«خانه تاریخی امیرکبیر» از تاریخ‌سازی تا بی‌توجهی متولیان امر

عضو هیئت امنای خانه تاریخی امیرکبیر گفت: بودجه‌ای برای خانه میرزا تقی‌خان در نظر گرفته نشده است و زیر نظر هیئت امنا اداره می‌شود. به این خانه آن‌گونه که باید و شاید رسیدگی نشده است و نیاز به مرمت دارد.

ایرج احمدی‌هزاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: میرزا محمدتقی‌خان فراهانی یا همان «امیرکبیر» معروف‌ترین صدراعظم تمام دوره‌های تاریخی و پادشاهی کشور ایران است.

وی افزود: میرزا تقی‌خان زاده روستای هزاوه استان مرکزی بود و در دوران سه ساله صدارت خود در دوران قاجار، منشأ خدمات و مبتکر اصلاحاتی بود که تأثیر بسزایی در تاریخ کشور و سرنوشت مردم داشت.

«خانه تاریخی امیرکبیر» از تاریخ‌سازی تا بی‌توجهی متولیان امر

پژوهشگر، مردم‌شناس و عضو هیئت امنای خانه تاریخی امیرکبیر تصریح کرد: خانه تاریخی امیرکبیر در روستای هزاوه استان مرکزی در ۲۰ کیلومتری غرب شهر اراک در محله میرزا تقی‌خانی واقع شده است. گویا ناصرالدین شاه سفری به هزاوه داشته و از این محل با نام میرزا تقی‌خانی نام برده است. این خانه تاریخی در سال ۱۳۸۹ به شماره ۲۹۷۰۶ در فهرست آثار ملی به ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بنای دو طبقه تاریخی ۶۲۵ مترمربع وسعت و ۸۱۵ مترمربع زیربنا دارد. از ویژگی‌های خاص معماری این محل، سقف‌های هلالی با تیرهای چوبی و دیوارهای ضخیم خشتی و گلی است. ساختمان به سبک خانه‌های قاجاری ساخته شده و دارای پنج‌دری‌های متعدد است.

احمدی‌هزاوه ادامه داد: امیرکبیر از سال ۱۲۴۱ هجری قمری تا ۹ سالگی در این خانه معروف به خانه مش قربان زندگی کرده است.

وی با اشاره به اینکه خانه تاریخی امیرکبیر از قدیم‌الایام مورد توجه بوده است، گفت: ناصرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۲۷۱ هجری خورشیدی به هزاوه سفر می‌کند و در سفرنامه «عراق عجم» خاطرات خود به این روستا و خانه امیرکبیر را ثبت کرده است. حتی پسردایی امیرکبیر پیرمردی به نام میرزا جهانگیرخان را دیده و با او صحبت کرده است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه ادامه داد: استاد مرحوم علی رجبی‌دوانی در سال ۵۱ به هزاوه آمد و همان سال مصاحبه مفصلی در همان سال با روزنامه کیهان داشت. استاد ابراهیم دهقان از تاریخ‌نویسان بومی نیز به هزاوه آمده و از خانه تاریخی بازدید کرده و گزارش مختصری درباره این خانه تاریخی نوشته است. وزیر میراث فرهنگی و معاون وزیر فرهنگ هم به تازگی در آذرماه به روستای هزاوه آمدند و از آن بازدید کردند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه از خانواده عموها و دایی‌های امیرکبیر همچنان در هزاوه زندگی می‌کنند. اقوام مادری میرزا تقی‌خان امیرکبیر با شهرت «امیری» و خانواده عموها با «شهرت قاسم‌خانی‌هزاوه» معروف هستند. در شهر اراک بچه‌های وزیرنظام، برادر امیرکبیر و در بغداد از نوادگان امیرکبیر زندگی می‌کنند که ما هم با برخی از این افراد صحبت کردیم و با آن‌ها ارتباط گرفته‌ایم.

احمدی‌هزاوه درباره وضعیت خانه تاریخی امیرکبیر اظهار کرد: بودجه‌ای برای خانه در نظر گرفته نشده است و زیر نظر هیئت امنا اداره می‌شود. به خانه آن‌گونه که باید و شاید رسیدگی نشده است و نیاز به مرمت دارد.

وی تصریح کرد: امروزه بعضی دست‌خط‌ها، نقاشی‌ها، اسناد و کتاب‌هایی که نوشته شده است را جمع‌آوری کرده‌ایم. همچنین مدارکی از اقوام، نحوه قتل، عقدنامه عزت‌الدوله همسر دوم امیرکبیر و اسناد مشابه را در معرض دید عموم در این خانه تاریخی قرار داده‌ایم.

عضو هیئت امنای خانه امیرکبیر گفت: این خانه تاریخی روزهای پنجشنبه و جمعه به صورت یک‌سره آماده بازدید گردشگران است. در سایر روزها نیز اگر فرد یا گروهی بخواهند بازدید کنند باید به خانم قاسم‌خانی، متولی خانه و از اقوام پدری امیرکبیر در روستا در نزدیکی همین خانه مراجعه کنند.

کد خبر 632276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.