چنبره ترافیک بر شهر طلای سفید/توسعه خط یک متروی اصفهان

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «کوچ سرمایه‌گذاران از شهر / ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای حل معضل ترافیک»، «خط یک متروی اصفهان توسعه می‌یابد»، «رنگ، فضاهای شهری را خواناتر می‌کند»، «هیچ مبلغی اضافه‌تر از مصوبه شورا دریافت نمی‌کنیم / فضای سبز باغ رضوان ریه شرق اصفهان است»، «فضای شهر رنگ و بوی سردار دل‌ها را گرفت»، «اتوبوسرانی اصفهان ۴۰۰ راننده پایه یک استخدام می‌کند»، «بوستان‌های محلی؛ ریه شهرها / شکل‌گیری تعاملات شهروندان با احداث پارک‌های موضوعی»، «اعتبار ۱.۲ میلیارد تومانی برای روشنایی پارکینگ‌های اصفهان»، «چنبره ترافیک بر شهر طلای سفید!» «کلانتری حصه درگیر تغییر رأی مسئولان انتظامی / اجازه تبدیل کتابخانه به کلانتری را نمی‌دهیم!» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهر و کلانشهر ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

کوچ سرمایه‌گذاران از شهر / ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای حل معضل ترافیک

کوچ سرمایه‌گذاران از شهر / ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای حل معضل ترافیک یکی از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

کرج کلان‌شهری به وسعت ۱۶۰ کیلومتر با جمعیتی معادل یک استان است که در همجواری پایتخت قرار گرفته و مرکز استان البرز است.

این کلان‌شهر در رقابت با برادرخوانده خود یعنی تهران با معضلات زیادی از جمله زندان‌های ملی و بزرگ تا آلودگی ناشی از شهرک‌های صنعتی مواجه است، در حالی که بر اساس برآوردها، درآمدها به جیب برادر بزرگ‌تر می‌رود.

اداره شهرهای بزرگ و پرجمعیت از جمله کرج نیازمند انسجام و وحدت عملکرد مدیریت شهری است. شورای اسلامی شهر طی دو سال گذشته با ایجاد حواشی، انتخاب‌ها و استیضاح‌های گاه و بی‌گاه، هزینه‌های زیادی به شهر تحمیل کرده است؛ با این وجود تلاش مدیران این است که در شرایط بحران نیز شهر را به بهترین نحو اداره کنند.

مهرداد کیانی، شهردار کرج در این خصوص گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طی سال‌های گذشته از کرج کوچ و سرمایه خود را به شهرهای دیگری مانند اصفهان و مشهد منتقل کرده‌اند، اگر به دنبال کسب درآمدهای پایدار هستیم باید به سمت جلب اعتماد افکار عمومی و جذب مجدد سرمایه‌گذاران پیش برویم. امروز شهر کرج بیش از هر زمان دیگری به درآمدهای پایدار نیاز دارد و افزایش درآمدهای پایدار منوط به اعتماد سرمایه‌گذاران است.

وی افزود: بسیاری از بناهای شاخص که طی دهه‌های گذشته در کرج ایجاد شده، به همت سرمایه گذاران بوده است و باید شرایط را برای بازگشت آنها فراهم کنیم.

شهردار کرج گفت: یکی از راهکارهای کاهش ترافیک، ایجاد خطوط بی‌آرتی است که مطالعه اولیه آن از حصارک تا میدان شهید سلطانی انجام شده است و امیدواریم به زودی وارد فاز اجرایی شود.

خط یک متروی اصفهان توسعه می‌یابد

سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: توسعه خط یک متروی این کلان‌شهر تا مقابل در ورودی دانشگاه صنعتی اصفهان به طول ۵.۵ کیلومتر با پنج ایستگاه ادامه می‌یابد و در ادامه به خط شاهین‌شهر با طول حدودی ۱۴.۵ کیلومتر متصل خواهد شد.

رنگ، فضاهای شهری را خواناتر می‌کند

سعیده بهداشت؛ کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: شناسایی هویت‌های رنگی می‌تواند در خواناتر کردن فضا به طراحان شهری کمک کند، طراحی رنگ در شهر از دیدگاه روانشناسی بر هویت‌بخشی فضاها اثرگذار است، اما امروزه رنگ‌ها بیشتر بدون هماهنگی با هویت، فرهنگ و تراکم‌های جمعیتی و ساختمانی به‌کار برده می‌شود.

اتوبوسرانی اصفهان ۴۰۰ راننده پایه یک استخدام می‌کند

سیدعباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: با توجه به ضرورت و فوریت تکمیل ناوگان حمل‌ونقل شهری، اتوبوسرانی اصفهان در نظر دارد تعداد ۴۰۰ نفر راننده پایه یک استخدام کند.

فضای شهر رنگ و بوی سردار دل‌ها را گرفت

فضای شهر رنگ و بوی سردار دل‌ها را گرفت یکی دیگر از پرمخاطب ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

محسن خرمی‌شریف، شهردار قرچک گفت: همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فضای شهر با نصب بنر و پرچم‌های مشکی آماده‌سازی شده است.

هیچ مبلغی اضافه‌تر از مصوبه شورا دریافت نمی‌کنیم / فضای سبز باغ رضوان ریه شرق اصفهان است

هیچ مبلغی اضافه‌تر از مصوبه شورا دریافت نمی‌کنیم / فضای سبز باغ رضوان ریه شرق اصفهان است یکی دیگر از پرمخاطب ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۴ هزار و ۳۰۰ نفر در آرامستان باغ رضوان آرمیده‌اند، اظهار کرد: باغ رضوان در سال ۱۳۶۳ به منظور حفظ و حراست از دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام تخت فولاد احداث شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وسعت زمین باغ رضوان ۱۲۰۵ هکتار است که تا کنون ۳۰۵ هکتار از آن استفاده شده است، تاکید کرد: سازمان آرامستان‌های شهرداری هیچ مبلغی را اضافه‌تر از موارد مصوب شورای اسلامی شهر از خانواده متوفیان دریافت نمی‌کند، اما با توجه به اینکه برخی از شهروندان به صورت شخصی خواهان خیرات و نذورات هستند، سایت باغ رضوان امکان واریز خیرات را برای عموم مردم فراهم کرده است و شهروندان می‌توانند نوع نذورات و خیرات خود را ضمن پرداخت، مشخص کنند که به عنوان مثال می‌تواند نصب یک نیمکت در باغ رضوان یا در سطح شهر باشد.

بوستان‌های محلی؛ ریه شهرها / شکل‌گیری تعاملات شهروندان با احداث پارک‌های موضوعی

بوستان‌های محلی؛ ریه شهرها / شکل‌گیری تعاملات شهروندان با احداث پارک‌های موضوعی یکی دیگر از پرمخاطب ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

فضای سبز زیباترین موهبت الهی است که به بشریت و تمام موجودات زنده هدیه شده است. وجود آن به ویژه در جوامع شهری، افزون بر سلامت جسمانی، موجب آرامش روان است، با این وجود نزدیکی طبیعت به محل کار و زندگی انسان‌ها، فضاهای سبز کوچک داخل شهرها و فواید آنها برای شهروندان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

فضاهای سبز از یک سو موجب بهبود وضعیت زیست‌محیطی شهرها می‌شود و از سوی دیگر شرایط مناسبی را برای گذران اوقات فراغت شهروندان فراهم می‌کند. اهمیت فضاهای سبز شهری تا آن اندازه است که امروزه وجود این نوع کاربری یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع به حساب می‌آید.

فرزاد مؤمنی، کارشناس ارشد شهرسازی در این خصوص گفت: طراحی بوستان‌های محلی در یک فضای باز عمومی موجب می‌شود فضاهای عبور هوا و تهویه مطبوع در میان این حجم از تراکم ساختمانی باز بماند و آلودگی هوا تا حد زیادی کاهش پیدا کند؛ لذا بوستان‌های محلی نه تنها به دلیل پوشش گیاهی بلکه به دلیل فضای باز عمومی که ایجاد می‌کند منجر به تنفیذ هوا می‌شود.

وی افزود: کاشت درخت در بوستان‌ها ضمن کمک به رفع آلودگی هوا، دی اکسید کربن هوا را می‌گیرد و اکسیژن آزاد می‌کند. شهرداری‌ها با استفاده از فرصت بازآفرینی شهری در محلات فرسوده شهر و مشارکت با ساکنان می‌توانند خانه‌های قدیمی بدون سکنه را طی توافقی معامله کنند تا فضای میان ساختمان‌ها بازگشایی شود. مکان جانمایی بوستان‌های محلی باید در طرح‌های جامع و تفصیلی لحاظ شود.

اعتبار ۱.۲ میلیارد تومانی برای روشنایی پارکینگ‌های اصفهان

اعتبار ۱.۲ میلیارد تومانی برای روشنایی پارکینگ‌های اصفهان یکی دیگر از پرمخاطب ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

مجید عموچی، رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: در اصفهان ۳۸ پارکینگ وجود دارد که ۱۸ مورد آن طبقاتی است و حدود ۱.۲ میلیارد تومان اعتبار صرف روشنایی آن‌ها شده است.

چنبره ترافیک بر شهر طلای سفید!

چنبره ترافیک بر شهر طلای سفید! یکی دیگر از پرمخاطب ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

جمعیت شهر گرگان حدود ۴۰۰ هزار نفر است و بیشتر از ۳۵ درصد جمعیت شهری استان گلستان در این شهر زندگی می‌کنند. موقعیت گرگان موجب شده است تا روزانه حجم زیادی از وسایل نقلیه از درون شهر عبور کند که با آلودگی صوتی و ترافیک شدید همراه است؛ نبود کمربندی به عنوان یک مشکل ۱۲ ساله بر این معضل افزوده است.

تردد خودروهای سنگین از داخل شهر، افزایش ترافیک و تخریب تأسیسات و زیرساخت‌های شهری تنها بخشی از مشکلات نبود کمربندی است که تردد شهروندان را با مشکل مواجه کرده و خسارت‌های جانی و مالی برای آنها در پی داشته است.

سال ۱۳۸۸ کلنگ پروژه کمربندی زمین خورد و جزو مصوبات ملی شد تا با تخصیص اعتبار دولتی اجرایی شود، اما نبود اعتبار این پروژه مهم را مسکوت نگه داشته است. با توجه به گردشگرپذیر بودن گرگان و وجود این شهر در محور مواصلاتی تهران - مشهد، با اجرای طرح کمربندی از بار ترافیکی سنگین شهر کاسته می‌شود، اما علی رغم تصادفاتی که در بزرگراه شهید کلانتری رخ می‌دهد، هنوز اقدامی برای تکمیل کمربندی شهر انجام نشده است.

سیدمحمدرضا سیدالنگی، شهردار گرگان در این خصوص گفت: احداث کنار گذر شهرها از وظایف وزارت راه و شهرسازی است، در این زمینه پیگیری‌ها از سوی نمایندگان شهر گرگان در مجلس، استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی به عنوان دبیر شورای هماهنگی انجام شده است.

وی افزود: قطعه نخست پروژه کنار گذر شهر گرگان بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و قابلیت این را دارد که با تخصیص اعتبار به بهره‌برداری برسد، با بهره‌برداری از قطعه نخست ترافیک جرجان به میدان شهید قندهاری منتقل می‌شود؛ لذا برای اینکه از این معضل رهایی پیدا کنیم باید قطعه دوم نیز اجرایی شود.

شهردار گرگان خاطرنشان کرد: قطعه دوم ۱۲.۵ کیلومتر است و حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با مدیر کل راه و شهرسازی گرگان در این خصوص صحبت کرده‌ایم.

سیدالنگی تاکید کرد: چنانچه وزارت راه و شهرسازی به تنهایی بخواهد این میزان اعتبار را تخصیص دهد، مردم گرگان باید ۲۰ سال دیگر منتظر بهره‌برداری از این پروژه بمانند؛ لذا درخواست داریم واگذاری پروژه به بخش خصوص انجام شود.

کلانتری حصه درگیر تغییر رأی مسئولان انتظامی / اجازه تبدیل کتابخانه به کلانتری را نمی‌دهیم

سیداحمد نواب، مشاور شهردار اصفهان در امور محلات شهر با اشاره به فراز و نشیب‌های احداث کلانتری در محله حصه گفت: مسئولان انتظامی از نظر بلندپروازانه خود عدول کنند تا به راه‌حلی برای رفع مشکل برسیم.

کد خبر 631647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.