چرا کارکنان پالایشگاه‌ها زودتر از موعد استعفا می‌دهند؟

یک دکترای شیمی آلی گفت: بسیاری از افرادی که در پالایشگاه فعالیت می‌کنند، معمولاً زودتر از اتمام دوره کاری خود استعفا می‌دهند، زیرا قرار گرفتن در معرض بنزن و سایر هیدروکربن‌ها می‌تواند مشکلات و عوارض تنفسی بسیاری را به همراه داشته‌باشد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ویژگی‌های گروه هیدروکربنی بنزن، اظهار کرد: یکی از نکاتی که در رابطه با بنزن مطرح می‌شود، این است که معمولاً این هیدروکربن به صورت گروهی بررسی می‌شود.

وی افزود: هنگامی که پیرامون بنزن صحبت می‌شود، همواره گروه‌های هیدروکربنی آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیکلوبنزن، حلقه‌های دوتایی و سه‌تایی اشاره کرد که بنزن قابلیت تبدیل به تمام این حالات را دارد.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: یکی از زیبایی‌های علم شیمی نیز همین تبدیل‌ها و تغیراتی است که می‌توان در ترکیبات و مواد مختلف اعمال کرد. به‌طورکلی در علم شیمی می‌توان مواد و ترکیبات را به گونه‌ای کنار یکدیگر قرار داد که از ویژگی‌های منفی آن‌ها به بهترین شکل ممکن در جهت مثبت استفاده کرد.

وی در رابطه با عوارض و مشکلات بنزن گفت: بسیاری از افرادی که در پالایشگاه فعالیت می‌کنند معمولاً زودتر از اتمام دوره کاری خود، استعفا می‌دهند، زیرا قرار گرفتن در معرض بنزن و سایر هیدروکربن‌ها می‌تواند مشکلات و عوارض تنفسی بسیاری را به همراه داشته‌باشد.

یوسفی تاکید کرد: این مشکلات برای افرادی که در بخش‌های وابسته به پتروشیمی و مرتبط با مشتقات نفتی فعالیت می‌کنند، بسیار شایع است و معمولاً این افراد به موجب قرارگیری در معرض این مواد دچار عوارض مغز و اعصاب و سیستم گوارشی می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت بنزن گفت: با وجود عوارض و مشکلات بسیاری که گروه‌های هیدروکربنی بنزن برای انسان دارد، می‌توان از این ترکیب به عنوان پیش ماده بسیاری از لوازم کاربردی و مورد نیاز زندگی استفاده کرد.

این دکترای شیمی آلی در همین رابطه ادامه داد: به طور مثال می‌توان از بنزن در تولید ظروف یک بار مصرف و نایلون که در زندگی روزمره بسیار کاربرد دارد استفاده کرد؛ درواقع علم شیمی همیشه در زندگی کاربرد دارد.

کد خبر 632367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.