آثار جبران ناپذیر اختلال در تمرکز حین رانندگی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان گفت: کوچک‌ترین اختلال در تمرکز حین رانندگی باعث کاهش سرعت عمل، ناتوانی در کنترل خودرو و در نتیجه ایجاد حوادث ناگوار برای راننده و سایر کابران خواهد شد.

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بحران‌های رانندگی در مدت زمان کوتاه (حدود یک ثانیه یا بیشتر) اتفاق می‌افتد و با توجه به مسئله سرعت، کوچک‌ترین اختلال در تمرکز، می‌تواند بحران ایجاد کند، بنابراین مشغول شدن به کاری حتی برای چند ثانیه هنگام رانندگی، در ایجاد این اختلال تأثیر گذار بوده و سرعت عکس‌العمل فرد را کاهش دهد.

وی ادامه داد: این امر زمانی اثر خود را نمایان می‌کند که راننده با یک بحران ناگهانی مثل ترمز شدید راننده جلویی، سبقت ناموفق خودروی کناری و کشیده شدن وی به سمت راست و موارد مشابه مواجه شود، به عنوان مثال، پیش آمده است که راننده‌ای برای "برداشتن تغذیه" یا "تنظیم موسیقی"، دچار انحراف به سمت راست یا چپ جاده شده و رانندگان دیگر را دچار تشویش کرده و حتی مسبب حادثه شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان تصریح کرد: باتوجه به احتمال همیشگی مواجهه با بحران در جاده‌ها و خیابان‌ها، همواره در طول رانندگی از مشغول کردن خود به رفتارهای حاشیه‌ای خودداری کنیم، آشامیدن مایعات، خوردن تنقلات و غذا یا استعمال سیگار، راهکار مناسبی برای جلوگیری از «خواب آلودگی» یا «برطرف کردن خستگی» ناشی از مسیرهای طولانی رانندگی، نیست.

وی اضافه کرد: اعمال چنین رفتارهایی هنگام رانندگی خطرآفرین بوده و از نظر قانون ممنوع است، بنابراین در جاده‌های داخل شهر از روی آوردن به این موارد به شدت خودداری شود و در راه‌های بین‌شهری نیز برای جلوگیری از خواب آلودگی در اولین نقطه امن توقف کرده و یک لیوان چای میل کنید.

کد خبر 632328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.