عوارض آلایندگی شهر اصفهان پرداخت نشده است

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان گفت: هنوز یک ریال بابت عوارض آلایندگی به شهر اصفهان پرداخت نشده است، در حالی که ما همچنان در حال بررسی پرداخت عوارض آلایندگی سال ۹۲ هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن رنجبر امروز _یکشنبه یازدهم دی_ در هفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تسلیت به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: کاهش سطح مطالبه‌گری معضل آلودگی هوای شهر اصفهان به مسائل مالی صحیح نیست، اما امروز در اصفهان به نوعی همزیستی با آلودگی هوا رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این زمینه دولت باید مجموعه مسائلی را پیگیری کند اما شاهد هیچ‌گونه پیگیری در این خصوص نیستیم، گفت: شهروندان اصفهانی، آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را در خود حس نمی‌کنند، اما مسافران ساکن در شهری با هوای پاک با ورود به اصفهان سوزش در چشم و گلوی خود ناشی از آلایندگی هوا را حس می‌کنند، بر این اساس اثرات تخریبی زیست‌محیطی آلایندگی هوا به مرور بر جان و روح شهروندان اصفهان اثر می‌گذارد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان تصریح کرد: حداقل رسالت و وظیفه دولتمردان در قبال آلایندگی هوای شهر اصفهان، پرداخت به‌موقع و واقعی از عوارض آلایندگی هوا است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز یک ریال بابت عوارض آلایندگی امسال به شهر اصفهان پرداخته نشده است، در حالی که ما همچنان در حال بررسی پرداخت عوارض آلایندگی سال ۹۲ هستیم، در این راستا شکایتی نیز از پالایشگاه تنظیم شده است و آنها نیز محکوم شده‌اند، اما همچنان عوارض آن سال پرداخت نشده است.

رنجبر اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت عوارض آلاینده‌های سال‌های قبل به حساب شهرداری واریز شده است که با این مبلغ ناچیز نمی‌توان اقدام اساسی برای شهروندان اصفهانی کرد.

وی گفت: این نوع واکنش در مواجهه با آلودگی هوای شهر اصفهان، حق شهروندان شایسته نیست؛ در مدیریت شهری از هیچ فعالیت و اقدامی برای صیانت از حق شهروندان در این زمینه مضایقه نمی‌کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان تاکید کرد: چنانچه همزیستی مردم اصفهان با آلایندگی هوا و مسائل مخرب زیست‌محیطی ناشی از آن ادامه پیدا کند، زندگی در اصفهان به خطر خواهد افتاد.

رنجبر تصریح کرد: انتقاد لازم است و ما از انتقاد نیز دفاع می‌کنیم، اما باید گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی شهرداری اصفهان به‌ویژه در زمینه آلایندگی هوا و مباحث مربوط به دریافت عوارض آلایندگی ارائه شود.

وی ادامه داد: زمانی که شهرداری و شورای اسلامی شهر در دوره ششم تصمیم بر شفاف‌سازی مالی گرفت، بسیاری از ارقامی که در گذشته شهرداری دریافت می‌کرد، حذف شد در حالی که هزینه‌های شهر سرسام‌آور افزایش یافته است.

تلاش شهرداری برای تأمین منابع مالی جدید جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در این راستا شهرداری به منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی به دنبال تأمین منابع مالی جدید حرکت کرد، بر این اساس بسیاری از اقدامات همچون برات کارت و بازار سرمایه را به صورت جدی پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرعت احداث و توسعه مترو نسبت به گذشته، بسیار مطلوب است، اظهار کرد: همچنین در پروژه رینگ چهارم حفاظتی شهرداری در زمینه تملک و آزادسازی در مناطق مختلف از جمله منطقه ۱۴ عملکرد قابل قبولی داشته و سرعت احداث رینگ چهارم و آزاد سازی املاک متعلق به آن بسیار خوب است.

رنجبر ادامه داد: در این زمینه ارقام بسیار سنگین و سرسام‌آور است اما با تلاش معاونت مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان این اقدامات محقق شده و در زمینه کاهش آلایندگی هوا مؤثر خواهد بود، لذا مجموعه مدیریت شهری به فکر خدمت‌گذاری بهتر است.

وی با اشاره به پیگیری شهرداری از نهادهای بالادستی در امور مختلف گفت: در خصوص جرایم راهنمایی و رانندگی که به شهرداری تعلق نمی‌گرفت در سطح کلان شهرها طرح شکایت کرده و از خزانه کل پیگیری دریافت این مبالغ هستیم تا در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی در اصفهان هزینه شود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان افزود: برای سال‌های ۹۲ تا ۹۴ پالایشگاه اصفهان به عنوان آلاینده تشخیص داده نشده بود که با طرح شکایت شهرداران در زمینه اختصاص عوارض آلایندگی، پالایشگاه محکوم به پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان عوارض و ۸۰۰ میلیارد تومان جریمه پرداخت نکردن طی سال‌های گذشته شد، اما به آنها پیشنهاد دادیم که حتی شهرداری حاضر به دریافت مبلغ هزار میلیارد تومانی عوارض آلایندگی از پالایشگاه نیست، اما به جای آن به مبلغ زمان سال ۹۲ در قبال ۲۰۰ میلیارد تومان عوارض آلاینده، برای توسعه حمل‌ونقل عمومی اصفهان، اتوبوس اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: اگر امروز ۱۳ و نیم میلیارد تومان به شهرداری اصفهان بابت عوارض آلایندگی پرداخت می‌شود، این مبلغ مربوط به سال‌های گذشته است و هیچ مبلغی بابت امسال به شهرداری پرداخت نشده است، البته هنوز تعیین ضرایب آلایندگی در جلسه دولت مطرح نشده است که در این راستا باید پیگیری‌های خود را در زمینه عوارض آلایندگی با نمایندگان مجلس استان اصفهان برقرار کنیم.

کد خبر 630501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.