متهمان پرونده شهید سلیمانی تحت پیگرد قانونی هستند/ آخرین وضعیت اتباع خارجی در اغتشاشات

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه عاملان و آمران ترور شهید سلیمانی تحت پیگرد قانونی قرار دارند، گفت: در این پرونده ۱۵۴ متهم که ۹۶ نفر از آنها از اتباع آمریکا هستند، شناسایی شده و روند تحقیقات ادامه دارد، تاکنون برای ۹ کشور ۱۱ نیابت قضائی ارسال شده است.

به گزارش ایمنا، مسعود ستایشی با گرامیداشت سومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: شهید سلیمانی در عرصه بین‌المللی نماد استکبار و استعمار جهانی در سال‌های اخیر بود که در راستای سیاست‌های ظلم‌ ستیزانه جمهوری اسلامی و عمق نقش استراتژیک ایران را در کشورهای جبهه مقاومت افزایش داده است و هدف دشمن تأثیرگذاری بر این مسیر پرشتاب و بالنده بود.

وی ادامه داد: به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، نقض صریح‌ترین حقوق بین‌الملل و زیر پا گذاشتن مقرراتی است که دشمن خود را ملتزم به آنها می‌داند. نقص پرونده تنها مسئله ترور شخص این شهید نیست، بلکه محل ارزیابی صحت ادعای آمریکا و مبین خوی استکباری و قانون ناپذیری این دولت تروریستی است. قوه قضائیه در دادگاه‌های داخلی و بین‌المللی به دنبال حق ملت ایران در این پرونده است. پیام مکتب شهید سلیمانی برای امروز و آینده عدم تحمل بی‌عدالتی، ظلم و اجحاف در حق همه انسان‌ها است. شهید سلیمانی نشان داد که مقاومت مثمر ثمر خواهد بود.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به سال‌روز یوم‌الله نهم دی، اظهار کرد: در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ شاهد وقایعی بودیم که نیاز به تبیین دارد و هرچه در این مهم اهتمام کنیم، کم است. این روز، روز تجلی اراده ملت غیور ایران در برابر دشمن و طبقه خاصی از وابستگان دشمن بود که سعی داشتند ارزش‌های انقلاب را مورد تهاجم قرار دهند. مردم نشان دادند که دلبستگی آنها به کلمه الله و خط سرخ عاشورا در زیر سایه ولایت فقیه تعرض‌پذیر نیست و این اجازه به احدی داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: نهم دی‌ماه نشان داد مردم ایران با وجود خواست دشمن، حافظ انقلاب و ارزش‌های انقلابی و ارزشی هستند و این یوم‌الله نشان داد که زمان صبر مردم سرانجام به پایان خواهد رسید و مردم اگر بخواهند همچون نهم دی‌ماه کار را با ارزش‌ها تمام کنند، خواهند توانست.

ستایشی گفت: اهمیت نهم دی آنجا است که با گذشت ۱۳ سال از آن روز تاکنون، سیلی نهم دی‌ماه بر چهره طراحی‌های پیچیده دشمن تا چه اندازه سخت و عبرت‌آموز بوده است.

پاسخ سخنگوی قوه قضائیه به ادعای دروغین آزار جنسی برخی زنان زندانی

سخنگوی قوه قضائیه درباره ادعای دروغین و بدون سند بعضی رسانه‌های معاند و برخی افراد صاحب تریبون در کشور با عنوان آزار جنسی علیه برخی متهمان بازداشتی و زندانیان زن، گفت: این ادعا در حالی از سوی برخی رسانه‌های معاند خارجی مطرح شده بود که تاکنون حاضر نشدند در مورد ادعاهای خود نشان یا سندی ارائه کنند.

وی ادامه داد: با اینکه قوه قضائیه بارها اعلام کرده است که روند نگهداری و امور زنان بازداشتی و زندانی توسط خانم‌ها انجام می‌شود و مردان حضور ندارند، در روزهای اخیر حداقل سه هیئت از مجلس شورای اسلامی و معاونت زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری از زندان و بازداشت زنان بازدید و با زندانیان زن گفت و گو و مصاحبه حضوری داشتند.

ستایشی گفت: اعضای این سه هیئت می‌گویند زندانیان با رد شدید ادعای آزار و تجاوز جنسی خواستار برخورد با مطرح‌کنندگان این ادعا شده‌اند، زیرا این ادعاها خانواده زندانیان را نگران کرده است. مدعیان دروغین ادعای مزبور که متخصصان دروغ‌سازی و دروغ‌پردازی بوده‌اند و بر همان دور باطل ترویج دروغ خود ساخته هستند، اما در مجموع تاکنون هیچکس هیچ مدرکی که دلالت بر صحت ادعای مزبور داشته باشد، به هیچ مرجعی ارائه نکرده است و دست افراد مزبور نسبت به ادعای مطرح شده خالی است در عین حال منتظر دریافت اسناد هستیم و نمی‌پذیریم روان افراد مشوش شود.

آخرین وضعیت پرونده جاسوسان و اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر نقش داشتند

وی در پاسخ به پرسشی درباره دو جاسوس فرانسوی، گفت: برای این دو متهم به اتهام جاسوسی، اجتماع، تبانی علیه امنیت داخلی در کشور کیفرخواست صادر شده است اما هنوز منتج به صدور رأی نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش دیگری درباره متهم بلژیکی، گفت: متهم بلژیکی از تاریخ ۱۸ آبان سال جاری از دادسرای مربوطه کیفرخواست صادر شده و در شعبه دادگاه انقلاب اسلامی مطرح رسیدگی است و به محض حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اتباع بیگانه که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند گفت: این افراد در موقعیت‌های مکانی مختلفی بنا به ارتباطات و اقداماتی که مرتکب شدند، بازداشت شده و اتهامات آنها گوناگون است، اما این وعده را می‌دهیم که نسبت به آخرین سرنوشت این افراد اطلاع‌رسانی کنیم. به عنوان مصداق حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ، برای ۱۶ نفر در این پرونده کیفرخواست صادر شده است که پنج نفر از آنها به اتهاماتی از قبیل محاربه، افساد فی‌الارض، عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی متهم هستند و کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه رفته است که یکی از این افراد تبعه کشور تاجیکستان و چهار تن از متهمان نیز تبعه کشور افغانستان هستند. در این پرونده برای ۱۰ نفر منع تعقیب صادر شده و برای یک نفر هم قرار موقوفی تعقیب صادر شده است و اکنون پنج نفر در بازداشت هستند.

پرونده حادثه تیراندازی جاده "بستک" در جریان رسیدگی قرار دارد

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره حادثه تیراندازی جاده "بستک" در استان هرمزگان و فوت یک دختر، گفت: تأسف و تأثر عمیق خود را نسبت به وقوع این حادثه اعلام می‌کنیم و خلاصه حادثه این گونه بوده است که در تاریخ چهارم دی‌ماه سال جاری حدود ساعت ۱۶:۳۰ در مسیر بستک، عوامل انتظامی در دو خودرو در حین گشت‌زنی به خودروی پژو پارس با شیشه دودی مشکوک می‌شوند و فرمان به ایست می‌دهند، اما راکب خودرو به حرکت خود ادامه می‌دهد و مأموران مبادرت به تیراندازی می‌کنند و یکی از تیرها از صندوق عقب وارد خودرو می‌شود و این دختر ۱۲ ساله را مجروح می‌کند و در نهایت پس از انتقال به بیمارستان این دختر فوت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قوه قضائیه بر اساس موازین قانونی پناهگاه تمام شهروندان است، افزود: فردی که تیراندازی کرده بود، اکنون با صدور قرار بازداشت موقت در زندان است و پرونده به اقتضای شرایط از باب صلاحیت‌ها در دادسرای نظامی هرمزگان ارسال شده و در شعبه دوم بازپرسی ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و فرایند رسیدگی با دقت و توجه کامل توسط مقامات قضائی استان هرمزگان در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: پدر متوفی نیز شکایتی را در مرجع قضائی ثبت کرده است که این پرونده نیز در جریان رسیدگی قرار دارد.

آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی، گفت: در این پرونده علاوه بر دو متهم که پیش از این بازداشت شده بودند، ۲۴ متهم دیگر نیز بازداشت شده‌اند و اکنون ۲۰ نفر با قرارهای سنگین وثیقه آزاد شدند.

ستایشی درباره اموال مسروقه شامل طلا، مسکوکات و ارزهای خارجی، افزود: تاکنون ۹۵ درصد از طلاها و صد در صد مسکوکات و ارزهای خارجی به بزه دیدگان مسترد شده است.

وی با تاکید بر اینکه ارزش اموال مسروقه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: پنج درصد از اموال کشف شده که هنوز به صاحبان صندوق‌ها بازگردانده نشده، به دلیل اختلاف و تعارض در مالکیت است که میان صاحبان صندوق‌ها ایجاد شده که روند استرداد این اموال نیز در حال کارشناسی است و در یک ماه آینده پایان خواهد یافت. پیگیری مجدانه برای بازگشت دو نفر از متهمان اصلی این پرونده که اکنون در ترکیه هستند، ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های کثیرالشاکی از جمله پرونده‌های خودرویی گفت: پرونده‌های کثیرالشاکی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌هایی است که قوه قضائیه به آن توجه دارد و دستورالعمل‌هایی را در دوره تحول و تعالی برای این مهم ابلاغ کرده است. رئیس دستگاه قضا نیز تأکیدهای وافری برای تسریع و جمع‌بندی این پرونده‌ها به طور مستمرا ارائه و ابلاغ کرده است.

وی افزود: در این پرونده‌ها یکی از کارهای ویژه، ریشه‌یابی علت شکل‌گیری و جلوگیری از موارد مشابه است و اگر جرمی باشد، پیشگیری از آن و اگر دعوایی باشد پیشگیری از تکرار و تعدد دعوا مد نظر است.

ستایشی اضافه کرد: در پرونده شرکت نگین خودرو و ایرتویا با بیش از چهار هزار شاکی در دادسرای ناحیه ۲۸ دادسرای انقلاب تهران، اقداماتی انجام شد و ۴۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص و تحویل مشتریان شده است، همچنین ۸۰۰ نفر با دریافت مبلغ به همراه نرخ خسارت تأخیر نقلیه با توجه به شاخص بانک مرکزی نسبت به رضایت و تسویه حساب کردند و در مورد بقیه شکات نیز آنچه هماهنگ شده تا پایان سال اقدامات لازم انجام می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده خودرویی مفتاح رهنورد

وی درباره آخرین وضعیت پرونده خودرویی مفتاح رهنورد، گفت: این پرونده با ۱۶ متهم در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران مطرح بود و منتهی به تصمیم یا صدور حکم شده است و حکم جزای نقدی و رد مال در حد بیش از ۱۶۰۰ نفر از مالباختگان که در مقام شکایت بودند صادر شده و دادنامه در دیوان عالی کشور تأیید و به اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت ارسال شده است. شرایطی در این پرونده وجود دارد که نیاز به توجه و سعه صدر خواهد داشت و در اجرای احکام صادره مالباختگان باید خویشتن‌داری کنند تا تمهیدات لازم برای اجرا فراهم شود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده کینگ مانی، گفت: این پرونده مربوط به شرکت بادران‌گستران است که با صدور کیفرخواست و صدور قرار دعاوی با اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به دادگاه رفته و دادگاه برای تأمین میزان مال از بین رفته، با شکایت پرونده را به دادسرا اعاده داده و یک فرآیند بسیار ویژه توسط کارشناسان متخصص انجام شده و نظریه نهایی کارشناسان به دادگاه فرستاده شده است.

وی ادامه داد: پرونده کینگ مانی دو متهم اصلی دارد که با قرار قانونی ۳,۶۰۰ میلیارد تومان متهمان در بازداشت به سر می‌برند.

رسیدگی به شکایت ۱۷ هزار مال‌باخته در پرونده یونیک فایناس

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده یونیک فاینانس، گفت: این پرونده مربوط به شرکت یونیک فاینانس با ۱۷ هزار شاکی است و تمام اقدامات لازم برای اعزام جلب و شناسایی و ضبط اعمال متهمان انجام شده، اما متهمان متواری و خارج از کشور هستند. شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به این پرونده اختصاص یافته و تمام وقت روی این پرونده کار می‌کنند. امیدواریم شکات در سریع‌ترین زمان ممکن به حقوق قانونی خود برسند.

وی با اشاره به پرونده رمز ارزها، تصریح کرد: این پرونده در شعبه ۱۲ جرایم اقتصادی مطرح رسیدگی است و ۵۰ هزار و ۴۸۲ نفر شاکی دارد و میزان مطالبات آنها ۴۲ میلیون دلار و ۲۲۵ میلیارد تومان است و ۲۴ هزار نفر از این تعداد تسویه شدند و درباره مابقی ۲۶ هزار نفر در شرف فروش اموال و پرداخت هستند. با اهتمامی که صورت گرفته حدود ۵۰ درصد شکات تعیین تکلیف شده‌اند.

آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمایی اوکراینی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات قوه قضائیه در پرونده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد: پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در سازمان قضائی نیروهای مسلح استان تهران به اعتبار صلاحیت قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون چندین جلسه دادگاه برای این پرونده برگزار شده است و طبق اطلاع‌رسانی‌های قبلی که در خصوص این موضوع داشتیم دادگاه به این پرونده ایراد گرفت و به دادسرا بازگردانند و پس از رفع نقص توسط دادسرا مجدد به دادگاه فرستاد شد و در نهایت دادگاه جلسات رسیدگی را برگزار می‌کند.

ستایشی اضافه کرد: به لحاظ تقاضایی که اولیای دم داشتند از باب همکاری و همیاری برگزاری این جلسات به روزهای آتی موکول شده است و جلسه بعدی تشکیل می‌شود و دادگاه تصمیم قانونی لازم را پیرامون پرونده مد نظر قرار خواهد داد.

منبع: ایرنا

کد خبر 631145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.