سردار سلیمانی نماد اتحاد ملت‌های مسلمان

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انقلاب اسلامی را سرآغاز یک راه تازه پیش روی ملت ایران توصیف کرد و گفت:‌ انقلاب اسلامی به نظام اسلامی تبدیل شد که در حال گسترش تفکرات خود است و در آینده می‌تواند جهان را تغییر دهد؛ اکنون مقدمه این حرکت در حال رخ دادن است.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص میراث شهید سلیمانی اظهار کرد: بخشی از رویکردهای سیاسی کشور به مفاهیم درونی اسلامی برمی‌گردد که رویکرد امت‌محورانه دارد، نه رویکردهای تنگ و بسته‌ای که تنها قومیت یا ملیت را در نظر می‌گیرند. این رویکرد امت‌محورانه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این رویکرد مفاهیم دینی برگرفته از آرمان‌ها و مفاهیم اسلامی است که تجلی آن در قانون اساسی و تبلور آن در شخصیت‌هایی از جمله سردار سلیمانی است. سرباز ملت ایران که بالاترین مقام‌های مادی در عرصه نظامی را داشت، خود را همچنان سرباز و مدافع این نگرش می‌دانست؛ به همین دلیل وصیت کرد که روی سنگ مزار او عنوان سرباز بنویسند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سربازی سردار سلیمانی را به معنای فدا شدن در مسیر باقی ماندن آرمان‌ها دانست و افزود: این مفاهیم در قانون اساسی کشور ما موج می‌زند؛ فصلی از سیاست خارجی قانون اساسی، حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و کسانی است که به دنبال آزادی هستند و باید مرجع و پناهگاهی داشته باشند و ملت ایران آن را مبنای رفتاری خود هم در عرصه دولتی و هم در عرصه‌های مختلف اجتماعی قرار داده‌اند.

وی با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری این تفکر در میان ملت ایران گفت: در طول زمان ارتباطات میان ملل برجسته شده است و روابط بین‌الملل فقط به دولت‌ها ختم نمی‌شود. این بخش روابط بین دولی را شامل می‌شود اما روابط بین‌الملل به معنای گره خوردن ملتی با ملت‌های دیگر است، به‌طوری که سلایق و آرمان‌های مشترک پیدا کرده همچنین اهداف بلندمدتی را برای خود تعریف کرده است.

مقتدایی اظهار کرد: آمیختگی بین ملت‌ها همواره در حال افزایش است و دل‌های ایرانیان با دل‌های دیگر ملل در حال نزدیک شدن است به همین دلیل هنگامی که حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک سپهبد ایرانی مورد ضربه عجیبی قرار گرفت و دست دشمنان ما به خون او آغشته شد، دیدیم که دل دیگر ملت‌ها با سردار سلیمانی است.

رفتار دوگانه در صحنه بین‌الملل

وی درباره رویکرد امت‌محور بودن در تفکر حاج قاسم گفت: اکنون دو جنس رفتار در صحنه بین‌الملل دیده می‌شود؛ همانگونه که در قرآن یک نوع حکومت فرعونی معرفی می‌شود که مختصات آن کشتن پسران، به بردگی کشیدن دختران و خشونت است اما رویکرد دوم حکومت‌ها که در قرآن آمده آیه ۱۵۹ سوره آل عمران خطاب به پیامبر است که می‌فرماید: "رحمت الهی شامل حال تو شد زیرا با مردم ملایم هستی و اگر انسان خشن و سنگدلی بودی مردم از دور تو پراکنده می‌شدند."

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حکومت بر دل‌ها و حکومت فرعونی را دو نوع حکومت معرفی شده در قرآن دانست و افزود: این دو جنس حکومت در صحنه بین‌المللی امروز نیز دیده می‌شود، بر اساس نظریه دولت-ملت‌ها که از سال ۱۶۴۸ میلادی به بعد شکل گرفته است ویژگی‌های جمعیت، سرزمین، حکومت و حاکمیت باید ملاک قرار گیرد و هر کشور بر اساس این ملاک‌ها باید در چهارچوب مرزهای جغرافیایی و جمعیت خود حکومت کند، در حالی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی همه عالم خلقت برای استثمار آنها به وجود آمده است.

وی غارت و برده‌داری را جزو سیاست‌های خارجی و روابط بین غربی‌ها با دیگر ملت‌ها دانست و یادآور شد: با همین تفکر در گذشته آفریقا را به بردگی کشیده بودند و اکنون به شیوه‌های دیگر غارت نفت و منابع کشورهایی مانند عراق و سوریه را ادامه می‌دهند زیرا اسیرکردن ملت‌ها، بهره‌کشی و دزدی اموال آنان جزئی از سیاست خارجی آنها است.

مقتدایی یک رویکرد دیگر حکومت را امت‌محورانه توصیف کرد و ادامه داد: در این ساختار همه جوامع انسانی یکسان شمرده می‌شوند و به جای کشتار و غارت دعوت می‌شوند که در یک فضای انسانی به دور از رفتار گرگ‌منشانه‌ای که تعبیر امیرالمومنین (ع) از نوع حکومت بر مبنای زور است، با یکدیگر همکاری کنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با این رویکرد غارت‌گری‌هایی انجام می‌دهند، به همین دلیل حتی خیابان‌های آنها لوکس است زیرا در قدیم منابع هندی‌ها و امروز افغانی‌ها، عراقی‌ها و سوری‌ها به آنجا برده شده است اما جمهوری اسلامی ایران این تفکر که "ما برده دیگران باشیم" را نپذیرفت و تفکر نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی را مطرح کرد.

جایگزینی زمان‌بر شیوه جدید حکومتی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ادامه دشمنی‌های غرب با جمهوری اسلامی ادامه داد: پیشرفت‌های ملت ایران نشان داد که این دشمنی‌ها در عمل نتوانسته راه ما را متوقف کند. درست است که در این مسیر دچار سختی شدیم و اذیت و آزار دیدیم اما هنوز در بحبوحه حرکت در مسیر خود هستیم و این یک سبک جدید از رفتار حکومتی است.

وی جایگزینی این شیوه جدید حکومتی را نیازمند صرف زمان و انرژی دانست و خاطرنشان کرد: سربازانی جان خود را فدا کردند و خون‌هایی بر زمین ریخته شد تا این حرکت جوشش خود را داشته باشد، این همان موضوعی است که در فلسطین لبنان، یمن، عراق افغانستان و سوریه دیده می‌شود و سبب شد که آرام‌آرام یک حرکت گسترش یابد.

مقتدایی با اشاره به اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تمایل مردم کشورهای دیگر برای کمک به این جریان افزود: به‌تازگی رهبر معظم انقلاب فرمودند که مجموعه‌های بیرونی خود را عمق راهبردی ایران می‌دانند یعنی دوست دارند به این جریان کمک کنند و شهادت همزمان ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی به معنای پیوستگی و آمیختگی ملت‌ها با یکدیگر است که این روند متوقف نخواهد شد بلکه آثار و برکات آن در سال‌های آینده مشخص خواهد شد.

وی یکی از برکات پیوستگی ملت‌ها را تغییر معادلات دانست و تاکید کرد: آمریکایی‌ها آرام‌آرام متوجه شدند که در منطقه و کشور ما نمی‌توانند مثل مناطق دیگر غارت‌گری کنند البته از رفتارهای آنها متضرر شدیم و باید با صبوری این راه را ادامه دهیم.

گسترش تفکرات نظام اسلامی در جهان

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انقلاب اسلامی را سرآغاز یک راه تازه پیش روی ملت ایران توصیف کرد و ادامه داد: انقلاب اسلامی به نظام اسلامی تبدیل شد که در حال گسترش تفکرات خود است و در آینده می‌تواند جهان را تغییر دهد که اکنون مقدمه این حرکت در حال رخ دادن است و امیدواریم بتواند زمینه‌های ظهور را محقق کند و به سرعت از راه‌های طی نشده عبور کند.

وی با انتقاد از مداخلات آشکار اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها در مسائل داخلی کشور در جریان اغتشاشات اخیر گفت: این کشورها با نادیده گرفتن کنوانسیون‌های موجود درباره سفارتخانه‌ها و دیگر پروتکل‌های بین‌المللی همچنان در حال فشار به کشور هستند، البته این فشار نه از سر اقتدار بلکه از سر اجبار است زیرا نمی‌خواهند اقتدار جمهوری اسلامی را بپذیرند.

مقتدایی دستاوردهای انقلاب در سال‌های گذشته را مهم و قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: کارهای مهم‌تری پیش رو داریم؛ یکی از آنها تقویت مدیریت‌های داخل کشور است که برای تحقق آن باید وزرای دولت بسیار قوی‌تر عمل کنند، به همین دلیل در نطق پیش از دستور مجلس به رئیس‌جمهور پیشنهاد کردم سفرهای استانی را توسعه دهد و سفرهای موضوعی ایجاد کند.

وی مشکلات بخش‌های گوناگون از جمله صنعت خودرو، بازنشستگان، مالیات، موضوعات مربوط به کسبه، اصناف، تولیدکنندگان و اقشار گوناگون جامعه، کشاورزان، روستاییان، ساکنان شهرهای کوچک و بزرگ و آلودگی هوا را از موضوعات سفر یک‌روزه هیئت دولت پیشنهاد کرد و گفت: لازم است که رئیس‌جمهور در فضایی مانند اتاق‌های شیشه‌ای و در برابر مردم قرار گیرد و دستوراتی برای حل این مشکلات دهد، این کار باعث می‌شود فضای حمایت‌های اجتماعی نیز تقویت شود.

پیشرفت‌های عظیم دفاعی و خروج آمریکایی‌ها از خلیج فارس

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به یکه‌تازی آمریکایی‌ها در خلیج فارس در گذشته، تصریح کرد: تا چند دهه پیش یک ناو آمریکایی وارد خلیج فارس می‌شد و همه را مجبور می‌کردند که به خط شوند و اهداف آنها را اجرا کنند اما پیشرفت‌های عظیم دفاعی کشور آمریکایی‌ها را مجبور کرد از خلیج فارس به دریای سرخ بروند و از آنجا اوضاع را کنترل کنند.

وی نگرانی دشمنان از تجهیزات نظامی مانند موشک‌های نقطه‌زن، رادارها و پهپادهای جمهوری اسلامی را یک قدرت بازدارنده خواند و گفت: همه این دستاوردها با هشت سال مقاومت ملت ایران در صحنه دفاع مقدس حاصل شد و اکنون در برخی زمینه‌های داخلی مشکلاتی وجود دارد که باید به سرعت برطرف شود.

مقتدایی به مردم توصیه کرد: کشوری که قصد پیشرفت داشته باشد، باید بهای آن‌را بپردازد. ملت ایران با نثار جان عزیزان و مقاومت خود این بها را پرداخته و اکنون شیرینی دستاوردهای این حرکت را چشیده است و در آینده نیز موفقیت‌های بیشتری نصیب ملت ایران خواهد شد.

کد خبر 630804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.