مالچ‌پاشی، عامل تهدیدکننده حیات بیابان‌ها و تنوع زیستی

یک بوم‌شناس و فعال محیط زیست، گفت: مواد نفتی ناشی از مالچ‌پاشی زندگی تمام جانوران، گیاهان و انسان‌های روز زمین را تهدید می‌کند، زیرا با چنین روشی بیابان‌ها و تمام موجوداتی را که بخش مهمی از طبیعت محسوب می‌شود، می‌شکند و کامل نابود می‌کند.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، مالچ‌پاشی را اقدام زیست محیطی با نابودی پوشش گیاهی، جانوری و منابع خاکی دانست و اظهار کرد: مالچ‌پاشی برای حیات وحش بسیار مضر و همچون سم است که گیاهان را می‌کشد و جانوران زیرزمین را نابود می‌کند، چراکه وقتی این مواد سمی روی سطح زمین می‌نشینند با نفوذ در خاک، لانه‌های جانداران زیرزمینی را تخریب و نابود خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از دلایل مالچ‌پاشی کنترل ریزگردها عنوان شده است، افزود: مالچ متشکل از مواد نفتی است که به گفته متولیان امر برای تثبیت شن‌های روان در بیابان و صحراهای ایران انجام می‌شود، اما این اقدامات مثال "آفتابه خرج لحیم" است، زیرا با چنین روشی بیابان‌ها و تمام موجودات که بخش مهمی از طبیعت محسوب می‌شود را می‌شکند و کامل نابود می‌کنند.

این فعال محیط‌زیست درباره عوارض و تبعات مالچ‌پاشی بر حیات وحش، تصریح کرد: با مالچ‌پاشی مواد سمی در بیابان‌ها تثبیت می‌شود و حیوانات بیابان‌ها به‌ویژه مارمولک و حشرات را که جزئی از طبیعت ایران هستند، نابود می‌کند و گونه‌های گیاهی مورد تغذیه جانداران، پرندگان و چرندگان و تمام جانوران وابسته به زمین منقرض می‌شود.

وی گفت: مواد نفتی ناشی از مالچ‌پاشی زندگی تمام جانوران، گیاهان و انسانی روز زمین را تهدید می‌کند، چرا که بعد از این اقدام، مالچ‌ها مواد سمی مانند قیر و نفت در اثر گرمای شدید بیابان‌ها طی ترک‌خوردگی با گردوغبار در وسعت زیادی پراکنده می‌شوند که برای تثبیت آن طی سال‌های بعدی مجدد تکرار خواهد شد.

کهرم، تنها فواید مالچ‌پاشی در بیابان‌ها را سود افراد مالچ‌پاش دانست و اظهار کرد: وقتی ماده سمی را روی زمین و خاک بیابان‌ها پخش می‌کنند، نه تنها بر نابودی پوشش گیاهی تأثیرگذار است، بلکه جانداران گیاه‌خوار با مصرف بوته‌ها و گیاهان، سموم آن‌ها در جانواران گوشت‌خوار ارزشمند مانند یوزپلنگ که از گیاه‌خواران تغذیه می‌کند نیز اثرگذار خواهد بود و این چرخه همچنان با تکرار مالچ‌پاشی تداوم دارد و سبب نابودی حیات وحش و محیط‌زیست می‌شود.

وی افزود: مواد نفتی ناشی از مالچ‌پاشی زندگی تمام جانوران، گیاهان و انسانی روز زمین را تهدید می‌کند، زیرا با چنین روشی بیابان‌ها و تمام موجودات که بخش مهمی از طبیعت محسوب می‌شود را می‌شکند و کامل نابود می‌کنند.

این فعال محیط‌زیست با تاکید بر اینکه مواد سمی ناشی از مالچ‌پاشی برای خانوارهای چادرنشین در بیابان نیز بی تأثیر نیست، خاطرنشان کرد: ذرات این مواد نفتی سمی با وزش باد و گردوغبار پراکنده می‌شوند و تمام آن‌ها مواد مسموم‌کننده خاک و موجوداتی است که در خاک زندگی می‌کنند.

کد خبر 631418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.