تبعات جبران‌ناپذیر تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا/ حضور در فضای مجازی آسیب‌زا است

آلودگی هوا و تعطیلی مدارس قصه بی‌پایان هر زمستان است، مرهمی بی‌تاثیر که مدام متوسل به آن می‌شویم، حال آنکه این مرهم خود دردی بی‌علاج شده و کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلودگی هوا به یکی از مهم‌ترین معضلات کلان‌شهرهای کشور تبدیل شده است، موضوعی که با افزایش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، بارها مدارس استان‌ها به‌ویژه اصفهان را به تعطیلی کشانده است، اما به اعتقاد کارشناسان بی‌گمان این راهکار، کارآمد نیست.

این روزها هر چند آلودگی هوا تنها مختص کلان‌شهر اصفهان نیست و سایر شهرها نیز از این معضل رنج می‌برند، اما با بارگذاری‌های بیش از ظرفیت در اصفهان که با ظرفیت‌های اکولوژی منطقه سازگاری ندارد و با ورود حوزه‌های مختلف صنعتی، طرح تهویه هوای مناسب به شیوه‌های صحیح اجرایی نشده است و استقرار کارگاه‌های آجرپزی، مازوت‌سوزی نیروگاه و درصد حجم خودروهای سواری بیش از جمعیت شهروندان از دلایل عمده میزان شاخص آلودگی‌های هوای اصفهان است؛ به طوری که از ابتدای امسال تا چهاردهم دی‌ماه، تعداد روزهای ناسالم در استان حدود ۱۴۱ روز ثبت و گزارش شده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

امسال به دنبال هشدارهای سطح نارنجی و زرد هواشناسی به‌دلیل تشدید آلودگی هوا و غلظت آلایندگی‌ها از نیمه آذرماه مدارس شهر اصفهان و شهرستان‌های در چند مرحله در روزهای متوالی غیرحضوری شد و حتی فعالیت تمام اداره‌ها و ارگان‌های شهر اصفهان و دیگر شهرستان‌ها درگیر انباشت آلایندگی‌های از سوی مسئولان متولی دورکار اعلام شد، اما هر ساله با نزدیک شدن به فصل زمستان همواره بیشتر با پدیده آلودگی هوا مواجه می‌شویم و از افرادی بسیاری می‌شنویم که باز هم سرما و وارونگی هوا باعث تشدید این آلودگی‌ها شده است و یک توده هوای سرد شهر را می‌پوشاند و اجازه خروج گازهای سمی یا آلودگی‌های جوی را نمی‌دهد؛ به این ترتیب هوای آلوده در سطح شهرها حبس می‌شود و تا زمانی که باران نبارد، هوا گرم‌تر نشود و باد مناسبی وزیدن نگیرد، این آلودگی نیز از بین نمی‌رود، اما آیا تنها تعطیل کردن مدارس تأثیری بر کاهش آلودگی‌های شهر اصفهان دارد یا خیر؟

به گفته کارشناسان؛ بی‌گمان این راهکار، کارآمدترین راهکار نیست. شاید در ظاهر برای نبود خروج دانش‌آموزان و فعالیت خودروها، یکی از راهکارهای متولیان امر برای کنترل آلودگی هوا، مجازی شدن آموزش در مدارس است، اما در عمل به جرئت می‌توان گفت که این تعطیلی‌ها تأثیر چندانی بر کنترل و کاهش آلودگی هوا ندارد، ضمن اینکه علاوه بر تاثیرپذیر نبودن این راهکار برای کنترل آلودگی هوا، آموزش دانش‌آموزان نیز با مشکل مواجه می‌شود، چراکه طی دو سال از همه‌گیری ویروس کرونا و حضور نیافتن دانش‌آموزان در مدارس و کلاس درس افت تحصیلی، وابستگی بیشتر به والدین به‌جای نظام آموزشی و بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در محصلان از حواشی آموزش مجازی بوده است، اما در این میان نگرانی والدین از سلامت فرزندان و نگرانی مسئولان از تبعات آینده آموزش مجازی برای نظام تعلیم و تربیت هر دو به‌جا و منطقی است، زیرا محققان حوزه روان‌شناسی تاکید دارند یادگیری از طریق تعامل جمعی بهترین شیوه مؤثر در ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی است. در این خصوص با محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

تعطیلی مدارس به دلیل شرایط آلودگی هوا بر تحصیل دانش‌آموزان چه تأثیری دارد؟

این روزها با پدیده آلودگی هوا مواجه شدیم، در حال حاضر تداوم موضوع آلودگی هوا و بارش برف و باران در بعضی مناطق اصفهان منجر به برپایی غیرحضوری مدارس شده است که هیچ‌گونه تمایلی به حضور مدت‌دار دانش‌آموزان در فضای مجازی نداریم. در صدد هستیم که آموزش دانش‌آموزان در هیچ مقطع تحصیلی با مشکل و تعطیلی مواجه نشود، چراکه با همه‌گیری کرونا ویروس و برگزاری کلاس‌های غیرحضوری و آنلاین، نتایج کارشناسان روانشناسی و مشاوره نشان داد که کلاس‌های مجازی علاوه بر منافع سلامتی محصلان، ضررهای بیشتری نیز داشته است.

سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار حائز اهمیت است، اما تعطیلی و غیرحضوری کردن مدارس نمی‌تواند سبب کاهش آلودگی هوا شود، چراکه دلیل آلودگی‌ها به دلیل برقراری مدرسه نیست که با تعطیلی و برپایی کلاس‌های آنلاین از بین برود، برای رفع علت اصلی این مشکل باید علت‌یابی شود.

تعطیلی پی‌درپی کلاس‌های حضوری درس زمینه‌ساز چه آسیب‌هایی می‌شود؟

اصل مهم در آموزش و پرورش حضوری بودن تعلیم و تربیت بوده، به‌ویژه در زمینه مسائل تربیتی و اجتماعی، حضور دانش‌آموزان در مدرسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین همیشه به دنبال حضوری بودن آموزش و پرورش هستیم. در دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا شکل آموزش و پرورش از حضوری به غیرحضوری و به تعبیری نیمه‌حضوری تغییر کرد. چراکه نبود آموزش حضوری و مسائل تربیتی، زمینه‌ساز افت تحصیلی در همه دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی است. هرچند که در شرایطی خاص مانند پدیده آلودگی برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان تعطیلی مدارس انجام می‌شود، اما استمرار تعطیلی مدارس تبعات جبران‌ناپذیری بر تعلیم و تربیت آموزشی دارد.

بنابراین در شرایط خاص بیشتر تعطیلی‌ها برای مقاطع ابتدایی اعلام می‌شود و نیز مخاطرات حضور در فضای مجازی بدون نظارت والدین برای این گروه سنی بیشتر است و امکان دارد برخی از دانش‌آموزان گوشی تلفن همراه مجزا هم نداشته باشند، مقرر شد مباحث آموزش آنلاین نداشته باشیم و معلمان مباحث تدریس را مطابق همان روز آماده و در گروه شاد کلاس برای استفاده محصلان قرار دهند.

ما بین دوگانه سلامت دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت قرار گرفته‌ایم و تلاش ما بر این است که هر دو در اولویت باشند، اما علل اصلی آلودگی هوا باید رفع شود. تلاش می‌کنیم دانش‌آموزان دوباره در فضای آنلاین قرار نگیرند، برای همین این مدت کلاس‌ها به صورت آفلاین و در فضای شاد برگزار شد. هیچ‌گونه تمایلی به حضور مدت‌دار دانش‌آموزان در فضای مجازی نداریم، چراکه بر اساس تجربه و پژوهش‌ها، آسیب‌های حضور در فضای مجازی به مراتب بیشتر از نبود آن است.

فرایند تدریس مجازی در روزهای تعطیلی با شرایط نامساعد جوی یا آلودگی هوا چگونه است؟

شبکه شاد طی فعالیت از سه سال گذشته تاکنون با رفع مشکلات قبلی، بسیار ارتقا یافته است، این سامانه از شبکه‌های مؤثر برای بحث اطلاع‌رسانی و آموزش است، لذا با برگزاری جلسه‌ای، بخشنامه‌ای برای تمام مدارس استان ابلاغ شده است که استفاده غیر از شبکه شاد، در آموزش مجازی مدارس مجاز نیست. محتوای آموزشی در شبکه شاد توسط معلمان ثبت می‌شود و تکالیف مورد نظر برای معلم مربوطه ارسال خواهد شد تا باز خوردگیری انجام شود.

آیا با تعطیلی مدارس به دلیل تشدید آلودگی‌ها، برگزاری امتحانات دانش‌آموزان با مشکل مواجه شده است؟

آزمون‌های داخلی مدارس استان اصفهان بدون هیچ‌گونه تأخیری از دهم دی‌ماه آغاز شده و لازم است اولیا فضایی آرام و بدون هیچ‌گونه استرسی را برای ایام امتحانات دانش‌آموزان و کسب نتایج مطلوب فراهم کنند. امتحانات نهایی دی‌ماه دانش‌آموزان از سوم دی‌ماه در تمام مدارس استان اصفهان آغاز شده است، امتحانات تا بیست و ششم دی‌ماه در مدارس استان برگزار و به تمام دانش‌آموزان و اولیا بر جدیت فرایند مطالعه و خواندن دروس تاکید شد، چرا که نمرات نهایی، سهم ۴۰ درصدی در آزمون سراسری دانش‌آموزان خواهد داشت.

آیا تعطیلی‌های مکرر مدارس به‌دلیل بارندگی یا آلودگی هوا در استان اصفهان پیگیری می‌شود؟

افت تحصیلی دو نوع آشکار یا نهان دارد، در افت تحصیلی پنهان که ممکن است سال‌ها به طول بینجامد و ناشی از شیوع کرونا نیز بوده است، طرح تعمیق، تثبیت یادگیری و جبران را برنامه‌ریزی کردیم که نیمی از دانش‌آموزان در آن شرکت کردند. برای جبران عقب‌ماندگی ناشی از تعطیلی‌های اخیر به علت آلودگی هوا در اصفهان و شهرهای مرکزی استان یا بارش برف در مناطق جنوبی و غربی استان اصفهان، به مدیران مدارس پیشنهاد شده است که روزهای پنجشنبه یا بعدازظهرها برای تثبیت یادگیری دروس، اختصاص یابد.

کد خبر 632292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.