بلوکه شدن بودجه ۱۴۰۲ در بهارستان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیستم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بلوکه شدن بودجه ۱۴۰۲ در بهارستان» نوشت: در حالی که دو هفته از ارسال تبصره‌ها، منابع و مصارف بودجه سال آینده به مجلس می‌گذرد، اما همچنان هیئت رئیسه از اعلام وصول آن خودداری می‌کند.

بودجه به عنوان مهم‌ترین سند مالی کشور و برنامه یک‌ساله اداره کشور، این روزها با ماجراهای زیادی روبه‌رو شده است. در حالی که دو هفته از ارسال تبصره‌ها، منابع و مصارف بودجه سال آینده به مجلس می‌گذرد، اما همچنان هیئت رئیسه از اعلام وصول آن خودداری می‌کند؛ اقدامی که به‌طور قطع آثار و تبعات منفی بسیاری برای اقتصاد ایران به همراه دارد.

دولت در روز پنجم دی‌ماه بر اساس قانون جدید مجلس که باید لایحه به صورت دو مرحله‌ای تقدیم مجلس شود، بخش نخست را شامل تبصره‌ها و منابع و مصارف در اختیار مجلس قرارداد و تا روز گذشته ۱۴ روز از آن می‌گذرد با این حال مجلس به بهانه ارسال نشدن لایحه برنامه هفتم توسعه از اعلام وصول آن ممانعت می‌کند؛ اقدامی که به گفته بسیاری از حقوقدانان خلاف قانون اساسی است و هیئت رئیسه مجلس در جایگاهی نیست که لایحه دولت را بلوکه کند.

البته عدم اعلام وصول بودجه به تبصره‌ها، منابع و مصارف خلاصه نمی‌شود زیرا دولت به روال سال‌های گذشته در ابتدای آبان‌ماه امسال، بودجه شرکت‌های دولتی را به صورت جداگانه به مجلس برد که این بخش از بودجه نیز تاکنون اعلام وصول نشده است.

ادامه اصرار مجلس بر عدم اعلام وصول لایحه بودجه به دلیل ضیق‌وقت برای بررسی به بودجه چند دوازدهم ختم می‌شود که با توجه به شرایط ویژه اقتصادی که در آن قرار داریم و همچنین برنامه‌های متعدد دولت برای توسعه کشور مانع بزرگی در این راه ایجاد می‌کند، چرا که در بودجه چند دوازدهم دولت باید بر مبنای مصارف و منابع ماه‌های نخست سال‌جاری کشور را اداره کند، این در حالی است که شرایط کشور نسبت به این دوره به طور کامل تغییر کرده است و با توجه به شرایط خاص کشور انتظار می‌رفت، مجلس همراهی بیشتری با دولت داشته باشد.

طی هفته‌های اخیر برخی از نمایندگان مجلس انتقادات زیادی از دولت به واسطه تأخیر در ارائه لایحه بودجه مطرح کرده‌اند. طبق قانون، دولت موظف است هر ساله تا ۱۵ آذر لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند، اما تحولات و رخدادهای سال‌جاری همه چیز را تحت تأثیر قرارداد.

در ابتدا دولت موظف بود که تا خرداد ماه امسال، لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ببرد، اقدامی که پیش‌نیاز آن ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

با این حال تأخیر طولانی مجمع در ابلاغ این سیاست‌ها موجب شد تا دولت برای از دست ندادن زمان، تدوین لایحه بودجه را آغاز کند. سرانجام پس از حدود دو سال از بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم، این سیاست‌ها در بیست‌ویکم شهریورماه امسال به دولت ابلاغ شد و دولت نیز برهمان مبنا، لایحه بودجه سال آینده را تدوین کرد.

حال پرسش این است که آیا دولت می‌توانست لایحه برنامه هفتم توسعه را که به کار کارشناسی زیادی نیاز دارد تنها در مدت چند ماه تدوین و پیش از لایحه بودجه به مجلس ببرد؟ زمانی که بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم که شامل چند صفحه می‌شود دو سال زمان برده است، چگونه دولت کل برنامه‌ای که مسیر پنج سال آینده کشور را تعیین می‌کند در مدت چند ماه به سرانجام برساند.

بر همین اساس دولت طبق توافقی که با مجلس داشت، بودجه را به صورت دو مرحله‌ای و پیش از لایحه برنامه هفتم به مجلس برد. گفتنی است دو مرحله‌ای شدن تقدیم لایحه بودجه خواست مجلس بود که البته آخرین اخبار نشان می‌دهد شورای نگهبان با آن موافقت نکرده است، با این حال دولت بر اساس توافق قبلی مرحله نخست لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد که تاکنون مجلس از اعلام وصول آن خودداری کرده است.

در همین خصوص، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز یکشنبه و پس از نشست با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه اقدام برای تدوین بودجه معمولاً از مرداد الی شهریورماه در سازمان برنامه و بودجه آغاز می‌شود، اظهار کرد: بودجه تدوین شده اواخر مهرماه به هیئت دولت ارسال می‌شود همچنین این بودجه تا پانزدهم آذر در دولت بررسی و نهایتاً تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

بلوکه شدن بودجه ۱۴۰۲ در بهارستان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «علاج وسوسه دشمن تبیین است نه باتوم» نوشت: رهبر معظم انقلاب صبح دیروز در سالروز قیام تاریخی مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ در دیدار جمعی از مردم این شهر، حوادث تحول‌آفرین تاریخ را در بر دارنده تجربیات بزرگِ درس‌آموز یا متضمن یک سنت الهی خواندند و با اشاره به نجات ایران از پنجه غارتگر و خونین آمریکا با پیروزی انقلاب اسلامی گفتند: پس از دستور کارتر در ۴۳ سال قبل برای سرنگونی جمهوری اسلامی، امریکایی‌ها از هر وسیله‌ای به‌خصوص تبلیغات و پروپاگاندا برای تحقق این هدف استفاده کرده‌اند، اما همچنان که در این اغتشاشات هم مشخص شد، ناکام مانده‌اند و ملت بزرگ ایران و مسئولان کشور به فضل الهی، با همت به کارهای بزرگ و تحولی، به رفع نقاط ضعف و شتاب بیشتر در مسیر تحقق اهداف و خواسته‌ها ادامه می‌دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زنده نگه داشتن و درس‌آموزی از حادثه عظیم ۱۹ دی ۵۶ قم را ضروری برشمردند و گفتند: نهضت عظیمی که به پرچمداری مردم مؤمن و انقلابی قم در سراسر کشور آغاز شد، سرنگونی رژیم دیکتاتوری، بیرون کشیدن ایران از هاضمه غرب و احیای هویت تاریخی و اسلامی کشور را دنبال می‌کرد؛ چرا که ایرانِ زمان پهلوی در زیر دست و پای فرهنگ غلط و تسلط سیاسی- نظامی آمریکایی‌ها له شده بود.

ایشان کتمان یا کم‌رنگ کردن ایام‌الله و حوادث تاریخی را راهبرد جریان باطل دانستند و افزودند: برخلاف قرآن که همه را به یاد و ذکر ایام‌الله و حوادث عظیم فرا می‌خواند، جریان باطل می‌خواهد از نورافشانی و هدایت‌بخشی این‌گونه ایام جلوگیری کند که تلاش برای کم‌رنگ کردن یا کتمان روزهایی مانند ۲۲ بهمن، ۲۹ بهمن، ۱۹ دی، ۹ دی، تشییع شهید سلیمانی و تشییع شهید حججی، نمونه‌های این تلاش است. رهبر انقلاب با اشاره به عکس‌العمل سریع مردم مؤمن و با اخلاص قم در ۱۷ دی ۵۶ یعنی همان روز انتشار مقاله‌ای سخیف و موهن نسبت به امام خمینی به دستور دربارِ پهلوی، گفتند: این حرکت در روز ۱۸ دی ادامه یافت و در ۱۹ دی به قیامی فراگیر تبدیل شد و قمِ پرافتخار اولین پرچم انقلاب را برافراشت و مسیری نورانی در کشور به‌وجود آورد.

ایشان سرعت در احساس تکلیف، خطرپذیری در مقابل رژیم سنگدل و خونخوار طاغوت و حرکت بهنگام و بدون تردید را از جمله ویژگی‌های قیام ۱۹ دی مردم قم برشمردند و تأکید کردند: هر حرکتی که از این ویژگی‌ها برخوردار باشد حتماً به اهداف مورد نظر می‌رسد.

رهبر انقلاب، دفاع مقدس را نمونه درخشان نتیجه گرفتن ملت از احساس تکلیف، ورود بهنگام و به جان خریدن خطرات برشمردند و گفتند: صدام دیوانه با امکانات فراوان و پشتیبانی آمریکا، شوروی، ناتو و کشورهای مرتجع و با هدف تجزیه ایران حمله کرد، اما ایران در این جنگ احزاب پیروز شد و آن‌ها هیچ غلطی نتوانستند بکنند و حتی یک وجب از خاک کشور جدا نشد.

بلوکه شدن بودجه ۱۴۰۲ در بهارستان

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حجاب؛ ضرورت مواجهه هوشمندانه و واقع‌بینانه» نوشت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حجاب بیانیه‌ای صادر کردند. به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن بیانیه به شرح ذیل است: شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه‌ای در خصوص حجاب، ضمن تبیین اهمیت ابعاد حجاب، به نکات مهمی اشاره کرده است.

متن کامل این بیانیه را با هم مرور می‌کنیم: موضوع «زن» و شئون مرتبط با آن، از جمله پوشش و حجاب، یکی از چالش‌های مهمی است که کشور ما، در یکی دو قرن اخیر در مواجهه با «تجدد غربی» با آن مواجه بوده است.

در آغاز تبلیغ می‌شد که علت عقب‌ماندگی ایران از قافله تمدن، اعتقادات دینی است و اگر زنان بی‌حجاب شوند ایران هم مثل کشورهای اروپایی قدم در راه پیشرفت می‌گذارد. چنین بود که در سال ۱۳۱۴ حکومت پهلوی اول زنان معتقد به حجاب، جامعه ما را به زور و تهدید به کشف حجاب مجبور کرد و مردمی را که در اعتراض به کشف حجاب در مسجد گوهرشاد مشهد گرد آمده بودند به گلوله بست و صدها و شاید هزاران نفر را به شهادت رساند و از هیچیک از مدعیان حقوق بشر و آزادی، چه در خارج از ایران و چه در داخل کشور صدای اعتراضی به آن کشتار وسیع و فجیع شنیده نشد.

حقیقت این است که حجاب یک حکم اسلامی و شرعی است و از اموری نیست که مذاهب اسلامی بر سر آن اختلاف داشته باشند. حجاب از جمله احکامی است که درک فلسفه آن دشوار نیست. هر کس با تاریخ جوامع بشری آشنا باشد تصدیق می‌کند که حرکت از برهنگی به سوی پوشش در همه جوامع انسانی کهن، نشانه حرکت به سوی زندگی انسانی است و عفت و شرم که پوشیدگی از لوازم و نتایج آن است ارزشی اخلاقی و رفتاری و انسانی است.

پوشیدگی سبب می‌شود تا زن در جامعه با فکر و شخصیتش شناخته شود نه با اندام و زیبایی‌های ظاهری‌اش؛ و این بزرگ‌ترین خدمتی است که ادیان به‌ویژه اسلام به زن کرده است که او را ملزم به رعایت حجاب ساخته تا کرامتش حفظ شود و چونان کالایی فروخته نشود و دست به دست نگردد.

زن ایرانی مسلمان و حتی زنان غیرمسلمان ایرانی که زندگی در جامعه ایران را تجربه کرده‌اند با فرهنگ دینی و تربیت اخلاقی خود از برهنگی و بی‌عفتی مرسوم در جوامع غربی نفرت دارند. همین حجب و حیای ذاتی بود که سبب شد تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان در برابر تقاضای جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب مقاومت نکردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: زنان کشور ما می‌دانستند و می‌دانند که برهنگی و بی‌بندوباری پایه‌های زندگی خانوادگی را ویران می‌کند و اهتمام جمهوری اسلامی بر حفظ حجاب در درجه اول به سود خود زنان و دختران است.

خانواده در هر جامعه کانون تربیت اخلاقی و مسیر انتقال ارزش‌های فرهنگی از نسلی به نسل دیگر است و تضعیف نهاد خانواده در هر کشور، به معنای تضعیف فرهنگ آن کشور است. فروپاشی خانواده مصیبتی است با پیامدهای انسانی و اجتماعی گوناگون که در اثر رواج برهنگی و بی‌بندوباری جنسی دامن‌گیر جوامع غربی شده است.

بلوکه شدن بودجه ۱۴۰۲ در بهارستان

کد خبر 632527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.