۱۳۰ هزار مادر در طرح جمعیت، خودرو دریافت کردند/پرداخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تسهیلات ازدواج

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس از پرداخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تسهیلات ازدواج از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: بیش از ۵۰۰ هزار نیز نفر وام فرزندآوری دریافت کرده‌اند اما حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در صف انتظار هستند زیرا بانک‌ها سقف تسهیلات خود را پرداخت کرده‌اند.

امیرحسین بانکی‌پورفرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با بوروکراسی اداری برای دریافت تسهیلات فرزندآوری و وام ازدواج اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تسهیلات ازدواج دریافت کرده‌اند، اما حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در صف انتظار هستند زیرا بانک مرکزی برای بانک‌ها سقف تسهیلات مشخص کرده بود و آنها اعلام کردند که سقف تسهیلات خود را پرداخت کرده‌اند.

وی یکی از دلایل کندی روند پرداخت تسهیلات را فرارسیدن ماه‌های پایانی سال دانست و افزود: مردم معمولاً در ماه‌های بهمن و اسفند برای دریافت وام ازدواج و فرزندآوری مراجعه نمی‌کنند زیرا می‌دانند که سال بعد میزان تسهیلات افزایش پیدا می‌کند، بنابراین به بانک‌ها اعلام شده است که قبل از پایان دی‌ماه نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس با اشاره به تعلل برخی از بانک‌ها در زمینه پرداخت وام خاطرنشان کرد: این تعلل به زیان بانک‌ها است زیرا در صورتی که در فرصت باقی‌مانده موفق به پرداخت تسهیلات نشوند، سال بعد سقف وام ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت که به سود مردم و به زیان بانک‌ها است.

وی از پرداخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تسهیلات ازدواج خبر داد و گفت: بیش از ۵۰۰ هزار نفر وام فرزندآوری دریافت کرده‌اند و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر نیز در نوبت قرار دارند زیرا بانک‌ها با مشکل سقف تسهیلات روبه‌رو هستند و اگرچه تاکنون شش نشست با مسئولان بانک‌ها برگزار شده است که هر بار قول تمدید داده‌اند اما اقدامی انجام نمی‌شود.

لزوم شکایت از شعبه‌های استنکاف‌کننده

بانکی‌پورفرد بهترین راهکار را استفاده از ظرفیت قانونی شکایت از شعب بانک‌های استنکاف‌کننده از اجرای این قانون دانست و تصریح کرد: از نظر قانونی ظرفیت شکایت از شعبه‌های استنکاف‌کننده از پرداخت وام وجود دارد زیرا در قانون بودجه این بخش به عنوان اولویت نخست در نظر گرفته شده است و بانک تحت هیچ شرایطی حق استنکاف ندارد.

وی ادامه داد: متقاضیان می‌توانند در صورت خودداری شعب از پرداخت تسهیلات به دستگاه قضائی شکایت کنند، همچنین موضوع با اعلام به بازرسی هر استان به بازرسی کل کشور نیز قابل پیگیری است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده با انتقاد از محقق نشدن قول مسئولان بانک مرکزی و مسئولان مختلف برای رفع این مشکل گفت: با این وجود همچنان در میدان می‌بینیم که همکاری لازم وجود ندارد و لازم است که مشکل متقاضیان در صف انتظار نیز رفع شود.

وی با اشاره به واگذاری خودرو به ۱۳۰ هزار مادر در قالب طرح جوانی جمعیت یادآور شد: تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار مادر خودروی خود را در قالب این طرح دریافت کردند ۳۰۰ هزار نفر نیز در قرعه‌کشی برنده شدند اما آن را دریافت نکردند همچنین برای برخی خودروها تعداد مادرانی که ثبت‌نام می‌کنند بیشتر از تعداد خودرو است، بنابراین بین مادران متقاضی قرعه‌کشی می‌شود.

کد خبر 632488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.