«آتش‌به‌اختیار» یعنی کار فرهنگی خودجوش، تمیز و قانونی

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر سال ۹۶ «آتش‌به‌اختیار» را به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز دانستند و عالمی همچون آیت‌الله مهدوی که برای تبیین حجاب نیز کتاب «۲۰دلیل عقلی برای حجاب» را نوشته‌اند، آیا این برای موضوع جز برمبنای عقلانیت، نسخه می‌پیچند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

«رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر سال ۹۶ «آتش‌به‌اختیار» را به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز دانستند. در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید شده بود: «آنچه ما گفتیم معنایش این است که در تمام کشور، جوانان و صاحبان اندیشه، فکر و همت، خودشان با ابتکار خود، کار را [کارهای فرهنگی را] پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند؛ آتش‌به‌اختیار، به معنای بی‌قانونی، فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم و آرامش کشور، مراقب سوءاستفاده دشمنان از وضعیت کشور و حفظ قوانین [باشند].»

عالمی همچون آیت‌الله مهدوی که عمده استدلال‌هایشان عقلی است و برای تبیین حجاب نیز کتاب «۲۰ دلیل عقلی برای حجاب» را نوشته‌اند، آیا برای موضوع آتش به اختیار، جز بر مبنای عقلانیت و قانون، نسخه می‌پیچند؟

در حواشی این توصیه، تکلیف اویی که با خون ملت ویزا و دلار گرفته، روشن است، اما آن صاحب تریبون و رسانه‌ای که مصدر این عبارت خاص و محتوای اصل کلام را می‌داند اما در مسیر تشویش دست به تعبیر می‌زند، از دو حالت خارج نیست؛ نخست نداشتن نگاه عمیق محتوایی که به احتمال زیاد بنا به هیجانات فضای مجازی ظاهر کلام را بی‌توجه به متن و فرا متن تفسیر کرده است و دوم نگاه احیاناً انحرافی است که سعی دارد از گفتارها و بیان‌های دیگران به نفع تفکرات و تفسیر خود بهره بگیرد.

به نظر هر دو خطرناک است و باید برای تکرار نشدن توسط مراجع ذی‌صلاح و قانونی پیگیری شود.»

کد خبر 631356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.