سوداگران هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه/ افزایش ارزش سرمایه ناشی از تورم معاف از مالیات

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که عمده هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای افرادی است که سوداگر هستند؛ یعنی در مدت کوتاهی خریدوفروش و از جهش‌های قیمت‌ها کسب درآمد کنند، نه از افزایش قیمتی که ناشی از تورم است.

به گزارش ایمنا، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب ۱۴ دی‌ روزنامه جهان صنعت با عنوان «به نام مردم، به کام دولت»، اعلام کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که هر درآمدی باید مشمول مالیات قرار گیرد و در همه کشورها نیز به همین منوال است و مالیات بر عایدی سرمایه در این طرح، زمانی محاسبه می‌شود که تورم در آن سرمایه محاسبه و تعدیل شده باشد؛ بنابراین ذکر این نکته که افزایش ارزش دارایی افراد نه به‌دلیل فعالیت‌های اقتصادی و در سایه رونق، بلکه در سایه افزایش قیمت‌ها و تورم ایجاد شده است و بر این افزایش ارزش مالیات وضع می‌شود، کاملا مغالطه و اشتباه است.

بر اساس این گزارش، در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، تورم سرمایه تعدیل می‌شود و مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت، اما اگر این تعدیل فقط ناشی از تورم نباشد، به آن بخشی که ناشی از تورم نیست، مالیات تعلق خواهد گرفت. در همه جای دنیا مرسوم است که اگر ارزش حقیقی سرمایه، یعنی تعدیل‌شده با تورم آن سرمایه نیز افزایش یافته باشد، مشمول مالیات خواهد شد.

به این معنی که نقطه هدف مالیات بر عایدی سرمایه فقط و فقط افرادی از جامعه را دربرمی‌گیرد که می‌توانند سرمایه‌ای مانند طلا، ارز، خودرو، مسکن و … داشته باشند و از خریدوفروش این کالاها درآمد کسب کنند. البته این به آن معنی نیست که فقط داشته باشند، ممکن است کسی خانه یا خودرو داشته باشد و در خانه خود زندگی می‌کند یا از خودروی خود استفاده می‌کند یا اینکه خانه خود را می‌فروشد و یک خانه دیگر می‌خرد. این فرد به‌دلیل کسب درآمد، خانه یا خودرو نخریده است، بلکه خانه یا خودرو یا … را به‌عنوان کالای مصرفی دارد؛ اما فردی هم هست که کسب و کارش خریدوفروش ملک و خودرو و طلا و ارز و … است و از محل این کسب و کار درآمدی کسب می‌کند. منظور از عایدی سرمایه این پایه درآمدی است که عمدتا هم در دست ثروتمندان قرار دارد و تاکنون معاف از مالیات بوده است.

تاکنون وضع مالیات در کشور به این صورت بوده که نقطه هدف آن تولیدکنندگان بوده‌اند و نه سوداگران؛ اما با تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، حداقل سوداگران نیز که تاکنون برای فعالیت‌های خود مالیاتی پرداخت نمی‌کردند، مشمول مالیات خواهند شد.

بنابراین در این طرح، حداقل کاری که انجام می‌شود این است که مانند بیش از ۱۵۰ کشور جهان که از عایدی سرمایه هم علاوه بر تولید، مالیات اخذ می‌کنند، دولت نیز رفتار مشابه با تولیدکنندگان را با سوداگران نیز داشته باشد و این مورد معاف از مالیات نشوند.

مالیات بر عایدی سرمایه کاملا منطقی است و اینکه تاکنون چنین مالیاتی نداشته‌ایم، غیرمنطقی بوده است. همچنین ذکر این نکته ضروری است که این پایه مالیاتی برای کسانی که برای نیاز مصرفی‌شان خودرو و خانه دارند، معافیت در نظر گرفته شده است؛ یعنی اگر کسی خودرو یا ملک و … را خرید و دو سه سال آن را نگاه داشت و بعد فروخت، به‌طورکلی معاف است و اصلا لازم نیست مالیاتی در این زمینه پرداخت کند. در پایان اینکه جامعه هدف این طرح زیر ۳ درصد است و آن هم افرادی که صرفا در حال سوداگری هستند و از این سوداگری درآمد کسب می‌کنند و هیچ فعالیت مولدی ندارند.

منبع: ایرنا

کد خبر 631674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.