فضاسازی شهرها برای حضور فعال زنان

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با بیان اینکه جنسیت مهمترین عامل در درک احساس شخصی و اجتماعی است، گفت: تامین امنیت در فضاهای عمومی شهر برای بانوان اهمیت زیادی دارد، چنانچه احساس امنیت اجتماعی تامین نشود، زنان کمتر در شهر حاضر می‌شوند؛ لذا این مهم باید در فضاسازی‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از عوامل درآمد شهرداری‌ها، تبلیغاتی است که روی بدنه پل‌های عابرپیاده نصب می‌شود تا از این طریق درآمدزایی حاصل شود، اما نصب همین آگهی نوشته‌ها و تبلیغات، موجب شده است دید کافی به پل‌های عابر پیاده وجود نداشته باشد و محیط ناامن و غیرقابل دفاع شود؛ بنابراین شهروندان ترجیح می‌دهند از این پل‌ها استفاده نکنند.

وی افزود: زمانی که تبلیغات روی بدنه پل نصب می‌شود، فضایی برای کارتن‌خواب‌ها، معتادان و افرادی که ظاهر نامعقول دارند فراهم می‌شود، زنان احساس خطر می‌کنند و ترجیح می‌دهند از این مکان‌ها استفاده نکنند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: پل‌های عابر پیاده باید به نحوی طراحی شود که تمام افراد جامعه بتوانند در طول شبانه‌روز و هر ساعت از آن استفاده کنند.

کریمی اضافه کرد: مسئولان باید بر نحوه طراحی پل‌ها به منظور تأمین امنیت و آرامش شهروندان دقت داشته باشند تا افراد از نظر روانی احساس امنیت کنند.

وی با بیان اینکه تبلیغات نباید دید به پل را مختل کند، تاکید کرد: اگر دوربین‌های مدار بسته در این فضاها تعبیه شود برای مزاحمان نوامیس و متخلفان فضای ارتکاب به جرم ناامن می‌شود؛ تردد انتظامی نیز باید در این محل‌‎ها وجود داشته باشد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: اگر یکی از مدیران شهری زن باشد، شرایط دیگر زنان شهر را بهتر درک می‌کند و می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها نظرات ارزشمندی را برای این قشر ارائه دهد.

کریمی با بیان اینکه جنسیت مهمترین عامل در درک احساس شخصی و اجتماعی است، تصریح کرد: امنیت در فضاهای عمومی شهر برای بانوان اهمیت زیادی دارد، چنانچه احساس امنیت اجتماعی تأمین نشود، زنان کمتر در فضا حاضر می‌شوند و دچار خودشکوفایی درونی نمی‌شوند، زیرا هر فرد به واسطه تعامل و حضور در شهر تجربیاتی به دست می‌آورد و زمانی که زنان به دلیل نبود امنیت در منزل محصور می‌شوند، مشارکت آنها در مسائل شهری کاهش می‌یابد.

وی گفت: وجود فضاهای نامناسب و بی‌دفاع شهری، محلات ناامن و ایجاد شهرهایی با معماری مردانه از عوامل تهدیدکننده امنیت شهرها است که سطح مشارکت اجتماعی زنان را پایین می‌آورد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با بیان اینکه امنیت به معنای رهایی از خطر، تهدید، آسیب و ترس و حضور در مکانی با آرامش و اطمینان خاطر است، افزود: امنیت در اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان یکی از حقوق اجتماعی مطرح شده است و تأمین آن ضرورت دارد.

کد خبر 631554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.