مهارت؛ موضوع سال اروپایی۲۰۲۳

موضوع سال جدید اروپایی برای تعیین نقشه‌راه سیاست‌ها و ابتکارات نوین در طول سال پیش رو، «مهارت» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کمیسیون اروپا در آغاز هر سال میلادی موضوعی را برای ۱۲ ماه پیش رو تعیین می‌کند که در واقع راهنمایی برای سیاست‌ها و ابتکارات جدید در آن سال است و به‌عنوان راهی برای هدایت توجه‌ها به‌سوی بعضی از حوزه‌ها، جنبه‌ها یا مسائل زندگی و جامعه اروپایی عمل می‌کند. این موضوع برای سال ۲۰۲۳، «مهارت‌» تعیین شده است؛ موضوعی که هدف آن یادآوری نیاز به آموزش بهتر و جامع‌تری است که در دسترس همه ساکنان یک جامعه باشد.

سال اروپایی مهارت تضمین می‌کند که هیچ‌کس عقب نماند و بهبود اقتصادی، گذار سبز و دیجیتالی شدن، از نظر اجتماعی منصفانه و عادلانه باشد. از سوی دیگر گذار به آینده‌ای بهتر بدون دانش فنی و نیروی انسانی توانمند امکان‌پذیر نیست و نیروی کار دارای مهارت‌های مورد تقاضا به رشد پایدار جوامع کمک می‌کند، منجر به نوآوری بیشتر می‌شود و رقابت شرکت‌ها را بهبود می‌بخشد.

مهارت؛ موضوع سال اروپایی۲۰۲۳

در حال حاضر بیش از سه‌چهارم شرکت‌ها در سراسر اتحادیه اروپا با مشکلاتی در یافتن کارگرانی با مهارت‌های مورد نیاز آن‌ها مواجه هستند. شاخص اقتصاد دیجیتال و جامعه نیز نشان می‌دهد که از هر ۱۰ بزرگسال، چهار نفر و یک از هر سه فرد شاغل در اروپا فاقد مهارت‌های اولیه دیجیتال است. در سال ۲۰۲۱ نیز مشخص شد که ۲۸ شغل، از ساخت‌وساز و مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا مهندسی و فناوری اطلاعات با کمبود کارگران با مهارت بالا و پایین و تقاضای رو به رشد در این زمینه مواجه بودند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در راستای تشویق یادگیری مادام‌العمر، هدف اجتماعی اتحادیه اروپا ۲۰۳۰ را تأیید کردند که مطابق با آن حداقل ۶۰ درصد از بزرگسالان باید هر ساله با شرکت در کارگاه‌های آموزشی سهم ملی خود را در تحقق این هدف ایفا کنند. این مصوبه برای دستیابی به هدف افزایش نرخ اشتغال به حداقل ۷۸ درصد تا سال ۲۰۳۰ مهم است، زیرا طبق آن حداقل ۸۰ درصد از کل بزرگسالان در کشورهای عضو اتحادیه باید تا سال ۲۰۳۰ با حداقل مهارت‌های دیجیتال پایه آشنا باشند و تا این سال ۲۰ میلیون متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر اتحادیه مشغول به کار شوند.

کمیسیون اروپا برای اطمینان از هماهنگی فعالیت‌های مربوط به موضوع مشخص شده برای سال جاری در سطح ملی، از کشورهای عضو خواسته است یک هماهنگ‌کننده ملی برای سال اروپایی مهارت تعیین کنند.

کد خبر 632418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.