فاصله اصلاح‌طلبان و براندازان کمتر شد/ اصلاحات، لیدر جریان غربگرا

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: برخی از مدعیان اصلاح طلبی همچنان حاکمیت را نصیحت می‌کنند که حرف و خواست مردم را بشنود گرچه این وظیفه حاکمیت است، اما جریانی که مدعی است باید سخن مردم را شنید خود در سال ۸۸ به صندوق رأی بی اعتنایی کردند.

پیام مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص روز حماسه و بصیرت اظهار کرد: فتنه سال ۸۸ به دلیل پیامدهای تاریخی که برای جامعه داشت باید بازخوانی شود و این بازخوانی برای شناخت جریان اصلاح طلب رادیکال و نسبت آن‌ها با منافع ملی و مردم کلیدی و دارای اهمیت است.

وی با اشاره به سلسله آشوب‌هایی که در آن حوادث در چندین ماه پیاپی کشور را درگیر خود کرده بود، افزود: آشوب‌های خیابانی عوارض و نتایجی را به همراه دارد که این نتایج جز آسیب زدن به اموال عمومی کشور، خدشه دار کردن اعتبار بین‌المللی کشور و محدود کردن توان اجتماعی دولت مستقر و یا حتی زمینه سازی برای تحریم بیشتر کشور از پیامدهای قابل پیش بینی آشوب‌های خیابانی نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: ایران پیش از انتخابات سال ۸۸ در حال گفت و گو با طرف غربی بود اما بعد از آن با تحریم‌های سنگین ناشی از همان آشوب‌های خیابانی روبه‌رو شد که صدمات فراوانی را به زیرر ساخت کشور وارد کرد.

ادعای آزادی و دموکراسی جریان غربگرا

وی با اشاره به پیامدهای فتنه ۸۸ ادامه داد: جریان غربگرا که پیشتر در فضای رسمی کشور با تابلوی اصلاح طلبی فعال بود، اصلی‌ترین گفتمان خود را مسئله آزادی و دموکراسی بیان کرد. در حالی که بعد از اعلام نتایج آراء این جریان مستقیم در برابر مردم و خواست عمومی ایستاد و به صندوق‌های رأی و ظرفیت‌های مردم سالاری دینی بی اعتنایی کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: برخی از مدعیان اصلاح طلبی همچنان حاکمیت را نصیحت می‌کنند که حرف و خواست مردم را بشنود گرچه این وظیفه حاکمیت است، اما جریانی که مدعی است باید سخن مردم را شنید خود در سال ۸۸ به صندوق رأی بی اعتنایی کردند.

مرادی با اشاره به وجود سلیقه‌های مختلف در جامعه، تصریح کرد: نمی‌توان شنیدن حرف مردم را تنها برای بخشی از جامعه تحقق بخشید و حاکمیت را به چیزی نصیحت کنند که در کارنامه سیاسی خودشان نسبت به آن بی تفاوت بوده‌اند.

رفتار متناقض برخی خواص در فتنه

وی با اشاره به رفتار متناقض برخی از خواص در سال ۱۳۸۸ اظهار کرد: سال ۸۸ از این نظر مهم است که نشان می‌دهد جریان غربگرا از شعار شنیدن حرف مردم و آزادی مردم بهره‌برداری سیاسی می‌کند و توجه به خواست عمومی ندارد که این یک تجربه تاریخی برای شناخت این جریان است.

این فعال سیاسی اصولگرا جریان اصلاح طلب را همواره داعیه‌دار اصلاحات در کشور خواند و گفت: جریان‌های اصلاحی در سراسر دنیا وجود دارند و گروه‌هایی با سلایق مختلف کارهای سیاسی انجام می‌دهند.

وی اصلاحات را به معنای ایجاد تغییر با استفاده از ظرفیت‌های ساختار و با احترام به قانون اساسی و چهارچوب‌های قانونی کشور معرفی کرد و ادامه داد: عناصر درون ساختاری می‌توانند اصلاحات ایجاد کنند و اگر یک نفر اساس ساختار را قبول نداشته باشد عنوان و ادعای اصلاح طلبی نیز چندان برای او صدق نمی‌کند.

مرادی با اشاره به برخی از رفتارهای ریاکارانه خواص در میانه فتنه ۸۸ گفت: جوامع برای ایجاد تغییر امکان‌های مختلفی دارند که شامل کودتا، انقلاب، جنبش‌های اجتماعی و شورش‌های اجتماعی است اما ادعای اصلاح یعنی ضمن احترام به قانون اساسی و چهارچوب کشور می‌خواهیم تغییراتی را ایجاد کنیم و این صرف نظر تغییرات خوب یا بد است.

وی فتنه ۸۸ را آسیبی به اعتبار جریان اصلاح طلبی دانست و گفت: فتنه‌گران یک رفتار رادیکال و خارج از ضوابط معقول سیاسی مرزهای بین اصلاح طلبی و براندازی را کم‌رنگ کردند و امروز که جامعه در سه ماه گذشته درگیر سلسله آشوب‌های سراسر کشور بود، همه در ابهام قرار گرفتند که برای بهبود شرایط کشور چه کاری باید شود.

وی افزود: امروز به خوبی درک می‌شود که باید با ظرفیت‌های سیستم و امکانات آن به ایجاد بهبود و تغییر مثبت فکر کنیم اما جریان اصلاح طلب در سه دهه گذشته اصلاح طلبی را به ایجاد تغییر در ایدئولوژی نظام سیاسی تبدیل کرده است.

مرادی اصلاح طلبی را در گام نخست خود ایجاد بهبود در کارکردهای سیستم تعریف کرد و گفت: سوال اینجاست که جریان اصلاحات در آن دوره که دولت و مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستاها را در اختیار داشت تا چه اندازه موفق شد در کارکردهای سیستم تغییر و اصلاح به وجود بیاورد اصلاحات در معنای واقعی خود باید به تغییر مثبت در عملکرد سیستم منتهی شود و نه اینکه مرز خود را با براندازی مبهم کنید و سپس منت اصلاح طلبی را بر سر سیستم بگذارید که علی القاعده این شدنی نیست.

وی با تاکید بر اینکه لازم است مدعیان اصلاحات از تجربه رفتار رادیکال و ساختارشکنانه درس بگیرند و افزود: باید به جای توجه به منافع سیاسی خود مصلحت‌های کشور را ببینند و توجه کنند که چگونه می‌توانند شرایط کشور را بهتر کنند نه اینکه برای یک مبارزه ایدئولوژیک در دوره‌های جدید آماده شوند.

کد خبر 630011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.