عدم وصول بودجه مبنای قانونی ندارد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، نوزدهم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عدم وصول بودجه مبنای قانونی ندارد» نوشت: علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت گفت: پیش از این مجلس طرحی را در دست بررسی داشت که طبق آن می‌بایست بودجه به‌صورت چندمرحله‌ای به مجلس ارائه و از سوی نمایندگان بررسی شود.
وی افزود: طی توافق و تعاملی که با مجلس محترم داشتیم، بنا شد در چهارچوب همین طرح مجلس، بودجه به‌صورت چند مرحله‌ای ارائه گردد؛ به همین دلیل بودجه شرکت‌های دولتی زودتر به مجلس ارسال شد.

از طرف دیگر، قانون دولت را مکلف کرده که تا پانزدهم آذر هر سال، لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه دهد. با توجه به نهایی نشدن طرح مجلس تا پانزدهم آذرماه، تأخیر بیشتر در ارسال لایحه بودجه به مجلس، مشکلاتی را در پی داشت، بنابراین دولت دو هفته پیش لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را به مجلس ارائه کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به این موضوع که اجرای بدون تبعیض قانون در چنین مواردی راهگشا است، تأکید کرد: قانون اساسی دولت را مکلف به ارائه لایحه بودجه و مجلس را ملزم به بررسی آن کرده است. پس از ارائه بودجه به مجلس، مبنای قانونی عدم وصول آن برای دولت روشن نیست. توزیع به موقع بودجه بین نمایندگان، فرصت بیشتری در اختیار آنها قرار می‌دهد تا به بررسی بودجه بپردازند.

دبیر هیئت دولت در پاسخ به این سوال که چرا مجلس وصول و بررسی بودجه ۱۴۰۲ را به ارائه لایحه برنامه هفتم منوط کرده است، تصریح کرد: تدوین برنامه هفتم توسعه در مراحل نهایی است و به محض اتمام کار، به‌زودی به مجلس محترم ارسال خواهد شد.

بهادری گفت: فرایند تدوین بودجه ۱۴۰۲ از فروردین آغاز شده بود، اما سیاست‌های کلی برنامه هفتم در شهریورماه ابلاغ شد و به محض ابلاغ این سیاست‌ها، تدوین برنامه هفتم هم در دستور کار دولت قرار گرفت، بدون ابلاغ سیاست‌های کلی، امکان نهایی کردن برنامه هفتم وجود نداشت. از طرف دیگر، تصور اینکه برنامه پنج‌ساله کشور را می‌توان دو سه ماهه نوشت، منطبق با واقعیات موجود و یک نظر کارشناسی‌شده نیست.

سخنگوی دولت با اشاره به این موضوع که بودجه ۱۴۰۲ منطبق بر سیاست‌های کلی برنامه هفتم تدوین شده است، تصریح کرد: بودجه، ملاک عمل و دستور کار دولت است. از حقوق کارمندان گرفته تا طرح‌های عمرانی، بهداشتی و… منوط به تصویب این لایحه است.

بهادری با اشاره به رویه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ را دو هفته پیش به مجلس ارائه کرده است، اما در موارد بسیاری مجلس محترم شورای اسلامی، لوایح بودجه را خارج از مواعد قانونی هم اعلام وصول و بررسی کرده است به‌عنوان نمونه، همین مجلس یازدهم لایحه بودجه ۱۴۰۰ را اواخر بهمن‌ماه ۱۳۹۹ از دولت دوازدهم دریافت و آن را اعلام وصول کرد.

وی نسبت به وصول و بررسی بودجه ۱۴۰۲ در مجلس ابراز امیدواری و تصریح کرد: همه تلاش دولت، مجلس و قوه قضائیه معطوف به رفع مشکلات جاری و پیشرفت ایران است. تعامل بین قوا در موارد بسیاری راهگشا بوده و مردم طعم این همکاری فراقوه‌ای را چشیده‌اند.

عدم وصول بودجه مبنای قانونی ندارد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سنگ هتاکان را به شیطان بازگردانید» نوشت: هتاکی سفیهانه و هجوآمیز نشریه سابقه‌دار فرانسوی به مرجعیت دینی مسلمانان، در ایران با واکنش حکیمانه و زبان فیلسوفانه پاسخ داده شد.

آیت‌الله جوادی آملی از کلام نورانی حضرت امیر شاهد آوردند که «سنگ را همانجا که آمد، بازگردانید که ستم و ذلت را جز ملت فرومایه قبول نمی‌کند.» این رمی جمرات، هم وظیفه دولت و وزارت‌خارجه، و هم وظیفه هر مسلمان معتقد است که با هر وسیله‌ای که توان آن را دارد، پاسخگو باشد.

اتفاق‌نظر روان‌شناسانه آن است که هتاکی و فحش و بدگویی، حربه کتک‌خورده و سیلی‌خورده است. آن‌کس که زورش نرسید و سیلی خورد، در آن‌طرف جوی آب فحش می‌دهد و هتاکی می‌کند.

پروژه شارلی‌ابدو، دقیقاً یک پروژه مشترک میان سعودی و اروپا و لیدرهای آشوب بود. وقتی از مردم ایران در این‌سوی جوی آب سیلی خوردند، به آن‌سو رفتند و فحاشی را آغاز کردند، البته آراسته شده و مرصع به زیور رسانه و تبلیغات! همچون حکمت سعدی که گفت: «توانگر فاسق، کلوخ زراندود است و درویش صالح، شاهد خاک آلود. این دلق موسی است مرقع، و آن ریش فرعون مرصع.»

فرعونیان زمان حالا پس از خوردن مشت موسی و غرق گشتن در دریای مردمی که در مراسم‌های ملی و مذهبی هفته‌های اخیر، مواج شدند، در حالت فرار از معرکه، آخرین حربه را هم به کار گرفتند.

گفته می‌شود سرویس‌های جاسوسی خارجی در تحلیل خود نسبت به اغتشاشات پاییز، بر شکست راهبرد آشوب اجتماعی تاکید کردند.

با اسنادی که از راهبردهای امنیتی سرویس‌های جاسوسی خارجی به دست آمده است، فرعون‌های زراندود حالا درصدد تغییر تاکتیک اغتشاشات و آشوب‌های اخیرند. منابع مطلع از سندی یاد می‌کنند که یکی از سرویس‌های جاسوسی خارجی به سفارتخانه خود در تهران درباره تحلیل اغتشاشات پاییز امسال داده است که در آن به صراحت از شکست پروژه آشوب در ایران سخن گفته است، زیرا تحلیل ابتدایی آنان این بوده که موضوعات فرهنگی و آزادی‌های اجتماعی ظرفیت لازم برای به خیابان کشاندن جمعیت میلیونی معترض را دارد اما اکنون با پی‌بردن به اشتباه‌بودن این راهبرد روی مسائل دیگر از جمله اقتصاد تمرکز خواهند کرد.

اما از طرفی سنگی را که باید به شیطان بازگرداند، همین حالا بازگشته است! خیابان‌های فرانسه سال ۲۰۲۳ را با تجمعات اعتراضی و احتمال بازگشت جلیقه‌زردها آغاز کرده است و پیش‌بینی‌ها اوضاع وخیم‌تری را گمانه می‌زند. این سرنوشت مختوم اروپا است که هربار پس از برپاکردن و حمایت از اغتشاش در ایران، مدتی طولانی را سرگرم اعتصاب و اغتشاش و شورش‌های مردمی می‌شود.

مجله چپگرای فرانسوی «شارلی ابدو» که سابقه اهانت چند سال پیش او به پیامبر گرامی اسلام، موجی از اعتراض و انزجار عمومی مسلمانان را در فرانسه و دیگر نقاط جهان به راه انداخته بود، بار دیگر در توهینی آشکار، با هتک حرمت مرجعیت شیعه و ولایت فقیه خبرساز شد.

این نشریه در پی اقدام سخیف خود مبنی بر راه‌اندازی یک مسابقه بین‌المللی برای رسم کاریکاتور، ویژه‌نامه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ خود را با تصاویری موهن همراه با الفاظ و عباراتی زشت و توهین‌آمیز علیه مرجعیت دینی اختصاص داد.

اقدام شارلی ابدو که حالا به یک شارلاتانیسم رسانه‌ای شبیه‌تر است تا یک اقدام رسانه‌ای، اگر با هدف تحقیر و تخفیف اسلام و مرجعیت دینی و یا هر انگیزه تخریبی دیگری صورت گرفته باشد، نشان از یک واقعیت نهفته دارد و آن اینکه، دشمن زبون و درمانده جمهوری اسلامی اکنون که دریافته است، در جنگ ترکیبی پیچیده شکست سختی را متحمل شده است، به پادوهای رسانه‌ای خود مأموریت داده است، با اقدام سخیف ایذایی کمی از بار شکست خود را با حمله به عمود خیمه نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بکاهد. غافل از اینکه آنها همچون گذشته بر صورت آفتاب خاک می‌پاشند و بیش از پیش رسوا می‌شوند.

عدم وصول بودجه مبنای قانونی ندارد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرار از یخ‌زدن!» نوشت: نقشه‌های هواشناسی گویای این هستند که روزهای آینده بعد از ۱۵ سال، تاریخ تکرار و سرمای شدید سال ۱۳۸۶ این بار در سال ۱۴۰۱ مهمان کشور ما خواهد شد.

صبح روز گذشته نیز کمینه دمای هوا در ۳۶۰ شهر و ایستگاه هواشناسی در ۲۸ استان کشور به زیر صفر درجه رسید که در این بین «بویینومیان‌دشت» در اصفهان با دمای ۱۹.۹- درجه سلسیوس سردترین شهر کشور شد.

داده‌های سامانه پایش و دیده بانی وضع هوای سازمان هواشناسی کشور نشان داد که روز گذشته، دمای هوا در ۲۷ شهر و ایستگاه هواشناسی کشور سردتر از ۱۰- درجه و دمای ۱۶۳ ایستگاه بین ۵- تا ۱۰- درجه سلسیوس بوده است.

درباره مشهد هم پیش‌بینی می‌شود ️ظهر پنج شنبه ۲۲ دی، حداکثر دما یعنی دمای سر ظهر از ۱۰- درجه سانتی گراد بیشتر نخواهد شد و شب جمعه دمای ۱۸- تا ۲۰- را تجربه کنیم. به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام یک پرونده جامع برای مقابله با سرما داریم به طور مثال از حفظ سلامت پوست، مو، دست‌ها، کلیه و غیره در این هوای سرد خواهیم گفت و در ضمن با توجه به افزایش مصرف گاز در این روزها، ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آن هم احساس می‌شود. در همین زمینه، درزگیری مناسب پنجره‌ها، استفاده حداقلی از شومینه و بخاری‌برقی، پوشاندن دریچه کولر، استفاده از لباس‌های خانگی گرم و مناسب برای زمستان، بستن در اتاق‌های غیر لازم و گرم نکردن آن‌ها توصیه می‌شود.

حفظ سلامت در سرما

با سرد شدن هوا همیشه سر و کله بیماری‌های مختلف پیدا می‌شود. از آنفلوآنزا تا سرماخوردگی بگیرید تا درد مفاصل، خشکی پوست و سینوزیت. برای همین به کار بردن نکات بهداشتی برای حفظ سلامت بدن در روزهای سرد و زمستانی بسیار اهمیت دارد.

خشکی پوست خارش و خشکی پوست در فصل زمستان مشکل شایعی است. استفاده از محصولات مرطوب کننده برای بسیاری از افراد اثربخش است. در صورتی که مستعد خشکی پوست در فصل زمستان هستید اعمال تغییرات کوچکی در رژیم غذایی، به طور مثال مصرف چربی‌های سالم از جمله گردو، روغن زیتون و کاهش مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌تواند به شما کمک کند.

نور بگیرید تحقیقات نشان می‌دهد که زمان صرف شده در طبیعت و در مقابل نور خورشید، مزایای قابل توجهی برای سلامت روحی و جسمی دارد. در تماس با نور قرار بگیرید. تا جایی که می‌توانید در زمستان از خانه خارج شوید و در فضای باز قرار بگیرید، مخصوصاً این کار را در روشنایی روز انجام دهید.

اهمیت مصرف ویتامین‌ها مصرف ویتامین C در زمستان‌ها از بدن در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا حفاظت می‌کند. ویتامین D هم کمبود نور خورشید را تا حدی جبران می‌کند. این ویتامین را می‌توانید به شکل طبیعی از میوه‌ها و مرکبات و نور خورشید دریافت کنید. اگر دسترسی مداوم به این موارد ندارید سعی کنید مکمل آن را مصرف کنید.

دمنوش‌های گیاهی انواع مختلفی از دمنوش‌های گیاهی وجود دارند که به حفظ سلامتی‌تان کمک می‌کنند. دمنوش‌هایی مانند لیمو و بابونه با آرام کردن اعصاب و بدن به تسکین افسردگی و اضطراب کمک می‌کنند. بعضی از دمنوش‌های گیاهی مانند چای سبز یا رویبوس سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. حتماً قبل از مصرف از ارگانیک بودن و کیفیت مواد سازنده این دمنوش‌ها اطمینان حاصل کنید.

افراد بالای ۵۰ سال با سرد شدن هوا دچار احساس درد در مفاصل خود خواهند شد. به منظور تسکین دردهای ناشی از آرتریت در فصل زمستان لازم است لباس بیشتر و مناسب بپوشید تا گرمای بدن حفظ شود. لازم نیست یک لباس بافتنی و ضخیم بپوشید. لباس‌های خود را به صورت لایه لایه پوشیده و محل درد را گرم نگه دارید.

سینوزیت و سرما در واقع سرما و سینوزیت رابطه‌ای تقریباً مستقیم با هم دارند به شکلی که افراد دارای سینوس‌هایی بیمار یا همان بیماری سینوزیت در این فصل‌ها دردسرهای فراوانی خواهند داشت. بهترین راهکار برای فرار از سینوزیت این است تا جایی که امکان دارد در روزهایی که هوا سرد است از وسایلی مانند موتور یا دوچرخه برای رفت‌وآمد استفاده نکنید زیرا برخورد هوای سرد به صورت، ایجاد مشکل خواهد کرد. همچنین ایجاد پوشش مناسب روی صورت و پیشانی در روزهای سرد به پیشگیری از سینوزیت کمک خواهد کرد.

عدم وصول بودجه مبنای قانونی ندارد

کد خبر 632260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.