مصرف انرژی در ایران ۵.۷ برابر میانگین جهانی است/مواد هیدروکربنی عامل اصلی آلودگی هوا

یک کارشناس انرژی گفت: عامل اصلی آلودگی هوا، سوخت مواد هیدروکربنی در تنوع سبد اقتصادی کشور است. درواقع بیشترین سهم آلاینده هوا به خودروها مربوط می‌شود و فقط در کلان‌شهر تهران پنج میلیون اتومبیل و موتورسیکلت در حرکت است.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مدیریت مصرف انرژی در ایران به دلیل وجود ناترازی، با مشکل روبه‌رو شده به‌طوری‌که آمارهای جهانی نشان می‌دهد میزان مصرف انرژی در ایران ۵.۷ برابر میانگین جهانی است.

وی افزود: زمانی که شدت مصرف انرژی در کشوری مانند ایران بسیار بالاست، باید از طریق راهکارهایی مانند فرهنگ‌سازی میزان مصرف را کاهش داد.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه مازوت‌سوزی سهم ناچیزی در آلودگی هوا دارد، گفت: از میزان مازوت‌سوزی، اطلاعات دقیقی در اختیار نیست بنابراین نمی‌توان با قطعیت کامل بگوییم این موضوع، هوا را آلوده کرده است.

پدیدار ادامه داد: میزان مصرف مازوت در ایران ناچیز است که این میزان هم فقط برای نیروگاه‌هایی است که به جای استفاده از گاز و گازوئیل از مازوت استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی تنها مازوت‌سوزی نیست، خاطرنشان کرد: عامل اصلی آلودگی هوا سوخت مواد هیدروکربنی در تنوع سبد اقتصادی کشور است. درواقع بیشترین سهم آلاینده هوا به خودروها مربوط می‌شود و فقط در کلان‌شهر تهران پنج میلیون اتومبیل و موتورسیکلت در حرکت هستند.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: اروپا با توجه به مشکلاتی که در حوزه انرژی وجود داشت به خوبی توانست با مدیریت مصرف انرژی تعادلی را میان منابع در اختیار و نیاز مصرف‌کنندگان ایجاد کند اما در ایران به دلیل مشکلاتی که در حوزه تکنولوژی، ساختار اجرایی و فرهنگ عمومی کشور وجود دارد، ناترازی عرضه و تقاضا همچنان وجود دارد.

کد خبر 631848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.