بحران فرونشست، بدون متولی!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، یازدهم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تداوم ریزش قیمت ارز و طلا» نوشت: سیگنال تغییر مدیریت و سیاست‌های بانک مرکزی با واکنش مثبت بازار روبه‌رو شده است.

از روز پنجشنبه هفته گذشته و همزمان با انتشار خبر رأی اعتماد هیئت دولت به محمد رضا فرزین به‌عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی، قیمت‌ها در بازار ارز و به‌دنبال آن طلا عقب‌نشینی کرد و دیروز هم این روند ادامه یافت.

بدین‌ترتیب قیمت دلار در بازار آزاد که تا پیش از این به کانال ۴۴ هزار تومان رسیده بود، روز گذشته با کاهش حدود چهار هزار تومانی به کانال ۳۹ هزار تومان بازگشت.

کارشناسان اعتقاد دارند با رخدادهای روزهای اخیر در مدیریت بانک مرکزی و همچنین حذف دامنه نوسان در بازار متشکل ارزی انتظار می‌رود که به‌تدریج نرخ بازار آزاد به بازار رسمی نزدیک شود. این اتفاق باعث می‌شود تا رانت فعلی که از فاصله بالای قیمت دو بازار ایجاد شده و دلالان و مردم عادی را به این بازار کشانده از بین برود و دوباره آرامش به بازار بازگردد.

پس از کاهش قیمت‌ها در آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه) که به‌دنبال تغییر مدیریتی در بانک مرکزی و واکنش مثبت به سیاست‌های جدید این بانک رقم خورد، دیروز هم روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا ادامه یافت به‌طوری که قیمت اکثر ارزهای خارجی در این روز افت داشت. در بازار طلا نیز در کنار انواع سکه طلا نیز کاهشی بود.

قیمت دلار در بازار متشکل، دیروز به ۳۷ هزار تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، بدون تغییر است. در بازار آزاد دیروز یورو نسبت به ۲ روز پیش، با ۸۲۹ تومان کاهش، ۴۳ هزار و ۲۹۵ تومان نرخ‌گذاری شد.

همچنین درهم امارات (حواله) با کاهش ۵.۶۷ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. لیر ترکیه در بازار داخلی هم ۲,۲۱۰ تومان قیمت خورد. دلار در بازار توافقی با ریزش سنگین نسبت به هفته قبل به قیمت ۳۸ هزار تومان رسید، دلار در بازار هرات به قیمت ۴۰ هزار و ۷۰ تومان معامله شده و در بازار سلیمانیه نیز با افت قیمت جدی به ۴۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

قیمت دلار در سامانه نیما به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و در سامانه سنا نیز به ۲۹ هزار و ۱۳۸ تومان رسید. قیمت یورو نیز در سامانه نیما به قیمت ۳۰ هزار و ۴۷۰ تومان رسیده و در سامانه سنا به قیمت ۳۰ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد.

روز پنجشنبه هشتم دی با حذف دامنه نوسان در بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی، قیمت دلار توافقی به دلار آزاد نزدیک شد تا توجیه نرخ‌سازی توسط دلالان از بین برود. ورود نرخ ارز به کانال ۳۹ هزار تومانی می‌تواند موجب نزدیک شدن این نرخ به نرخ بازار آزاد شود و تقاضای سوداگری ارز را بشدت کاهش دهد.

بررسی‌ها از بازار سبزه‌میدان و میدان فردوسی پایتخت حاکی از آن است که با کاهش فاصله قیمتی ارز آزاد و ارز صرافی، تعداد دلالان ارزی و سفته‌بازی ارز کاهش یافته است.

همچنین در بازار طلا، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید روز گذشته با ۸۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز پنجشنبه، هشتم دی‌ماه ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در ساعت ۳۰ و ۱۳ دقیقه دیروز ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به پنجشنبه گذشته ۱۹ میلیون تومان خرید و فروش شد. همچنین دیروز نیم‌سکه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی چهار میلیون و ۹۸۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۱۰ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۸۳۷ هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان شد. بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۲۴ دلار است.

بحران فرونشست، بدون متولی!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شهادت سردار سلیمانی ترجمان موج پنجم تروریسم است» نوشت: محمدحسن شیخ‌الاسلامی دیروز در میزگرد تخصصی مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه غرب آسیا که در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه ترور شهید قاسم سلیمانی از جنبه‌های مختلف پدیده‌ای منحصر به فرد است، گفت: «مطالعه در موضوع تروریسم تاریخ طولانی دارد.

ترور ددمنشانه عالی‌ترین مقام نظامی یک کشور در حالی که مهمان رسمی در قلمرو کشور ثانویه است و دولت ثالث با وقاحت مسئولیت این اقدام را می‌پذیرد، قابل پیگیری است.»‌

این دیپلمات تصریح کرد: «در روابط بین‌الملل تروریسم از جنبه سه موج مورد توجه است.

نخست موج اول که مربوط به آنارشیسم اوایل قرن نوزدهم است و موج دوم مربوط به تروریسم ضد استعماری و مربوط به جنگ جهانی دوم است و موج سوم مذهبی است.

در سال‌های اخیر با ظهور داعش موج چهارم شکل گرفت که به دلیل ترکیب آن با فناوری و نوع فعالیت آنها، ادبیات جدیدی در تروریسم ایجاد کرد.»‌

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: «شهادت سردار سلیمانی، موج پنجم تروریسم را تبیین کرد که جزئیات آن قابل بازشناسی و بررسی است. من شهادت سردار سلیمانی را با گونه‌ای از تروریسم که در ماه‌های اخیر در کشور رخ داد شبیه می‌دانم. به این نحوه که با سوءاستفاده از اعتراضات به حق مردم، دشمنان شکل جدیدی از تروریسم را ایجاد کردند. به عبارتی غرب با شبکه‌های تلویزیونی مورد حمایت خود انواع شیوه‌های تروریستی را ترویج کرده و آموزش دادند.»

پیگیری ترور بر مبنای کنوانسیون ۱۹۷۳

ناصر کنعانی، دیگر سخنران این نشست، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مکتب حاج قاسم شایسته مطالعه است، با بیان اینکه یکی از وجوه مهم شخصیتی حاج قاسم توان منحصر به فرد وی در تولید قدرت بود، اظهار کرد: تولید قدرت ملی و تولید قدرت بین‌المللی برای جهان اسلام و جریان و جبهه مقاومت، تعبیری که مقام معظم رهبری دارند این است که شهید سلیمانی نشان داد که در آن واحد می‌شود شخصیتی ملی بود و همزمان یک شخصیت امتی بود، یعنی ملی بودن تنافری با امتی بودن ندارد، کشوری بودن تنافری با جهانی بودن ندارد. حاج قاسم این دو را با هم به خوبی جمع کرد.

کنعانی با بیان اینکه هزینه ترور سازمان یافته و علنی و رسمی حاج قاسم احتمالاً کمتر از تحمل شخصیت وجودی ایشان بود، گفت که به همین دلیل، همه هزینه‌ها را کرده و این شخصیت برجسته را ترور کردند.

همچنین، عباسعلی کدخدایی با بیان اینکه وزارت خارجه پیگیری‌های خوبی در زمینه پیگرد این جنایت انجام داده است، گفت: «این موضوع از سوی وزارت امور خارجه در مجامع بین‌المللی در حال انجام است و مبنای ما کنوانسیون ۱۹۷۳ است. حرمت شهید سلیمانی به عنوان عالی‌ترین مقام نظامی ما و مهمان عراق لازم‌الرعایه بوده است. ایشان دارای مصونیت بوده و مقامات آمریکا مکلف به رعایت جایگاه ایشان بودند و این جنایت را انجام دادند.»‌

کدخدایی گفت: «این جنایت نابخشودنی است و مقامات امریکایی که مرتکب این جنایت شدند باید محاکمه شده و به سزای اعمال خود برسند. اقداماتی با کمک مقامات عراق در حال انجام است و هم از سوی قوه قضائیه و هم مقامات رسمی در عراق که امیدواریم کمک خوبی برای پیگیری پرونده شهید سلیمانی باشد که ان‌شاءالله گزارش آن خدمت عزیزان ارائه خواهد شد.»

توانمندسازی نیروهای مقاومت

ایرج مسجدی، سفیر پیشین ایران در عراق در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار جوان مبنی بر اینکه در شرایطی که نیروهای اشغالگر آمریکا با ادعای مبارزه با تروریسم داعش به منطقه آمده بودند، سپهبد شهید قاسم سلیمانی چطور به تقویت جبهه مقاومت و به ویژه مدافعان حرم کمک کرد، گفت: «امروز جبهه مقاومت اسلامی در سرتاسر منطقه هم شخصیت شهید سلیمانی را خوب می‌شناسد و هم به مرام و مسلک ایشان اعتقاد دارند. از دید من اقدام بزرگی که شهید سلیمانی صورت داد، توانمندسازی نیروهای مقاومت اسلامی در برابر دشمنان صهیونیستی و استکباری بود.»‌

وی درباره وضعیت کنونی جبهه مقاومت در اقصی نقاط جهان هم گفت: «شما امروز در لبنان می‌بینید که ما در لبنان یک حزب‌الله قدرتمند، در یمن یک انصارالله قدرتمند، در عراق یک حشدالشعبی بسیار قدرتمند، فلسطینی‌ها به چه توانمندی‌های بزرگی دست پیدا کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت که فعالیت‌های شهید سلیمانی این‌طور نتیجه داد و نیروهای مقاومت اسلامی از شخصیت ایشان، بهره‌مند شدند.»

مسجدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چطور از شهادت سردار سلیمانی مطلع شد، گفت: «هر زمان که ایشان به عراق می‌آمد من مطلع می‌شدم. سردار سلیمانی برای کمک به جبهه مقابله با داعش به عراق تردد داشت. هم از لحاظ مدیریت و هم برنامه‌ریزی و لجستیکی، نقش برجسته‌ای در مواجهه با نیروهای داعش داشت که بخشی از عراق را گرفته بودند. شهید سلیمانی با دعوت رسمی وارد عراق شدند. قرار بود ۸ صبح ۱۳ دی ماه با آقای عادل عبدالمهدی ملاقات کنند که آن صبح تبدیل شد به جلسه من با نخست‌وزیر برای برنامه‌ریزی برای پس از شهادت ایشان.»

بحران فرونشست، بدون متولی!

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بحران فرونشست، بدون متولی!» نوشت: سرطان زمین چند سالی است که در ایران از حالت خاموش خارج و علائم آن هویدا شده، اما نه تنها تلاشی جدی برای درمان آن آغاز نشده است بلکه هنوز حتی یک ساختار قانونی و رسمی هم برای مدیریت آن وجود ندارد.

بسیاری از کارشناسان علوم زمین، روی فرونشست، نام «سرطان زمین» را گذاشته‌اند؛ چراکه این بحران می‌تواند سال‌ها بی‌صدا و بی‌نشانه باشد اما ناگهان به فروپاشی و نشست منجر شود؛ گزارش‌های رسمی حاکی است، ۱۸ استان از ۳۱ استان کشور و جمعیتی معادل ۲۰ میلیون نفر در معرض خطرات فرونشست زمین هستند و نمونه‌هایی از آن هم در نقاط مختلف کشور مشاهده شده است؛ اما این تجربه‌های تلخ، تحرکی اساسی برای تدوین و اجرای یک برنامه ملی پیشگیرانه ایجاد نکرده است.

بی سر و سامانی این حوزه تا حدی است که در بهمن ۹۸، نماینده وزارت نیرو در یک نشست تخصصی، از شورای عالی امنیت ملی درخواست کرد برای مدیریت بحران فرونشست و پیگیری اجرای برنامه‌های پیشگیرانه وارد عمل شود اما نه در این سطح، که در سطوح پایین‌تر هم چنین اتفاقی نیفتاد.

فرونشست ۵۰۰ دشت کشور

تازه‌ترین آمار درباره فرونشست را چند روز قبل، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با ایرنا اعلام و اظهار کرد که «از ۶۰۹ دشت کشور، ۵۰۰ دشت دچار فرونشست شده است» و البته اندک دشت‌های باقی مانده هم اوضاع چندان روبه‌راهی ندارند.

این آمار اعلامی توسط «ذبیح‌الله اعظمی»، دوباره نگرانی‌ها را درباره عوارض و عواقب این بحران تشدید کرد و البته بهانه‌ای شد تا این موضوع بار دیگر سوژه مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای مسئولان و متولیان شود.

بحرانِ بدون متولی!

ما در میان این اظهارنظرها، صحبت‌های محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با ایسنا قابل توجه بود که از تدوین لایحه‌ای در شورای عالی استان‌ها برای ارائه به مجلس خبر داده تا تکلیف متولی حوزه فرونشست در کشور مشخص شود؛ و این یعنی سرطان زمین در ایران متولی مشخصی ندارد!

شورای عالی آب، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، سازمان محیط زیست، سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان زمین‌شناسی وسازمان مدیریت بحران کشور، هر یک از این‌ها به نوعی با پدیده فرونشست در ارتباط هستند اما به نظر می‌رسد هیچکدام آنها مسئول مستقیم مدیریت برنامه‌های پیشگیری از تشدید آن نیست و پاسخگوی تبعات آن هم نخواهد بود.

بحران فرونشست، بدون متولی!

کد خبر 630452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.