واردات تاثیر چندانی در ‌کاهش قیمت خودرو ندارد

یک کارشناس خودرو گفت: واردات خودرو طی سال‌جاری به صورت انبوه انجام نشده و تاثیر آن‌چنانی در بازار این محصول نخواهد داشت.

بابک صدرایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اینکه قرار است واردات خودرو با چه قیمت و تعرفه‌ای انجام شود، هنوز مشخص نیست و واردکردن آن در بورس کالا، کمکی به شفافیت آن نمی‌کند.

وی افزود: واردات خودرو به صورت محدود است و حتی اگر دولت بتواند با تأمین ارز مناسب، واردات را به صورت گسترده انجام دهد، چگونگی تأمین خودرو همچنان از مواردی است که باید به آن توجه کرد، زیرا به دلیل کاهش تولید و افزایش تقاضایی که به واسطه جنگ روسیه و اوکراین شکل گرفته این موضوع قابل اهمیت است.

این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد امسال واردات خودرو به صورت انبوه انجام شود و همچنین تأثیر مثبتی در بازار داشته باشد. علاوه بر این، مشخص نیست که پس از آزادسازی واردات قرار است خودروهای وارداتی با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

صدرایی تاکید کرد: درواقع اینکه چه تعداد خودرو قرار است از کانال‌های غیرمستقیم وارد کشور شود و اینکه مبنای قیمت‌گذاری چه خواهد بود، همچنان مشخص نیست، بنابراین قیمت خودروهای وارداتی بسیار بالا خواهد بود و عرضه آن‌ها به صورت محدود است.

وی ادامه داد: در این صورت تأثیری که این واردات در بازار داخلی دارد، بی‌اثر خواهد شد. درواقع عرضه خودرو در بورس کالا شاید بتواند تأثیراتی را در کوتاه‌مدت داشته باشد و دست واسطه را از بازار کوتاه کند، اما زمانی که تقاضا در بورس افزایش می‌یابد قیمت نیز بالا می‌رود و تأثیرات منفی را نیز در بازار خواهد گذاشت.

این کارشناس خودرو گفت: باید توجه داشت که خریداران واقعی وارد بورس نمی‌شوند و افرادی که وارد این بازار می‌شوند، بیشتر سرمایه‌گذارهایی هستند که تنها با هدف سود و نه مصرف، وارد این بازار شده‌اند.

کد خبر 631856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.