بزرگ‌ترین ریاضی‌دان جهان کیست؟

لطفی علی‌عسکرزاده‌اردبیلی ریاضی‌دان، دانشمند کامپیوتر، مهندس برق و استاد علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا و ارائه‌دهنده نظریه منطق فازی و شاخه‌های متنوع آن است. وی بیش از ۳۵ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر جهان و جوایز بسیار از ژاپن، آمریکا، شوروی، روسیه، آذربایجان و ایران دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه ایران اسلامی به‌واسطه بهره‌مندی از توانمندی‌های جوانان نخبه، در بسیاری از علوم به خودکفایی رسیده است. خبرگزاری ایمنا همسو با دیگر نهادها، نگاه حمایتی ویژه‌ای از استعدادهای درخشان این دیار دارد؛ از طرفی باید از ظرفیت نخبگان به نحو شایسته در راستای توسعه و رفع مشکلات بهره‌مند شویم.

از این رو این رسانه در راستای یکی از رسالت‌های خود که معرفی نخبگان ایران اسلامی است؛ سه‌شنبه و پنج‌شنبه هر هفته به معرفی یکی از نخبگان کشور خواهد پرداخت. این هفته ایمنا، به سراغ «لطفی علی‌عسکرزاده‌اردبیلی» رفته و آنچه می‌خوانید گوشه‌ای از سوابق و دستاوردهای این نخبه ایرانی است.

بیوگرافی لطفی علی‌عسکرزاده اردبیلی

لطفی علی‌عسکرزاده‌اردبیلی ریاضی‌دان، دانشمند کامپیوتر، مهندس برق و استاد علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و ارائه‌دهنده نظریه منطق فازی و شاخه‌های متنوع آن است. وی در پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۲۹۹ در باکو (آذربایجان شوروی) زاده شد.

پدرش «رحیم علی‌عسکرزاده» روزنامه‌نگار و بازرگان، از اهالی اردبیل و خبرنگار روزنامه «ایران» و مادرش «فانیا کوریمان» پزشک کودکان یهودی روس همچنین شهروند ایران بود. علی‌عسکرزاده تحصیلات دبستان خود را در همین شهر و به زبان روسی آغاز کرد. زمانی که ۱۰ ساله بود، پدر و مادر لطفی در پی قحطی و نایابی ناشی از سیاست‌های تعاونی‌سازی دوران استالین، باکو را ترک و به ایران (شهر تهران) مهاجرت کردند.

علی‌عسکرزاده در امتحانات ورودی دانشگاه تهران مقام دوم را کسب کرد. در سال ۱۹۴۲ رشته مهندسی برق را در این دانشگاه با موفقیت به پایان رساند و در دوران جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین به ایالات متحده مهاجرت کرد. در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) ادامه تحصیل داد و در سال ۱۹۴۶ درجه کارشناسی ارشد خود در مهندسی برق را دریافت کرد.

فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی لطفی علی‌عسکرزاده اردبیلی

علی عسکرزاده با خلاقیت ذهنی نظریه‌های متعددی را در زمینه تخصصی خود ارائه کرد. در اوایل دهه ۱۹۶۰ متوجه شد که نقش انسان و مغز آن در دانش مهندسی سامانه‌ها لحاظ نشده است.

در سال ۱۹۶۵ اثر پیشگامان خود در زمینه مجموعه‌های فازی را در مقاله‌ای با عنوان «مجموعه‌های فازی» منتشر کرد که در آن با وارد کردن ارزش‌هایی مثل کوتاه و بلند در ریاضیات، متغیرهای فازی را معرفی کرد. وی روش تازه‌ای برای بررسی «عدم قطعیت» ارائه کرد که شبیه تئوری احتمالات بود.

علی‌عسکرزاده در کنار «جان ر. راگاتسینی» به خاطر پیشگامی در توسعه تبدیل Z (مورد استفاده در پردازش سیگنال‌های گسسته) در ۱۹۵۲ شناخته می‌شود. این روش‌ها هم‌اکنون در پردازش سیگنال‌های گسسته، کنترل دیجیتال و دیگر سیستم‌های گسسته در صنعت و پژوهش مورد استفاده هستند.

در سال ۲۰۱۱ مفهوم «اعداد Z» را مطرح کرد تا «عدم قطعیت» را به ارزش‌های رقمی اعداد فازی بیفزاید. این مفهوم در سال ۲۰۱۳ به نام او ثبت شد. ثبت این مفهوم انگیزه‌ای برای تأسیس شرکت نوپا در مریلند آمریکا شد.

دستاوردها و افتخارات لطفی علی‌عسکرزاده اردبیلی

علی عسکرزاده بیش از ۳۵ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر جهان و جوایز بسیار از ژاپن، آمریکا، اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، روسیه، آذربایجان و ایران دریافت کرده و عضو آکادمی‌های علمی بی‌شمار بوده است.

وی یکی از پژوهشگرانی است که دارای بیشترین ارجاع (highly-cited) در مقالات علمی دنیا است. بیش از ۲۰۰ مقاله علمی را به‌تنهایی در کارنامه علمی خود دارد و در هیئت تحریریه ۵۰ مجله علمی جهان مقام «مشاور» را دارا است.

در اسفندماه ۱۳۹۴ دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه محل تحصیل وی ضمن برگزاری بزرگداشتی نشان دکترای افتخاری خود را به لطفی علی‌عسکرزاده اهدا کرد. برخی از جوایز این دانشمند ایرانی عبارت است از:

  • مدال ارینگن (۱۹۷۶)
  • مدال ریچارد همینگ مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (۱۹۹۲)
  • مدال روفوس اولدنبرگر (۱۹۹۳)
  • مدال افتخار آی‌تریپل‌ئی (۱۹۹۵)
  • نشان بنجامین فرانکلین (۲۰۰۹)
  • جایزه بنیاد پیشرو دانش بی‌وی‌وی‌ای (۲۰۱۲)

درگذشت لطفی علی‌عسکرزاده اردبیلی

لطفی‌زاده در ۶ سپتامبر ۲۰۱۷ (پانزدهم شهریور ۱۳۹۶) در کالیفرنیا دیده از جهان فروبست و در زادگاهش (باکو) به خاک سپرده شد.

کد خبر 631482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.