تعداد روزهای ناسالم هوا در اصفهان ۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، تعداد روزهای ناسالم در استان ۱۴۱ روز ثبت و گزارش شده که نسبت به سال گذشته ۲۰درصد افزایش داشته است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته شرایط آلودگی هوا در اصفهان نامناسب‌تر است، اظهار کرد: طی شش‌ماه ابتدای سال جاری، خیزش کانون‌های گردوغبار، شرایط بیابان‌زایی، وزش باد و جاری نبودن زاینده‌رود و فقدان تأمین حقآبه‌های زیست محیطی و کشاورزی از عوامل اصلی تشدید آلودگی‌ها در استان و افزایش روزهای ناسالم بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از آلودگی هوای سال جاری نسبت به سال گذاشته افزایش داشته است، افزود: براساس گزارش‌های سازمان محیط زیست، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۱ روز ناسالم در شهر اصفهان ثبت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، تشدید خشکسالی، کم‌آبی، کاهش بارش‌ها و افزایش کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان را از عوامل تشدید روزهای ناسالم دانست و تصریح کرد: ضرورت دارد که مسئولان کشوری و سازمان منابع طبیعی کشور با توجه به لزوم اجرای طرح بیابان‌زایی در ۲.۵ هکتار از اراضی بیابانی اصفهان، نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند.

طرح‌های بیابان‌زدایی نیازمند اعتبار است

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در اصفهان نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، گفت: حدود سه میلیون و ۲۰۰ هکتار از وسعت استان را مناطق بیابانی تشکیل می‌دهند که طبق مطالعات انجام شده ۱.۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی به عنوان کانون بحران و ۲.۵ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی بوده که ۱۲ شهرستان را تحت تأثیر قرار داده است.

شیشه‌فروش با ابراز تأسف از اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون مردم اصفهان تنها یک روز هوای پاک را تجربه کردند، اظهار کرد: بخشی از علت آلودگی هوا در نیمه دوم سال جاری به دلیل فعالیت صنایع و آلودگی‌هایی که منبع انتشار آن منابع ثابت مانند صنایع و نیروگاه‌های اطراف شهر بوده است.

وی درباره تشدید گردوغبار کانون‌های داخلی با فعالیت معادن، افزود: بخشی از گردوغبار هوا در اصفهان ناشی از فعالیت معادن گچ و آجر است، این معادن که بیشتر در منطقه سجزی، فساران و برخوار فعالیت می‌کنند، با وزش باد و برهم زدن خاک باعث تشدید گردوغبار و ایجاد کانون‌های درون استانی می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در سال جاری دو سامانه جوی، باعث بارش در سطح استان اصفهان شد؛ همچنین پیش‌بینی شده بود آلودگی هوای اصفهان در شش ماه نخست سال جاری ناشی از گردوغبار و کم‌آبی است.

خشکی زاینده‌رود زمینه‌ساز خیزش کانون‌های گرد و غبار

وی با بیان اینکه به دلیل خشکی رودخانه زاینده‌رود، کانون‌های گردوغبار افزایش یافته است، ادامه داد: علت آلودگی هوا در نیمه نخست سال جاری، کانون‌های گردوغبار، باران و رطوبت بوده و وزش باد نیز سبب تشدید این شرایط شده است، زیرا زمانی که باد می‌وزد، شاهد خیزش کانون‌های گردوغبار هستیم.

شیشه‌فروش تصریح کرد: نیمه دوم سال به‌طورمعمول شرایط خاص اصفهان از نظر جغرافیایی، وجود صنایع اطراف و خودروها و نیروگاه این استعداد را به وجود می‌آورد که آلودگی‌های ناشی از خودروها و صنایع ایجاد و منجر به افزایش آلودگی هوا در شهر اصفهان و شهرهای اطراف شود.

وی اضافه کرد: طی سال‌های گذشته پیگیری‌های فراوانی در راستای آلودگی هوای اصفهان انجام شده است، به عنوان مثال دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی و محیط زیست مطالعاتی در زمینه سهم‌بندی و وضعیت انتشار و منابع انتشار آلاینده‌ها به طور مشخص ارائه کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در تصویب‌نامه قانون هوای پاک آمده که محیط زیست به عنوان دبیرخانه این قانون در استان‌ها موظف به پیگیری و اجرای تکالیف است، وظایف و تکالیف تمام دستگاه‌ها در بخش کاهش انتشار آلاینده‌ها در قانون هوای پاک درج شده است و نظارت بر آن توسط محیط زیست باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته مطالعاتی انجام شده و نتایج این مطالعات در اختیار محیط زیست قرار گرفته است، در سال‌های مختلف به ویژه در شش ماه نخست سال جاری نیز جلسات متعددی در این راستا تشکیل شده است؛ همچنین مطالعه‌ای توسط هواشناسی انجام شده که تکمیل‌کننده مطالعات قبلی است و به‌طوردقیق سهم‌بندی انتشار آلاینده‌ها را مشخص کرده و کمک می‌کند تا نتایج مطالعات و اقدامات دستگاه‌ها شتاب گیرد.

کد خبر 631141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.