آلودگی فصل زمستان را می‌توان با حذف سوخت مازوت کاهش داد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: صرفه‌جویی در مصرف گاز به کاهش مصرف مازوت‌سوزی کارخانه‌های اطراف شهر اصفهان کمک می‌کند و منجربه کاهش آلودگی هوا می‌شود.

به گزارش ایمنا، حسین حق‌شناس اظهار کرد: چندسالی است که در فصل زمستان، موضوع وارونگی هوا و افزایش غلظت مواد آلاینده مطرح می‌شود که بیشتر اوقات به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و گاهی تعطیلی ادارات می‌انجامد.

وی افزود: وارونگی هوا، پدیده‌ای است که بیشتر در اواخر فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد، در هنگام وارونه شدن هوا در شهرهایی همچون تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز و سایر کلان‌شهرها، گازهای آلاینده و گلخانه‌ای به سطح زمین نزدیک شده و باعث بالا رفتن مقدار آلودگی هوا از حد مجاز خواهد شد که در بعضی از روزها، تنفس برای عموم یا افراد خاص دچار مشکل می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: در این فصل، هوای سرد به دلیل سنگینی در سطح زمین قرار می‌گیرد و هرنوع مواد آلاینده تولید شده توسط صنایع، خودرو و مصارف خانگی را در این لایه سرد محبوس و ماندگار می‌کند که این عامل دلیل آلودگی در فصل زمستان است که تنها توسط وزش باد و یا بارندگی از میان می‌رود.

وی با اشاره به آلودگی هوای شهر اصفهان نسبت به سایر شهرها تصریح کرد: آلودگی هوا در اکثر کلان شهرها رخ می‌دهد، اما شهر اصفهان از آلودگی بالاتری برخوردار است، زیرا موقعیت زاینده‌رود باعث شده است که صنایع نیازمند به آب در اطراف آن احداث شود، همچنین جریان دائمی هوای شهر اصفهان که از جنوب غرب به شرق بوده، مواد آلاینده غرب اصفهان را که حاصل آلودگی صنایع و کارخانه‌ها بوده به سمت شهر اصفهان حمل می‌کند.

حق‌شناس به کنترل آلودگی هوا اشاره و خاطرنشان کرد: آلودگی در فصل زمستان را می‌توان با حذف سوخت مازوت صنایع حاشیه نزدیک شهر اصفهان کاهش داد، دلیل استفاده سوخت مازوت کارخانه‌ها در فصل زمستان، کمبود سهم گاز است که به دلیل افزایش مصارف بالای گاز خانگی به اجبار سهمیه گاز صنایع کاهش می‌یابد.

اصفهان در رتبه سوم مصرف گاز کشور

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار کرد: بر این اساس نیروگاه شهید منتظری از نزدیک‌ترین صنایع به شهر اصفهان مجبور به مازوت‌سوزی شده است که به تولید و تأمین برق کشور کمک می‌کند، لذا اقدام شهروندان در صرفه‌جویی گاز و برق در این فصل می‌تواند در نحوه سوخت این صنعت عظیم کشور مؤثر باشد.

وی با اشاره به قرار گرفتن اصفهان در رتبه سوم مصرف گاز در کشور گفت: طبق آمار ابتدای مهرماه، مصرف گاز خانگی و تجاری ۷.۱۱ میلیون مترمکعب در روز برآورد شد و این میزان در دی‌ماه با کاهش دما به ۴۷ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده است، بنابراین چنان‌چه شهروندان بتوانند با صرفه‌جویی در مصرف گاز حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز صرفه‌جویی کنند، سوخت نیروگاه را می‌توان از مازوت حذف و گاز را جایگزین آن کرد.

حق‌شناس ضمن توصیه به شهروندان در صرفه‌جویی مصارف خانگی، افزود: استفاده از پوشش مناسب فصل در منزل (لباس گرم)، درزگیری درب‌ها و پنجره‌ها، پوشش ضخیم (پرده) درب‌ها و پنجره‌ها، جایگزین پنجره‌های دوجداره به جای پنجره‌های تک جداره، کاهش شعله اجاق گاز، باز نکردن آب حمام به صورت مداوم در حین دوش گرفتن، استفاده از آب ولرم در حمام نه رهاسازی آب نزدیک به جوش، پوشش قرار دادن خروجی‌های کولر، جوشیده شدن آب کتری و پخت و پز غذا به صورت بهینه از نکات مؤثر در کاهش مصرف گاز و برق است.

وی گفت: درباره منابع آلاینده، استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و استفاده وسایل نقلیه فرسوده و دودزا جز عوامل تشدید کننده آلودگی هوا است؛ خریدهای اینترنتی، دورکاری، حذف سفرهای غیرضروری، رفع نیازهای خرید و خدمات در نزدیک محل سکونت و بدون استفاده از خودرو، دریافت معاینه فنی و رفع اشکالات خودروهای دودزا که باعث حق‌الناس و افزایش آلودگی می‌شود و استفاده از حمل‌ونقل همگانی (مترو و اتوبوس) از مواردی است که در صورت رعایت شهروندان باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: در زمان آلودگی هوا و تعطیلی مدارس، خانواده‌ها باید حتی‌المقدور در منازل بمانند و از بیرون رفتن بی‌مورد پرهیز کنند تا علاوه بر حفظ سلامتی خود و سایر شهروندان، باعث آلوده‌تر شدن هوا نشوند.

کد خبر 631359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.