چنبره ترافیک بر شهر طلای سفید!

کمربندی شهر گرگان طرحی ۱۲ ساله بوده که به دلیل نبود اعتبارات تنها بخشی از آن اجرایی شده است؛ با توجه به رشد روزافزون جمعیت شهر و افزایش تردد وسایل نقلیه، تاخیر در تکمیل کمربندی هزینه‌های زیادی را به شهر و شهروندان تحمیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمعیت شهر گرگان حدود ۴۰۰ هزار نفر است و بیشتر از ۳۵ درصد جمعیت شهری استان گلستان در این شهر زندگی می‌کنند. موقعیت گرگان موجب شده است تا روزانه حجم زیادی از وسایل نقلیه از درون شهر عبور کند که با آلودگی صوتی و ترافیک شدید همراه است؛ نبود کمربندی به عنوان یک مشکل ۱۲ ساله بر این معضل افزوده است.

تردد خودروهای سنگین از داخل شهر، افزایش ترافیک و تخریب تأسیسات و زیرساخت‌های شهری تنها بخشی از مشکلات نبود کمربندی است که تردد شهروندان را با مشکل مواجه کرده و خسارت‌های جانی و مالی برای آنها در پی داشته است.

سال ۱۳۸۸ کلنگ پروژه کمربندی زمین خورد و جزو مصوبات ملی شد تا با تخصیص اعتبار دولتی اجرایی شود، اما نبود اعتبار این پروژه مهم را مسکوت نگه داشته است. با توجه به گردشگرپذیر بودن گرگان و وجود این شهر در محور مواصلاتی تهران - مشهد، با اجرای طرح کمربندی از بار ترافیکی سنگین شهر کاسته می‌شود، اما علی رغم تصادفاتی که در بزرگراه شهید کلانتری رخ می‌دهد، هنوز اقدامی برای تکمیل کمربندی شهر انجام نشده است.

برای کاهش تصادفات به فکر تکمیل کمربندی باشند

علی حسینی، یکی از شهروندان گرگان می‌گوید: شهرک‌های مسکونی و مراکز متعدد آموزشی و تجاری در دو طرف جاده قرار گرفته است، از مسئولان درخواست داریم برای کاهش تصادفات به فکر ساخت یک کمربندی جدید برای شهر باشند.

وی می‌افزاید: بسیاری از شهرهایی که از گرگان کوچک‌تر هستند، کمربندی دارند و امیدواریم که طرح کمربندی هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

اقدامی برای تکمیل کمربندی انجام نشده است

رضا پرتوی، یکی دیگر از ساکنان شهر گرگان خاطرنشان می‌کند: بزرگراه شهید کلانتری تنها کمربندی شهر است که اطراف آن شهرک‌های مسکونی مانند جامی، شهریار و حافظ قرار دارد و روزانه بیش از ۱۰۰ نفر برای کار و خرید مجبور به رفت و آمد از این مسیر هستند که احتمال وقوع تصادف را بالا می‌برد.

وی ادامه می‌دهد: این پروژه سال ۱۳۸۸ کلنگ‌زنی شد، اما علی‌رغم حوادث تلخی که در بزرگراه شهید کلانتری رخ می‌دهد هنوز اقدامی برای تکمیل آن انجام نشده است.

پیشرفت ۹۰ درصدی قطعه نخست کمربندی / تکمیل طرح نیازمند مشارکت بخش خصوصی است

سیدمحمدرضا سیدالنگی، شهردار گرگان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: احداث کنار گذر شهرها از وظایف وزارت راه و شهرسازی است، در این زمینه پیگیری‌ها از سوی نمایندگان شهر گرگان در مجلس، استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی به عنوان دبیر شورای هماهنگی انجام شده است.

وی می‌افزاید: قطعه نخست پروژه کنار گذر شهر گرگان بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و قابلیت این را دارد که با تخصیص اعتبار به بهره‌برداری برسد، با بهره‌برداری از قطعه نخست ترافیک جرجان به میدان شهید قندهاری منتقل می‌شود؛ لذا برای اینکه از این معضل رهایی پیدا کنیم باید قطعه دوم نیز اجرایی شود.

شهردار گرگان خاطرنشان می‌کند: قطعه دوم ۱۲.۵ کیلومتر است و حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با مدیر کل راه و شهرسازی گرگان در این خصوص صحبت کرده‌ایم.

سیدالنگی تاکید می‌کند: چنانچه وزارت راه و شهرسازی به تنهایی بخواهد این میزان اعتبار را تخصیص دهد، مردم گرگان باید ۲۰ سال دیگر منتظر بهره‌برداری از این پروژه بمانند؛ لذا درخواست داریم واگذاری پروژه به بخش خصوص انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: در حال رایزنی برای واگذاری طرح به بخش خصوصی هستیم تا در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله قطعه دوم کمربندی اجرا شود و بار ترافیک سنگین از داخل شهر گرگان عبور نکند، چراکه هزینه‌های زیادی برای شهرداری و شهروندان در پی داشته است.

تبعات نبود کمربندی متوجه شهروندان و شهرداری گرگان است

ناصر گرزین، رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به نبود کمربندی در شهر گرگان، اظهار می‌کند: اجرای پروژه کمربندی یکی از مطالبات بحق اعضای شورای اسلامی شهر گرگان است و مسئله تکمیل نشدن این پروژه در صحن علنی شورا نیز مطرح شده، اما اجرای طرح با راه و شهرسازی است.

وی می‌افزاید: تبعات نبود کمربندی متوجه شهروندان و شهرداری گرگان بوده و بخشی از ترافیک بلوار شهید کلانتری و جرجان به دلیل نبود کمربندی است.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با تأکید بر پیگیری ادامه عملیات کمربندی شهر از سوی مدیران استانی و نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: نبود کمربندی موجب شده است شهرداری هزینه‌های زیادی صرف اجرای پروژه‌های زیرگذر، روگذر و دوربرگردان کند.

گرزین تاکید می‌کند: با توجه به حجم بالای ترافیک، آسیب به زیرساخت‌های شهری و به منظور حفظ جان شهروندان لازم است پیشنهاد دهیم از یک تاریخ مشخص تردد خودروهای سنگین به داخل شهر ممنوع شود تا هیچ وسیله نقلیه سنگینی حق ورود به محدوده شهری را نداشته باشد و در صورت ورود خودرو، برابر با مقررات با راننده آن برخورد شود.

طرح کمربندی در لیست پروژه‌های سرمایه‌گذاری است

علی رفیعی‌نژاد، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل استان گلستان با بیان اینکه کمربندی گرگان دو قطعه است که قطعه نخست آن ۱۵.۵ کیلومتر و قطعه دوم ۱۰.۵ کیلومتر است، تصریح می‌کند: در قطعه نخست، بخش عمده پروژه شامل دوربرگردان‌ها، زیرسازی‌ها، پل‌ها و آسفالت مسیر اجرا شده و تکمیل کمربندی شهر مستلزم اجرای قطعه دوم است.

وی اضافه می‌کند: در قطعه دوم به طول ۱۰.۵ کیلومتر، باید ۱۶۸ پلاک، حدود ۶۰ هکتار زمین از کشاورزان خریداری شود، البته در سال‌های گذشته چندین بار برای خرید زمین‌ها اقدام شده است و با مالکان به توافق رسیده‌ایم، اما به دلیل اینکه پول نقد نداشتیم، مالکان معامله را فسخ کردند.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل استان گلستان با بیان اینکه کمربندی گرگان بخشی از محور بهشهر - قوچان با پیشرفتی بیش از ۷۵ درصد است، می‌گوید: اعتبار تخصیص یافته به کل بزرگراه در سال جاری ۱۲۴ میلیارد تومان است در حالی که در حال حاضر بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم، لازم به ذکر است همه کارگاه‌های راهسازی در استان مشغول فعالیت هستند.

رفیعی‌نژاد اضافه می‌کند: با توجه به مشکلات مالی پروژه در نظر است برای اجرای قطعه دوم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم تا با استفاده از توان بخش خصوصی و روش‌های مختلف تأمین مالی مانند مشارکت یا اخذ عوارض روند اجرایی پروژه هرچه زودتر آغاز شود.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت تبصره چهار قانون بودجه استفاده کنیم، کمربندی گرگان با پیگیری‌های مدیران شرکت ساخت و توسعه در لیست پروژه‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفته و استاندار گلستان دستور تشکیل کارگروه تخصصی جهت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یا مشارکت در پروژه را صادر کرده است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل استان گلستان تاکید می‌کند: با پیگیری نمایندگان شهرستان گرگان و استاندار گلستان و با دستور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت، روند عملیاتی انجام اقدامات باقی مانده در قطعه نخست اجرایی شده است.

گزارش از معصومه فصاحت؛ خبرنگار سرویس شهروکلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 629989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.