جایگاه «آموزش» در مدیریت مصرف انرژی باید ارتقا یابد

یک دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت: با توجه به اهمیت انرژی مردم باید از کودکی با مباحث مربوط به مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی آشنا و آگاه شوند که «انرژی» عنصر حیاتی است و زیرساخت کشور را تشکیل می‌دهد.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش آموزش و تدریس در مدیریت و مصرف صحیح انرژی، اظهار کرد: یکی از مباحث حائز اهمیت در مدیریت انرژی و ایجاد فرهنگ مصرف صحیح انرژی به برنامه و رسم‌الخط سازمان‌های دولتی و سیستم آموزشی کشور بازمی‌گردد.

وی اشاره کرد: تاکنون در کتب درسی مقاطع ابتدایی، متوسطه و حتی دانشگاه در رابطه با انرژی مباحثی ذکر شده است، اما این مطالب برای مدیریت و ایجاد فرهنگ مصرف صحیح انرژی، کافی نیست.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: درواقع مطالب کتب درسی در تمام سطوح به گونه‌ای است که هنگام مطالعه، علم‌آموز نمی‌تواند مباحث را جدی بگیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به این مسئله باید مطالب مربوط به اهمیت مصرف صحیح انرژی در کتب درسی نقش پررنگ‌تری داشته‌باشد و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

صفریان افزود: مسائلی نظیر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مدیریت آن بسیار حائز اهمیت است و باید مانند سایر مسائل حیاتی روزانه به آن توجه داشت.

وی در رابطه با اهمیت درک انرژی از سنین کودکی گفت: با توجه به اهمیت انرژی مردم باید از کودکی با مباحث مربوط به مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی آشنا شوند و آگاه شوند که «انرژی» عنصر حیاتی است و زیرساخت کشور را تشکیل می‌دهد.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی در همین رابطه ادامه داد: اگر چنین مسائلی را از کودکی به جامعه آموزش ندهیم، مردم قادر نخواهند بود در آینده این مباحث را درک کنند و در نتیجه مدیریت انرژی را جدی نمی‌گیرند.

وی تاکید کرد: درک دانش انرژی و مدیریت آن باید از سطوح ابتدایی آغاز شود و تا مقطع متوسطه و حتی دانشگاه ادامه یابد؛ البته دولت نیز باید فعالیت‌هایی در این راستا انجام دهد.

صفریان در رابطه با نقش دولت در مدیریت انرژی گفت: دولت باید برای سازمان‌های مرتبط با مصرف انرژی طرح‌های تشویقی و تنبیهی در نظر بگیرد و به واسطه چنین طرح‌هایی، سازمان‌هایی که بیش از حد استاندارد مصرف انرژی دارند را مجبور به اصلاح رویه کند.

کد خبر 630934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.