آمریکا باید فروش سلاح به تایوان را متوقف کند

در ادامه تنش بین واشنگتن و پکن بر سر جزیره خودمختار تایوان، سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر از دولت آمریکا خواست ارسال سلاح به تایوان را متوقف کند.

به گزارش ایمنا، وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تداوم فروش و ارسال تسلیحات آمریکایی به تایوان امروز جمعه اعلام کرد پکن از واشنگتن می‌خواهد به اصل «چین واحد» و مفاد یادداشت تفاهم سه‌جانبه پایبند باشد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین «طبق یادداشت‌تفاهم سه‌جانبه سران آمریکا قول داده‌اند فروش سلاح به تایوان و حمایت از جریان‌های «استقلال‌طلب» در تایوان متوقف و روابط نظامی با تایوان را قطع و از افزایش تنش‌ها در اطراف تنگه تایوان خودداری کند.»

وی با این حال تأکید کرد که «چین آماده است تا برای دفاع قاطع از حاکمیت و منافع امنیتی خود، گام‌های اساسی بردارد.»

وزارت امور خارجه آمریکا دیروز جمعه مجوز فروش ۱۸۰ میلیون دلار تسلیحات به تایوان را تأیید کرد؛ در میان این بسته تسلیحاتی سیستم مین ضد تانک نیز به چشم می‌خورد.

یک نهاد وابسته به پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا گفته است که بسته تسلیحاتی برای تایوان توانایی این جزیره را برای رویارویی با تهدیدات فعلی و آتی در مقابل دشمنان خود تقویت خواهد کرد. با این حال مشخص نیست که سیستم‌های تسلیحاتی وعده داده شده آمریکا چه زمانی به تایوان خواهند رسید.

پیش از این نیز دولت بایدن متعهد شده بود که فقط تا ۲.۲ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به تایپه بفروشد، اما ماه گذشته فاش شد که محموله‌های تسلیحاتی آمریکا برای تایوان به ۱۸.۷ میلیارد دلار رسیده است که چند برابر میزان اعلام شده از سوی دولت بایدن است.

چین بارها از واشنگتن خواسته است که فروش تسلیحات خود به تایوان را متوقف کند، اما تا کنون واشنگتن به این خواسته چین توجهی نکرده است.

اعلام فروش محموله تسلیحاتی آمریکا به تایوان در میانه تنش فزاینده با چین صورت می‌گیرد. چین براساس سیاست چین واحد، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و هرگونه روابط مستقل خارجی این جزیره با سایر کشورها بویژه آمریکا را محکوم می‌کند. روز پنجشنبه نیز وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های نظامی چین در اطراف این جزیره کماکان ادامه دارد. همزمان وزارت دفاع جزیره تایوان از رؤیت ۵ کشتی جنگی و همچنین ۱۲ فروند جنگنده نظامی چین نزدیک این جزیره خبر داد و اعلام کرد که این هواپیماها از «خط میانی» تنگه تایوان عبور کردند.

روایت تایوان درباره تحرکات نظامی چین نزدیک این جزیره در شرایطی مطرح شده که چندی پیش اعلام شد که برای نخستین بار پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، دو کشتی جنگی متعلق به نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان عبور کرده‌اند.

این در حالی است که ارتش چین پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در پاسخ به سفر اخیر هیئت آمریکایی به تایوان، رزمایش نظامی جدیدی در آب‌ها و آسمان اطراف تایوان برگزار می‌کند.

ارتش چین با بیان اینکه «در این رزمایش سلاح‌ها و تسلیحات گوناگون آزمایش خواهد شد»، افزود: این رزمایش، اقدام نظامی استاندارد و در پاسخ به تغییر شرایط در تنگه تایوان است.

دُور تازه تنش‌ها در تایوان پس از آن آغاز شد که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به رغم هشدارهای مقامات چین ۱۱ مرداد ماه به جزیره تایوان سفر کرد؛ سفری که به گفته مقامات چین، ناقض سیاست «چین واحد» است.

به فاصله کمتر از دو هفته پس از سفر جنجالی پلوسی، چند سناتور آمریکایی و فرانسوی به این جزیره سفر کردند؛ این در حالی است که فرماندار ایالت ایندیانای آمریکا نیز چندی پیش وارد تایوان شد؛ سفرهایی که پس لرزه‌های بی ثبات کننده آن در منطقه شرق آسیا همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 630160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.