تاثیر مثبت عرضه خودرو در بورس کالا بر بازار

یک کارشناس بازار خودرو گفت: عرضه خودرو در بورس کالا با وجود ایرادهایی که دارد، بسیار بهتر از عرضه به شیوه قرعه‌کشی در تحولات بازار اثر خواهد گذاشت.

مرتضی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا سیاستی بود که بسیاری از کارشناسان با توجه به پیچیدگی معاملات بورس کالا، با آن مخالفت کرده و شائبه‌های بسیاری برای این اقدام وجود داشت.

وی افزود: با این وجود، عرضه در بورس در نهایت عملیاتی و عمیق شد به نحوی که ابتدا شرکت‌های خصوصی خودروهای خود را عرضه کردند و در ادامه ایران خودرو و سایپا نیز این روش را برای فروش خودروهای خود انتخاب کردند.

این کارشناس بازار خودرو گفت: عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به عرضه خودرو در قرعه‌کشی حسن بزرگی داشت، زیرا تقاضای نوسان‌گیری در آن صفر شد. در قرعه‌کشی بدون پیش‌پرداخت از مردم دعوت می‌شود بخت خود را بیازمایند و خودروهای عرضه شده را چندصدمیلیون ارزان‌تر از بازار بخرند.

شجاعی اضافه کرد: اما در بورس، خرید خودرو رقابتی است و هرکس قیمت بالاتری پیشنهاد کند می‌تواند صاحب خودرو شود و همین موضوع باعث شکسته شدن صف‌های میلیونی قرعه کشی‌های خودرو شد. عرضه در بورس کالا با وجود ایراداتی که دارد بسیار بهتر از عرضه به شیوه قرعه‌کشی در تحولات بازار اثر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: مصرف کننده که تقاضای سرمایه دارد به همراه افرادی که واقعاً به خودرو نیاز دارند در بورس کالا برای خرید خودرو رقابت می‌کنند اما در قرعه‌کشی با یک صف سنگین که برای نوسان‌گیری حضور یافته‌اند مواجهیم.

این کارشناس بازار خودرو گفت: در هر عرضه بورس کالا رقابت بین متقاضیان دو تا سه برابر تعداد خودروهای عرضه شده شکل می‌گیرد، بنابراین امکان دسترسی مصرف کننده به خودرو بالاتر رفته است، بنابراین اثر بیشتری نسبت به قرعه‌کشی در بازار دارد. مردم خودرو را به عنوان کالایی که تورم بر آن اعمال می‌شود پذیرفته‌اند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند تا سرمایه خود را از تورم حفظ کنند.

شجاعی تصریح کرد: بنابراین عرضه خودرو در بورس تأثیری بر خروج خودرو از لیست کالاهای سرمایه‌ای خارج نمی‌کند؛ عرضه به شیوه قرعه‌کشی تقریباً هیچ تأثیری بر قیمت‌های بازار ندارد اما عرضه در بورس کالا تأثیر بهتری بر کنترل قیمت‌های بازار خواهد داشت.

کد خبر 631273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.