۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۶
معیار موفقیت چیست؟

افراد سرشناس و موفق، هر یک تعریف منحصربه‌فردی از موفقیت دارند، با این وجود تلاش آن‌ها برای دستیابی به مفاد این تعاریف از آن‌ها انسان‌های موفقی می‌سازد، تلاشی که نشان می‌دهد موفقیت اتفاقی نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که صحبت از موفقیت می‌شود، به‌طورمعمول فهرستی از افرادی با حساب‌های بانکی پر، شخصیت‌های برجسته تاریخی، رهبران جهانی، دانشمندان موفق و مواردی از این قبیل در ذهن فهرست می‌شود. در واقع موفقیت می‌تواند بهروزی مالی، تجاری یا سیاسی، رسیدن به اوج در حرفه یا علاقه شخصی در علم، ورزش، هنر یا فرهنگ و حتی تأثیرگذاری بر افراد دیگر باشد. با این وجود این واژه از نظر هر فرد تعریف منحصربه‌فردی دارد.

واقعیت این است که یک فرد موفق به جای انتظار برای تقلید از دیگران، خودش موفقیت را برای خود تعریف می‌کند. در اکثر موارد چنان‌چه از فردی موفق از نظر دیگران پرسیده شود «موفقیت چیست»، پاسخ آن‌ها شامل دستاوردهایشان نمی‌شود. برای مثال ریچارد برانسون، کارآفرین موفق بریتانیایی و بنیان‌گذار گروه ویرجین با بیش از ۴۰۰ شرکت زیرمجموعه در سراسر جهان، یک فرد موفق را کسی می‌داند که خوشحال باشد.

ریچارد برانسون

ریچارد برانسون به‌واسطه اختلال نارساخوانی در سن ۱۶ سالگی ترک تحصیل کرد و نخستین سرمایه‌گذاری خود را در همین سن روی مجله «دانش‌آموز» انجام داد. موفقیت در این سرمایه‌گذاری وی را به ایجاد گروه ویرجین سوق داد و به یکی از ثروتمندان جهان تبدیل کرد. با این وجود تعریف موفقیت برای او، داشتن یک جزیره خصوصی یا دارایی خالص پنج میلیارد دلاری نیست. برانسون معتقد است که موفقیت واقعی باید با میزان خوشحالی هر فرد سنجیده شود.

استفان کاوی

استفان کاوی، نویسنده کتاب «هفت عادت مردمان مؤثر» که با این اثر در زمره موفق‌ترین نویسندگان جهان جای گرفت، موفقیت را امری فردی می‌داند و معتقد است: «اگر آنچه را که می‌خواهید در تجربه تشییع جنازه درباره شما گفته شود به دقت در نظر بگیرید، تعریف خود را از موفقیت خواهید یافت.»

آریا هافینگتن

آریا هافینگتن، روزنامه‌نگار، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی آمریکایی-بریتانایی که نام وی در فهرست قدرتمندترین زنان فوربس قرار دارد، موفقیت را فراتر از پول و قدرت معرفی کرده و گفته است: «برای زندگی کردن به‌نحوی که می‌خواهیم و لیاقتش را داریم، نه تنها در سطحی که با آن رضایت دهیم، معیار سومی نیز وجود دارد که از چهار ستون تندرستی، خرد، شگفتی و بخشش تشکیل شده است.»

بیل گیتس

غول دنیای تجارت، بیل گیتس نیز که به‌واسطه ثروت و موفقیت باورنکردنی شناخته می‌شود، در اوایل دهه ۸۰ تنها با ۳۱ سال سن به جوان‌ترین میلیاردر جهان تبدیل شد و در سال ۱۹۹۵ عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کرد. گیتس در طول زندگی حرفه‌ای خود مقدار قابل‌توجهی از دارایی‌اش را به اقدامات خیریه اختصاص داد و با همسرش سازمانی را برای مبارزه با فقر در سراسر جهان راه‌اندازی کرد.

وی موفقیت را با تغییر زندگی مرتبط دانسته و گفته است: «خوب است احساس کنید تغییر ایجاد کرده‌اید؛ اختراع چیزی جدید، بزرگ کردن بچه‌ها یا کمک به نیازمندان.» باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در تعریفی مشابه، موفقیت را میزان تفاوتی می‌داند که یک فرد در زندگی مردم ایجاد می‌کند.

وارن بافت

وارن بافت، یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین تاجران در سراسر جهان، کسب‌وکار خود را از دوران کودکی راه‌اندازی کرد. وی از هر فرصتی که زندگی به او ارائه می‌کرد، درس می‌گرفت و سرمایه‌گذاری‌هایش را در هر موضوعی از رسانه و بیمه گرفته تا انرژی و صنایع غذایی، در بر می‌گرفت. ثروت خالص بافت در نهایت به بیش از ۸۴ میلیارد دلار رسید و در سال ۲۰۰۶ تمام دارایی خود را به خیریه بخشید. تعریف موفقیت برای بافت تعداد افرادی است که وی را دوست دارند.

مارک کوبان

مارک کوبان که پیش از ورود به دنیای فناوری و تبدیل شدن به یک میلیاردر زندگی سختی داشت، باور دارد موفقیت این است که صبح با لبخندی بر لب از خواب بیدار شوید و بدانید که روز بسیار خوبی خواهد بود. وی در ادامه گفته است: «وقتی فقیر بودم، خوشحال بودم و احساس می‌کردم موفق هستم، ما شش پسر در یک آپارتمان بودیم و من روی زمین می‌خوابیدم.»

توماس ادیسون و وینستون چرچیل

در نهایت شاید بتوان گفت پرکارترین مخترع آمریکایی، توماس ادیسون، یکی از جالب‌ترین تعاریف را از موفقیت دارد. ادیسون که معروف است تا ۶۰ ساعت متوالی کار می‌کرده است، باور دارد: «موفقیت یعنی یک درصد الهام گرفتن و ۹۹ درصد جان کندن (سخت‌کارکردن)» و در تعریفی شاید جالب‌تر از این تعریف موفقیت یعنی «شکستی پس از شکست دیگر، بدون از دست دادن اشتیاق» که توسط وینستون چرچیل، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخی قرن بیستم، ارائه شده است.

موفق‌ترین افراد جهان

موفقیت تنها به یک معیار یا تعریف محدود نمی‌شود، هیچ توصیف واحدی برای آن وجود ندارد و در اشکال مختلفی نمود پیدا می‌کند، با این حال باید توجه داشت که اتفاقی نیست. با نگاهی به معیارهای مختلف موفقیت، می‌توان افراد سرشناسی را در سراسر جهان شناسایی کرد که هر یک در رده خود، از فناوری و ورزش گرفته تا سرگرمی، مد، تجارت و هر رشته و صنعت موجود در جهان امروز، از موفق‌ترین انسان‌ها به‌شمار می‌روند.

کد خبر 631806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.