لزوم مدیریت نوین وقف در شهرستان لنجان

فرماندار شهرستان لنجان گفت: موقوفات ظرفیتی هستند که با مدیریت درست می‌توانند در مسیر شکوفایی جامعه مورد استفاده قرار گیرند. بر همین اساس، باید از تجربه‌های موفق وقف در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شد تا زمینه توسعه شهرها و روستاهای شهرستان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا محمدی فشارکی امروز - پنجشنبه پانزدهم دی‌ - در آیین تکریم و معارفه رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان، وقف را کلید ماندگاری انسان دانست و اظهار کرد: وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری در مکتب اسلام به‌شمار می‌آید که به‌طور غیرمستقیم در قرآن و به‌طور مستقیم در سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) به آن توجه فراوان شده است.

وی با بیان اینکه دایره وقف بسیار گسترده است، افزود: فقرزدایی یکی از کارکردهای مهم وقف در جامعه به‌شمار می‌آید؛ اما این سنت حسنه کارکردهای زیادی در مباحث اعتقادی، فرهنگی، بهداشت و درمان، گسترش علوم و فنون و همچنین مباحث دانش‌بنیان و … دارد که با احیا و بهره‌گیری کاربردی از موقوفات می‌توان تحولی شگرف را در جامعه رقم زد.

فرماندار شهرستان لنجان ترویج فرهنگ وقف را یکی از الزامات تحقق تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: تمدن اسلامی با وقف می‌تواند در جامعه احیا شود. ازاین‌رو باید با وحدت و همدلی در ترویج فرهنگ وقف حرکت کرد. چراکه موضوع وقف تنها منحصر به اوقاف نبوده و متولیان این حوزه در شهرستان لنجان باید زمینه همگرایی بیشتر را در این حوزه ایجاد کنند.

وی وقف را بهترین مسیر برای رسیدن به رستگاری و باقیات صالحات دانست و گفت: در گذشته موقوفات تنها شامل برگزاری مراسم عزاداری یا کمک به زائران و نیازمندان می‌شد، اما امروز نیت واقفان در بخش‌های مختلف و متنوعی انجام می‌گیرد و بر همین اساس انتظار می‌رود از دو منظر آگاهی‌بخشی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به این مهم پرداخته شود.

محمدی خواستار مدیریت نوین وقف در شهرستان لنجان شد و اضافه کرد: اعتمادسازی و ماندگاری موقوفات یک عامل مهم برای ایجاد دلگرمی در بین واقفان نیک‌اندیش به‌شمار می‌آید. ازاین‌رو باید به گونه‌ای عمل شود که واقفان احساس کنند موقوفه‌هایشان ماندگار خواهد بود و ثمرات آن شامل حال جامعه هدف می‌شود.

وی عنوان کرد: موقوفات ظرفیتی هستند که با مدیریت درست می‌توانند در مسیر شکوفایی جامعه مورد استفاده قرار گیرند. بر همین اساس باید از تجربه‌های موفق وقف در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شد تا زمینه توسعه شهرها و روستاهای شهرستان فراهم شود.

فرماندار شهرستان لنجان بر استفاده از ظرفیت غنی فرهنگی بقاع متبرکه و امامزاده‌های مدفون در این شهرستان تاکید کرد و گفت: شهرستان لنجان در حوزه گردشگری از ظرفیت بسیار زیادی برخوردار است. ازاین‌رو ارتقای زیرساخت‌های اماکن مذهبی که ظرفیت گردشگری دارند موجب توسعه گردشگری مذهبی شهرستان و ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اداره اوقاف شهرستان لنجان به‌دلیل ظرفیت‌های موجود می‌تواند یکی از ادارات پرنشاط باشد که برای تمامی فصول، برنامه‌های مدون برای خدمت‌رسانی فرهنگی را اجرایی کند و با توجه به تنوع وظایف و تعابیر که مقام معظم رهبری از این نهاد مقدس دارند انتظار می‌رود از ظرفیت‌های مختلف ازجمله رسانه‌ها، فضای مجازی و … فعالیت‌های این نهاد برای شهروندان تبیین شود.

به گزارش ایمنا، در این مراسم، از زحمات حسین صفری ریاست سابق اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان تقدیر و حمیدرضا ابراهیمی به‌عنوان رئیس جدید این اداره معرفی شد.

کد خبر 631543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.