دردسر جدید دلاری برای مستاجرها/پیش‌بینی بازار رهن و اجاره تا شب عید

یک کارشناس مسکن با پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن تا شب عید، گفت: تحولات ارزی حتماً از شب عید بر معاملات رهن و اجاره نیز تأثیرگذار خواهد بود.

حسن محتشم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره افزایش ۲۷ درصدی معاملات مسکن تهران در آذرماه، اظهار کرد: این معاملات غالباً مربوط به متراژهای کوچک و متوسط قیمت مسکن تهران بوده است. معاملات آپارتمان‌های بزرگ نیز ناشی از پایین آمدن قیمت واحدهای لاکچری و لوکسی است که فروشنده شده‌اند.

وی افزود: تأمین مسکن برای متقاضیان واقعی امروز به یک رؤیا تبدیل شده و فراتر از آرزوست. همین موضوع منجر می‌شود که در زمان افزایش قیمت دلار برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت، تلاش کنند تا خانه‌دار شوند. نمی‌توان افزایش تعداد معاملات مسکن تهران را غیر طبیعی دانست. البته این موضوع قابل انتظار نبود.

قیمت مسکن افزایش می‌یابد

این کارشناس در ادامه با پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده، گفت: به نظر نمی‌رسد قیمت مسکن کاهش یابد و حتی امکان افزایش نیز وجود دارد. در دو سه ماه اخیر قیمت همه کالاها متأثر از افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی افزایش یافت.

محتشم اضافه کرد: در چنین شرایطی افراد برای جلوگیری از متضررشدن، سرمایه‌های خود را به خرید ارز، طلا و یا مسکن اختصاص می‌دهدند. برخی افراد با توجه به مخاطرات موجود طرفدار بازارهای مالی نیستند و مسکن را برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر می‌دانند.

تأثیر تحولات ارزی بر معاملات رهن و اجاره

وی با بیان اینکه مسکن از طریق رهن و اجاره می‌تواند سود بیشتری برای فرد تأمین کند و همزمان ارزش پول نیز حفظ می‌شود، گفت: تحولات ارزی حتماً از شب عید بر معاملات رهن و اجاره نیز تأثیرگذار خواهد بود زیرا نقل‌وانتقالات در دی‌ماه و فصل سرد به ندرت انجام می‌شود.

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه شب عید با افزایش قیمت رهن و اجاره مواجه خواهیم شد، گفت: رهن و اجاره با ضریبی از قیمت ملک تعیین می‌شود. قیمت ملک تهران در یک ماه اخیر افزایش قابل توجهی داشته و مشخص است در دوران رونق معاملات رهن و اجاره بر قیمت این معاملات نیز تأثیر می‌گذارد.

محتشم اضافه کرد: همه این افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی است، مسکن با دلار تعامل دارد قیمت آن با کمی تأخیر نسبت به دلار افزایش می‌یابد زیرا نقدشوندگی ساختمان مشکل‌تر است.

وی ادامه داد: با ادامه روند افزایشی قیمت دلار قطعاً تا شب عید با افزایش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد.

کد خبر 631503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.