پژوهش‌ها نباید وابسته به صنایع باشد!

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: درحال‌حاضر تجهیزات بسیاری وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها بخش زیادی از آلودگی‌های صنعتی را محدود کرد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نحوه کنترل تأثیر صنایع بر محیط‌زیست، اظهار کرد: زمانی که صنعتی در محیط‌زیست مستقر شد، باید با استفاده از قوانین زیست‌محیطی تأثیرات صنعت را به صورت علمی و فنی مدیریت کرد.

وی افزود: درواقع عملیاتی‌سازی قوانینی که در راستای حفظ محیط‌زیست تدوین می‌شود به تنهایی کافی نیست بلکه باید هر صنعت وابسته به نوع فعالیت، شدت و نحوه تأثیر آن بر محیط‌زیست، تحت کنترل قرار گیرد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: برای حفظ محیط‌زیست، تنها نظارت بر اجرای قوانین و اعمال جریمه برای متخلفان کافی نیست، بلکه باید سازمان حفاظت از محیط‌زیست در این راستا با دانشگاه‌ها، مراکز علمی‌تحقیقاتی و ارگان‌های مرتبط شروع به فعالیت کند.

وی تصریح کرد: با شروع این همکاری بین ارگان‌ها و مراکز علمی می‌توان آلودگی‌های ناشی از فعالیت صنایع را کنترل کرد و حتی با انجام تحقیق و پژوهش پیرامون آلودگی‌ها، مقدار آن را کاهش داد.

نصراصفهانی اشاره کرد: در این راستا بودجه مربوط به مراکز تحقیقاتی باید از طریق دولت تأمین شود تا پژوهش وابسته به صنعت صورت نگیرد؛ اگر صنعت در تأمین مخارج پژوهش دخیل نباشد، پژوهش حاصله می‌تواند تأثیر مطلوبی بر روند حفاظت از محیط‌زیست داشته‌باشد.

وی در رابطه با تأثیر تجهیزات در کاهش آلودگی‌های صنعتی گفت: در بسیاری از مواقع می‌توان آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی را با استفاده از تمهیدات ویژه مانند انتقال واحدهای آلاینده به شهرک‌های صنعتی، جایگزین کردن سوخت‌های سالم‌تر و استفاده از تجهیزات مدیریت کرد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: با استفاده از فیلترهای مخصوص فعالیت‌های صنعتی و بهره‌گیری از تجهیزات کنترل آلودگی مانند جمع‌کننده گردوخاک، رسوب دهنده الکترواستاتیکی و غبارهای مرطوب کننده می‌توان تأثیرات صنایع را کاهش داد.

وی تاکید کرد: به‌طورکلی درحال‌حاضر تجهیزات بسیاری وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها بخش زیادی از آلودگی‌های صنعتی را محدود کرد.

کد خبر 630401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.