مهم‌ترین بازی‌های ایران را قضاوت کردم/ شناسنامه ورزش اصفهان؟ نمی‌توانم آن را تایید کنم!

«بدون تردید افرادی بهتر از من در ورزش اصفهان حضور دارند، به همین دلیل نمی‌توانم بگویم شناسنامه ورزش این استان هستم، اما درهرحال از دوران جوانی در ورزش فعالیت داشته‌ام و حیطه‌های متفاوتی مانند داوری، آموزش تربیت بدنی و مربیگری هندبال را در رده‌های ملی تجربه کرده‌ام.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی اخوان پیشکسوت ورزش اصفهان، زاده ششم دی‌ماه ۱۳۳۱ یکی از با سابقه‌ترین چهره‌های ورزشی استان اصفهان شناخته می‌شود تاجایی‌که می‌توان از وی به عنوان یکی از شناسنامه‌های ورزشی این استان یاد کرد.

اخوان از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶ بازیکن تیم فوتبال سپاهان یا شاهین سابق بوده است. هدایت و سرمربیگری تیم‌های جوانان سپاهان، راه‌آهن اصفهان، تیم‌های ملی هندبال بزرگسالان و جوانان ایران، مدیریت فنی و سرپرستی تیم‌های ملی هندبال در رده‌های سنی مختلف، ریاست هیئت هندبال استان اصفهان، داور بین‌المللی فوتبال ایران، مدرس داوری فدراسیون هندبال و مدیریت کمیته داوری هیئت فوتبال استان، از سوابق ورزشی وی بوده است.

این پیشکسوت ورزشی اصفهان، افتخارات متعدد ملی و بین‌ المللی را در کارنامه خود دارد که کسب مقام سوم هندبال آسیا با تیم ملی هندبال جوانان ایران و کسب مقام دهم جهان با تیم ملی هندبال نوجوانان که وی مدیریت فنی و سرپرستی تیم‌های یاد شده را برعهده داشت، از جمله آن‌هاست.

اخوان همچنین سابقه دو بار قضاوت دربی پایتخت در سال‌های ۷۱ و ۷۳ را در کارنامه خود به همراه دارد. خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی به مناسبت زادروز این پیشکسوت ارزنده اصفهان داشته که بخش نخست آن را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین بازی‌های ایران را قضاوت کردم/ شناسنامه ورزش اصفهان؟ نمی‌توانم این را تایید کنم!

بدون تردید افرادی بهتر از من در ورزش اصفهان حضور دارند

مهدی اخوان، درباره سوابق و کارنامه ورزشی خود و معرفی وی به عنوان شناسنامه ورزش استان اصفهان اظهار کرد: بدون تردید افرادی بهتر از من در ورزش اصفهان حضور دارند، به همین دلیل نمی‌توانم بگویم شناسنامه ورزش این استان هستم اما در هر حال بنده هم از دوران جوانی در ورزش فعالیت داشته‌ام و حیطه‌های متفاوتی مثل داوری، آموزش تربیت بدنی و مربیگری هندبال را در رده‌های ملی تجربه کرده‌ام.

اخوان با اشاره به مکتب شاهین و قدمت تیم سپاهان افزود: سپاهان پیش از انقلاب با نام شاهین و با مدیریت مرحوم حریری تأسیس شد که از بهترین بازیکنان اصفهان و تیم ملی ایران بود؛ قدمت شاهین از سال ۱۳۳۱ است و پیش از انقلاب اسلامی به نام سپاهان تغییر نام داد و پس از دوران انقلاب این تیم به سیمان سپاهان واگذار شد. مدتی بعد به دلیل هزینه‌های زیاد، کارخانه سیمان سپاهان از حمایت این تیم کناره‌گیری کرد.

در زمان مدیر کل تربیت بدنی وقت یعنی «رحیمی» این تیم را توسط مسئولان وقت اصفهان به کارخانه فولاد مبارکه مرتبط کردند و تا به امروز باشگاه سپاهان تحت حمایت این کارخانه در تمام رشته‌ها فعالیت می‌کند و یکی از حرفه‌ای‌ترین باشگاه‌های ایران است.

مهم‌ترین بازی‌های ایران را قضاوت کردم/ شناسنامه ورزش اصفهان؟ نمی‌توانم این را تایید کنم!

سپاهان بعد از آن اتفاق از قرمز به زرد تغییر رنگ پیراهن داد

وی با اشاره به تغییر رنگ پیراهن سپاهان از قرمز به زرد، افزود: در آن زمان برای شرکت در مسابقات پولی نداشتیم و تماشاگران برای ما لباس می‌خریدند و گاهاً هم از پول شهریه‌ای که پرداخت می‌کردیم برای ما لباس تهیه می‌شد. سال‌هایی که در سپاهان بودم لباس این تیم گاهی سفید و گاهی قرمز بود اما پس از سفر به آبادان برای تهیه لباس به بازار رفتیم و پیراهن‌های زرد با شماره مشکی خریدیم و از آن روز این باشگاه رنگ زرد را برای پیراهن خود انتخاب کرد.

سرپرست سابق سپاهان درخصوص شرایط این تیم در این فصل از رقابت‌ها تصریح کرد: دوسال سرپرست طلایی‌پوشان فوتبال اصفهان بودم، در زمان ما توجه به این تیم تا این اندازه نبود؛ درحال‌حاضر سپاهان یک کادرفنی باتجربه و ساختارهای بسیار خوبی دارد. هفته‌های گذشته از طرف مدیر کل تربیت بدنی با مدیران این باشگاه جلسه‌ای داشتیم و واقعاً از امکانات و ساختارهایی که طلایی‌پوشان برای رشته‌های مختلف فراهم کرده‌اند لذت بردم و با افتخار می‌توانم بگویم یکی از بهترین باشگاه‌های ایران محسوب می‌شود.

قضاوت شهرآورد پایتخت بسیار دشوار است!

اخوان درباره قضاوت خود در دربی‌های پایتخت عنوان کرد: پیش از هر چیز باید بگویم که داوری لیگ ما روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و این مشکل به شهرستان‌ها بر می‌گردد که به اندازه کافی برای آموزش وقت نمی‌گذارند و خیلی کم پیش می‌آید که یک داور خود جوش سطح خود را ارتقا دهد. قضاوت شهرآورد بسیار دشوار است و در زمان ما به دلیل کمبود دوربین و کم توجهی کمیته انضباطی این کار سخت‌تر هم می‌شد؛ من در سال ۷۱ و ۷۳ دربی‌ها را قضاوت کردم و خوشبختانه قضاوت‌های موفقی را انجام دادم.

مهم‌ترین بازی‌های ایران را قضاوت کردم/ شناسنامه ورزش اصفهان؟ نمی‌توانم این را تایید کنم!

با این دست‌فرمان هیچ داوری پس از فغانی در جام جهانی نخواهیم داشت!

وی افزود: آمادگی جسمانی، دانش داوری و فوتبالی خوبی داشتم، به همین دلیل مهم‌ترین بازی‌های ایران را قضاوت کردم و از آمادگی کامل برای قضاوت دربی تهران برخوردار بودم. کمک‌های من از همان شهر بودند و یک بازی دشوار را پشت سر گذاشتیم؛ می‌توانم بگویم هیچ ترسی نداشتم اما باید اشاره کنم که بازیکنان آن زمان هم تفاوت زیادی با بازیکنان حال حاضر ما داشتند.

پیشکسوت داوری فوتبال کشور با اشاره به لزوم استفاده از VAR در فوتبال امروز و داوری‌های جام‌جهانی افزود: در این دوره از رقابت‌ها شاهد قضاوت‌های خوبی بودیم و اگرچه در برخی موارد VAR به ضرر و نفع تیم‌ها تمام می‌شد؛ به نظر من داوران بسیار عالی بودند و میزان ضرر تیم‌ها از قضاوت بسیار کم بود زیرا فعالیت داوران جام‌جهانی زیر نظر فیفا است. ناگفته نماند فغانی یکی از بهترین داورهای ایران و جهان است و واقعاً بابت تصمیم وی در جام‌جهانی که منجر به حذف او شد، ناراحت شدم.

اخوان درخصوص حضور داوران ایرانی در جام‌های جهانی آینده اظهار کرد: اگر به همین شیوه جلو برویم و برای آموزش داوران وقت نگذاریم، فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد و پس از فغانی، داوری داشته باشیم که در این سطح قضاوت کند و البته دلیل این رخداد کم‌کاری شهرستان‌ها، فدراسیون و کمیته داوران است.

کد خبر 630206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.