توکن NFT چیست + انواع، درآمد، آینده و سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳

توکن غیرقابل تعویض (Non-Fungible Token) که به اختصار به آن NFT‌ گفته می‌شود نوعی ارز دیجیتال رمزنگاری شده است که سند مالکیت یک اثر دیجیتال را در فضای بلاکچین صادر می‌کند.

به گزارش ایمنا، NFT توکن غیرقابل معاوضه است که به‌عنوان یک گواهی مالکیت دیجیتالی غیرتکراری برای هر نوع دارایی دیجیتالی صادر می‌شود و می‌تواند برای احراز هویت آثار هنری دیجیتال استفاده شود.

ان اف تی در واقع یک قرارداد هوشمند است که با استفاده از پلتفرم‌های اپن سورس (که هرکسی می‌تواند از سایت‌هایی مثل گیت‌هاب دانلود کند) تنظیم و برای ایمن‌سازی آن به‌صورت دیجیتالی استفاده می‌شود. پس از نوشتن، می‌توان آن را ذخیره یا به‌طور دائمی در قالب یک رمز (معمولاً به نام توکن ERC ۷۲۱) در یک شبکه بلاک‌چین مثل اتریوم منتشر کرد.

برخی از اشکال محبوب NFTها شامل GIF،Jpegs و فیلم و همین‌طور تویئت‌ها هستند. اما هر دارایی دیجیتالی با توجه به خواست سازنده و طراح آن امکان تبدیل‌شدن به NFT را دارد.

Decentraland (MANA)

Decentraland یک متاورس بسیار مشهور و مطرح است. کاربران می‌توانند با استفاده از اینترنت و واقعیت مجازی، در Decentraland با یکدیگر تعامل کنند. قطعات زمین در Decentraland، به صورت NFT و با استفاده از توکن MANA به فروش می‌رسند. می‌توان با استفاده از MANA زمین‌های مختلفی خریداری کرد و آن را تبدیل به هر مکانی کرد.

توکن NFT چیست + انواع، درآمد، آینده و سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳

توکن MANA و متاورس Decentraland بر پایه شبکه اتریوم ساخته شده است و بخشی از آن محسوب می‌شود. گران‌ترین ملک متاورس تا به امروز در Decentraland و توسط گروه متاورس Tokens.com به مبلغ ۲.۴ میلیون دلار خریداری شده است، همچنین دولت باربادوس اولین دولتی است که سفارت کشور خود را در متاورس و در Decentraland افتتاح کرد.

در سال ۲۰۲۱، قیمت توکن MANA حدود ۴۰۰۰ درصد افزایش یافت و از کمتر از ۱ دلار به ۵.۹ دلار رسید اما قیمت آن افت کرد؛ درحال حاضر نیز قیمت نسبتاً بالایی دارد و از بهترین توکن های غیر قابل تعویض محسوب می‌شود.

Axie Infinity (AXS)

Axie Infinity نیز یکی از بهترین بازی‌های بلاکچین است که از بازی‌های مشهور پوکمون الهام گرفته است اما بر پایه بلاکچین ساخته شده است. در این بازی باید موجوداتی به نام اکسی را پرورش داد و سپس آن‌ها را در مقابل اکسی دیگران قرار داد تا مبارزه کرده و امتیاز بگیرند.

بازیکنان جدید برای ورود به بازی، نیاز به خرید حداقل سه اکسی به واسطه توکن NFT دارند و به همین دلیل است که توکن AXS در لیست بهترین لیست ارزهای NFT قرار می‌گیرد؛ بازیکنان قدیمی‌تر، توکن‌های خودشان را به دیگران قرض می‌دهند تا وارد بازی شوند و پس از کسب توکن‌های جدیدتر، مقداری از آن‌ها را پس دهند.

Axie Infinity بر بلاکچین اتریوم ساخته شده است اما با افزایش محبوبیت این بازی، تیم توسعه آن، زنجیره جانبی Ronin را برای پردازش تراکنش‌ها، کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به زمان پردازش‌ها در بازی ساخته است. بازی Axie Infinity دارای دو توکن NFT کاملاً متفاوت است. Smooth Love Potion و یا SLP اولین توکن این بازی است که برای خرید اکسی‌های جدید به کار می‌رود و Axie Infinity Shards یا AXS که عنوان یک حجم برای شرکت در رای‌گیری‌های بازی دارد.

توکن‌های AXS در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۰۰۰ درصد رشد داشت و در تابستان و لحظات اوج به ارزش ۱۶۵.۳۷ درآمد؛ اگرچه که سال ۲۰۲۲ تاکنون سال خوبی برای این توکن نبوده است و AXS سقوط زیادی را تحمل کرده است.

The Sandbox (SAND)

توکن NFT چیست + انواع، درآمد، آینده و سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳

The Sandbox نیز یک متاورس است که بازیکنان می‌توانند در آن تعامل کرده و از بازی‌های خود پول درآورند. NFTهای این متاورس SAND نام دارد. کاربران می‌توانند NFTهای SAND را ایجاد کرده و با استفاده از Sandbox Game Maker، آن‌ها را با بازی‌های The Sandbox ادغام کنند.

تمامی کاربران Sandbox می‌توانند زمینی را خریداری کرده، و بازی‌هایی در آن ایجاد کنند که آیتم‌هایی از توکن‌های NFT دارند. توکن SAND نیز همانند اکثر موارد دیگر لیست ارزهای NFT بر پایه بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند. یکی دیگر از کارایی‌های توکن SAND، شخصی سازی بیشتر آواتار، خرید آیتم‌ها و دارایی‌های دیگر، و همچنین بهبود گیم‌پلی است.

Theta Network (THETA)

Theta Network در سال ۲۰۲۱، راه خود را در جهان NFTها آغاز کرد و قصد داشت یکی از پیشروترین و بزرگ‌ترین شبکه‌های بلاکچین در صنعت رسانه و سرگرمی باشد.

تتا قصد دارد تا در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ یک زنجیره متقاطع به بلاک چین اتریوم برای صرافی‌ها، برنامه‌های کاربردی و NFT های غیرمتمرکز راه اندازی کند. این زنجیره به دارندگان این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های خود را به سادگی در حساب‌های مختلف منتقل و توکن جدید خود را با نام TDROP به جهان معرفی کند.

قیمت THETA در آوریل و در خلال رشد ارزهای دیجیتال در نیمه اول سال، به اوج خود و از ۱.۸۶ دلار در ابتدای به ۱۵.۹۰ دلار در ۱۶ رسید. با ع سقوط قیمت ارزهای دیجیتال، توکن THETA نیز دچار افت قیمت شد اما در حالی که سایر توکن‌ها دوباره افزایش قیمت یافتند و به بالاترین حد خود رسیدند، قیمت THETA در سطح پایین باقی ماند. این توکن سال ۲۰۲۱ را با قیمت ۴.۷۱ دلار به پایان رساند و به نسبت دیگر توکن‌ها، نسبتاً پایین بود.

Tezos (XTZ)

تزوس یکی از بلاکچین های متن باز است که از NFTها پشتیبانی می‌کند. همچنین توکن آن با نام XTZ، ارزش زیادی پیدا کرده است. این شبکه باعث ایجاد مشارکت زیادی برای توسعه NFT شده است و از بهترین توکن های غیر قابل تعویض محسوب می‌شود. قیمت XTZ پس از ارتقاء شبکه در اوایل اکتبر افزایش یافت و در تاریخ ۴ اکتبر به بالاترین حد خود، یعنی ۹.۱۸ دلار رسید.

قیمت این توکن زمانی دچار یک تحول بسیار بزرگ شد که کمپانی بازی سازی مشهور به نام یوبیسافت، اعلام کرد که قصد دارد تا در بلاکچین توکن‌های XTZ، وارد عرصه NFT شده و قدمی در این راه بگذارد.

توکن NFT چیست + انواع، درآمد، آینده و سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳

Polkadot (DOT)

پولکادات یک ارز دیجیتال بسیار متفاوت و منحصر به فرد است که بلاکچین‌های مختلف را به یکدیگر وصل کرده و شبکه‌ای عظیم‌تر می‌سازد. این دلیلی است که آن را بسیار منحصر به فرد می‌کند. از زمانی که Polkadot در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، از رشد چشمگیری برخوردار بوده است و قرار است تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. به همین دلیل جزو آینده دار ترین ارزهای دیجیتال جدید و قدیمی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

Dogecoin (DOGE)

از زمانی که Dogecoin در سال ۲۰۱۳ آغاز به کار کرد، بسیار مشهور و محبوب واقع شد. امروزه دوج کوین یکی از ارزهای دیجیتال بسیار پیشرو و بزرگ در بازار به حساب می‌آید و شرکت‌های بزرگی همچون دالاس ماوریکس، کرونوس و اسپیس ایکس امکان خرید به واسطه آن را ممکن کرده‌اند.

کد خبر 630268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.