاد خانواده و گروهی به نام خانواده نقش دارند، که هریک از آن‌ها حذف شود پیکره خانواده از یکدیگر می‌پاشد، همچنین هرکدام از آن‌ها آسیب ببیند مورد خشونت، پرخاش و بی‌عدالتی واقع می‌شود، در نتیجه کل خانواده تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این روان‌شناس با اشاره به تأثیر نقش زنان در خانواده‌ها، تصریح کرد: ازآنجاکه یکی از مهارت‌های زنان در راستای تجربه، شناخت و تنظیم هیجانات خانواده است و مردان مهارت کمتری در شناخت هیجانات و تنظیم آن دارند، به‌طورطبیعی زمانی که خشونتی علیه زن اعمال می‌شود، هیجانات موجود در فرایندهای زیستی پیکره خانواده مسدود می‌شود و از بین می‌رود که می‌تواند گره‌های روان‌شناختی بسیاری ایجاد کند و فرایند زندگی و روند آن را متوقف کند.

کد خبر 632604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.